-
افزایش ۱۱ درصدی تولید سیمان در سال گذشته چگونه محقق شد؟

مدیریت محدودیت انرژی راهکار اصلی بهبود تولید

تلاش وزارت نیرو برای تأمین پایدار انرژی به‌عنوان یکی از دلایل اصلی ارتقای تولید در این صنعت طی سال گذشته، مطرح‌شده است.

مدیریت محدودیت انرژی  راهکار اصلی بهبود تولید

بااین‌وجود فعالان صنعت سیمان به تداوم محدودیت انرژی برق و گاز در طول سال گذشته و احتمال ادامه یافتن آن در سال جاری و سال‌های پیش رو تاکید دارند. این فعالان صنعتی مدیریت محدودیت از سوی صنایع و همچنین افزایش تقاضا از سوی بازار برای خرید سیمان را مهم‌ترین علت ارتقای تولید در این صنعت، عنوان می‌کنند. در همین‌حال با اشاره به ظرفیت قابل‌توجه صادراتی صنعت سیمان، بروز محدودیت در روند تأمین انرژی این صنعت، حضور سیمان را در بازار صادراتی، دشوار می‌کند.

تامین برق صنعت سیمان از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در سال گذشته با تامین برق کافی برای صنایع سیمانی میزان تولید این صنایع نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱ درصد افزایش یافت، گفت: براساس الزامات قانونی صنایع سیمانی سالانه یک درصد نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار خواهند کرد.
به گزارش وزارت نیرو حمید فرمانی درباره تعامل دوسویه با وزارت نیرو به منظور تامین و مصرف برق کافی در فصل گرم سال گفت: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در دو سال گذشته چهار جلسه اختصاصی با وزیر نیرو و چندین جلسه با مدیران ارشد صنعت برق به منظور برنامه‌ریزی برای تامین حداکثری برق در فصل تابستان برگزار کرده است.
وی ادامه داد: در سایه تعامل خوب وزارت نیرو با صنعت سیمان در تابستان سال گذشته شاهد افزایش ۱۱ درصدی میزان برق تحویلی به این صنعت بودیم که همین اقدام باعث شد میزان تولید سیمان کشور از مرز ۷۱ میلیون تن عبور کند. فرمانی با ابراز امیدواری نسبت به برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق حداکثری به این صنعت در فصل گرم امسال ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در امسال و به دلیل تسریع در عملیات ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، مصرف سیمان کشور تا ۵ میلیون تن افزایش یابد که امیدواریم با تامین برق کافی در این زمینه مشکلی برای تولید سیمان نداشته باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت مصرف برق مصرفی در بخش خانگی بیان کرد: یکی از برنامه‌های خوب وزارت نیرو در دو سال گذشته و امسال ترغیب مشترکان بخش خانگی به کاهش مصرف از طریق اعطای پاداش کم مصرفی است که به شکل قابل ملاحظه‌ای مصرف این بخش را کاهش و در مقابل امکان تامین برق بیشتر برای صنایع را افزایش می‌دهد.
رئیس هیات مدیره انجمن سیمان با استقبال از عرضه برق در بورس انرژی اضافه کرد: عرضه برق در بورس انرژی و ترغیب صنایع بالای یک مگاوات به خرید برق از این بازار به دلیل امکان چانه‌زنی و خرید برق با نرخ ارزان‌تر برای صنایع انرژی بر جذاب است و از سوی دیگر نیز به دلیل تزریق نقدینگی به واحد‌های نیروگاهی می‌تواند به افزایش ظرفیت تولید برق کشور کمک شایانی کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود درباره برنامه صنایع سیمانی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر گفت: صنایع سیمانی با توجه به الزامات قانونی مکلف هستند سالانه یک درصد از دیماند مصرف برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۵ سال آینده برنامه صنعت سیمان برای احداث نیرگاه‌های تجدیدپذیر تکمیل شود.

