-

ثبات نرخ مسکن با مالیات شدنی است

سال‌ها‌ی زیادی است موضوع مالیات و مسکن در اقتصاد ما عنوان شده و پیشنهادهای فراوانی نیز درباره آن مطرح است که البته کمتر به اجرا رسیده‌اند. مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس سرانجام در مجلس تصویب شد. بنابر این مصوبه، باید از خانه‌ها و خودروهای لاکچری مالیات اخذ شود؛ کاری که سال‌هاست بسیاری از کشورها آن را انجام می‌دهند و اگر این کار را نکنیم، درواقع براساس اصول مملکت‌داری عمل نکرده‌ایم.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در قانون بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ آمد‌ اما در سال گذشته در هیات‌وزیران به تصویب نرسید. در سال بعد یعنی قانون بودجه ۱۴۰۰ این دو قانون دوباره تکرار شدند.

حال دولت در بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودروهای گران‌قیمت را پیش‌بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد و برای نخستین‌بار لایحه بودجه کشور با رقم چشمگیری از درآمد مالیاتی براساس اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس بسته شد.

در نهایت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شد دولت از خانه‌های لوکس ۷۰۷ میلیارد تومان و از خانه‌های خالی ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند.

امسال با کسری بودجه روبه‌رو هستیم. این در شرایطی است که طی چند روز آینده بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس خواهد آمد. این اتفاقات نباید در کشور رخ دهد.

نمی‌گوییم امکانات مردم را از آنها بگیرند اما می‌گوییم اگر کسی به‌طور مثال، ۱۰ واحد مسکونی را در اختیار دارد باید حتما انصاف را رعایت کند و مالیات خانه‌های خالی خود را بدهد تا چرخ مملکت بچرخد و اقتصاد کشور شکوفا شود.

ناگفته نماند مدت‌هاست بازار مسکن با مشکلات زیادی از جمله بالابودن نرخ و ناتوانی مردم برای خرید خانه مواجه است. در این بین، قوانینی وجود هستند که می‌توانند تا حدودی در کنترل نوسانات و عدم تعادل‌ها در بازار ملک موثر باشند.

از جمله این قوانین، دو قانون مالیاتی است که برخلاف تصور مردم از مالیات‌ستانی یعنی درآمدزایی دولت، هدفش تنظیم‌گری در بازار مسکن است.

به همین دلیل معتقدیم مصوبه خوبی را به انجام رسانده‌ایم‌ اما در کنار تصویب آن مهم است بدانیم این قانون تا چه حد عملیاتی می‌شود. این مصوبه مزایا و محاسنی دارد که مهم‌ترین آن، بازدارندگی از افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و زمین و... است.

امروز با تصمیماتی که به‌تازگی در این حوزه‌ها به انجام رسیده، شاهد ثبات نسبی در بازار مسکن هستیم. بنابراین در کل محاسن و مزایای این طرح بسیار است. در نهایت باید گفت این قانون و این نوع ورود به حوزه مالیات‌ها از مصوبات خوب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که هم در صحن علنی رأی آورد و هم در شورای نگهبان به تصویب رسید.

به هر حال اهتمام دولت آن است که با اخذ مالیات از خانه‌های خالی بازار مسکن را به سمت ثبات و کاهش نرخ هدایت کند.

آمارها حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد از معاملات مسکن برای واحدهای لوکس و ۶۰ درصد از معاملات مسکن مربوط به سوداگران است که قصد دارند پول‌ها و نقدینگی جامعه را به سمت بازار مسکن هدایت کنند.

بنابراین تصویب طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی در اقتصاد کشور به‌ویژه بخش مسکن بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن نقش بسزایی داشته باشد.

این طرح در راستای اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرایی خواهد شد.

تصویب این قانون نقش قابل‌توجهی در جلوگیری از احتکار مسکن خواهد داشت و می‌تواند بخشی از نیاز بازار را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*