مدیریت تولید، عامل بهره‌وری

حسین چهرگانی، فعال صنعت سیمان در گفت‌وگو با و درخصوص روند رو به رشد تولید سیمان در سال گذشته اظهار کرد: بنا بر برآوردهای کلی می‌توان این‌طور ادعا کرد که میزان تولید سیمان کشور در سال ۱۴۰۲، رو به رشد بوده است. این فعال صنعت سیمان در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل این رشد تولید و اثرات تامین پایدارتر انرژی برق مورد نیاز واحدهای سیمانی کشور بر این رشد گفت: سال گذشته نیز همچون سال‌های پیش‌تر محدودیت در روند تامین انرژی برق و گاز صنایع سیمان، ادامه داشت؛ بنابراین رشد تولید در این صنعت را نمی‌توان به بهبود تامین انرژی در این بخش نسبت داد.
این فعال صنعت سیمان افزود: مسئولان در حوزه تامین برق و گاز، با مبنا قرار دادن مصوباتی که در نهادهای بالادستی همچون شورای امنیت ملی و.... ابلاغ می‌شود، هر زمانی و حتی بدون صدور اطلاع قبلی به صنایع، برق یا گاز مورد نیاز آنها را قطع یا محدود می‌کنند. درواقع باید تاکید کرد که صنعت سیمان نوک پیکان ایجاد محدودیت‌های انرژی در کشور است. با بروز هر نوع کمبودی در کشور، در درجه نخست انرژی صنعت سیمان، قطع می‌شود و همین موضوع نیز لطمات جدی را به بخش تولید تحمیل می‌کند. چهرگانی افزود: افزایش تقاضا برای مصرف و خرید بیشتر سیمان را باید نخستین عامل برای افزایش تولید این محصول در سال گذشته دانست؛ چراکه تقاضای بیشتر برای خرید یک محصول به رشد تولید آن منجر می‌شود. با افزایش تقاضای بازار، تولیدکنندگان نیز برای ارتقای سطح تولید و تامین نیاز بازار اهتمام بیشتری به‌کار خواهند بست.
وی گفت: بهبود برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری در صنعت سیمان با توجه به محدودیت‌های حاکم در روند تامین برق و گاز را باید به‌عنوان دیگر دلیل ارتقای تولید در این صنعت نام برد. درواقع صنایع سیمانی پس از گذراندن چند دوره سالانه از محدودیت‌های انرژی توانسته‌اند، شرایط تولید خود را با این محدودیت‌ها وفق دهند و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. ازجمله این راهکارها می‌توان به اجرای فعالیت‌های تعمیرات و نگهداری در دوره بروز محدودیت انرژی اشاره کرد. در ادامه با ذخیره‌سازی کلینکر و استفاده از کلینکر ذخیره شده، بخشی از مشکلات این بخش مرتفع شده و تولید در بیشتر ماه‌های سال ادامه داشته باشد هرچند روند استفاده از موجودی کلینکر با کاهش ذخایر آن دچار مشکل خواهد شد. از طرف دیگر اجرای این دست راهکارها به الزاماتی ازجمله تامین به‌موقع قطعات یدکی، نقدینگی مناسب صنعت و... را نیاز دارد. لذا در سایر زمان‌هایی که محدودیت در تامین انرژی وجود ندارد، تلاش می‌شود که تولید با حداکثر توان ادامه یابد. بنابراین بخش بزرگی از رشد تولید سیمان در سال گذشته را باید ناشی از برنامه‌ریزی بهتر صنایع دانست. هرچند اجرای این دست اقدامات نیز نیازمند اهتمام بیشتر پرسنل حوزه فنی و تولید و مدیران واحدهای سیمانی است. آماده به کار نگه‌داشتن حداکثری در شرایطی که محدودیت انرژی نداریم پایه اساسی این کار است.
این فعال صنعت سیمان گفت: در ماه‌های سرد سال تامین انرژی گاز مورد نیاز واحدهای سیمانی کشور با محدودیت روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی واحدهای این صنعت با استفاده از مخازن ذخیره سوخت جایگزین، اقدام به خریداری مازوت کرده و تولید خود را ادامه می‌دهند. برخی از صنایع سیمانی، مخزن کافی جهت ذخیره سوخت دوم نداشته‌اند. اما در این سال‌ها و با بروز محدودیت جدی در تامین گاز صنایع به‌طور مستمر و پیش‌بینی تداوم این چالش در سال‌های آتی، بسیاری از صنایع اقدام به خرید و احداث آن، کرده‌اند. درنتیجه با بروز محدودیت گاز، این واحدها نیز می‌توانند با خرید مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین، فعالیت خود را ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*