-
رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو مطرح کرد

تقویت زیرساخت‌های معادن با هدف توسعه اشتغال

بخش معدن و صنایع معدنی ایران از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه قابل توجهی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران برخوردار است.

تقویت زیرساخت‌های معادن با هدف توسعه اشتغال

با توجه به وجود ذخایر گسترده معدنی و با در نظر گرفتن پیوندهای بسیار قوی و طولانی میان فعالیت ‌ های معدنی با طیف وسیعی از صنایع و خدمات کشوری، توسعه معادن و صنایع معدنی می ‌ تواند سهم تعیین ‌ کننده ‌ ای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کرده و همانطور که در برنامه توسعه ششم نیز تاکید شده است، این بخش را به یکی از پیشران ‌ های اصلی رشد اقتصادی تبدیل کند. برهمین اساس سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی برنامه ‌ های متعددی برای توسعه معادن در استان ‌ ها را اجرایی کرده و در تازه ‌ ترین اقدام با همکاری وزارتخانه ‌ ها و سازمان ‌ های مرتبط، تقویت زیرساخت ‌ های معدن و صنایع معدنی استان فارس را در دستور کار قرار داده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان، زیرساخت ‌ های معدن و صنایع معدنی را با هدف ایجاد زمینه برای رشد اشتغال، تقویت می ‌ کند.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث راه دسترسی به معادن خاک رس کوار ( استان فارس) سخن می ‌ گفت، تصریح کرد: ایمیدرو با همکاری وزارتخانه ‌ ها و سازمان ‌ های مرتبط، تقویت زیرساخت ‌ های معدن و صنایع معدنی را پیگیری می ‌ کند.

جعفری با اشاره به شعار امسال ادامه داد: توجه به زیرساخت ‌ های این بخش، رشد اشتغال در کشور را به همراه دارد.

وی درباره اقدامات ایمیدرو در حوزه زیرساخت گفت: ایمیدرو راهبری ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق برای صنعت و معدن را برعهده دارد و امسال یک نیروگاه از این برنامه وارد مدار تولید می ‌ شود. ‌

جعفری افزود: ۶ خط انتقال آب از سواحل جنوبی تعریف شده است که خط نخست در سیرجان و اردکان فعالیت دارد.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، یکی از شش خط انتقال آب، مربوط به استان فارس است.

وی با اشاره به اقدامات زیربنایی ایمیدرو در این استان یادآور شد: تاکنون ۲۶۱ کیلومتر پروژه راه ‌ سازی در استان کار شده یا در حال کار است.

جعفری همچنین خبر داد: مساحت فعالیت ‌ های اکتشافی(فاز شناسایی) نیز به ۱۷ هزار کیلومتر مربع رسیده و حدود ۳۰ محدوده ظرفیت دار معدنی شناسایی شده است و به زودی با همکاری سازمان صمت فارس، پروانه ‌ های اکتشافی جدیدی صادر خواهد شد.

وی درباره فعالیت حدود ۱۲۰ معدن خاک رس و کوره آجرپزی شهرستان کوار گفت: با توجه به تغییراتی که در تکنولوژی رخ داده نیاز است که معدن کاران منطقه رو به استفاده از دانش نوین بیاورند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایمیدرو فعالیت ‌ های معدنی را تنها به عناصر معدنی پرمصرف همچون اهن، مس، طلا محدود نکرده بلکه عناصر راهبردی آینده همچون نیکل، لیتیوم و کبالت را هم در دستور کار دارد.

تقدیر استانداری فارس از اقدامات ایمیدرو

در این برنامه محسن ربانی ‌ زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با تشکر و تقدیر از اقدامات ایمیدرو در سطح استان گفت: این اقدامات که رو به افزایش است سبب فعال شدن ظرفیت ‌ های معدنی استان و رشد زنجیره ارزش صنایع معدنی می ‌ شود.

در مراسم فوق عبدالعلی رحیمی نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی، سخنانی درباره اهمیت توسعه زیربناها در افزایش اشتغال معادن استان عنوان کرد.

همچنین داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیربنا ‌ های لازم در مناطق معدنی گفت: پروژه احداث مسیر دسترسی به معادن خاک رس کوار، گفت: سرمایه اولیه این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان است و پیش ‌ بینی می ‌ شود در مدت ۱۵ ماه احداث شود. وی ادامه داد: طول این مسیر ۱۰ کیلومتر است.

فعالیت روی عناصر راهبردی معدنی

وجیه اله جعفری در دیدار با استاندار فارس تاکید کرد: ایمیدرو اماده فعالیت بر روی عناصر راهبردی استان فارس است.

جعفری که به همراه حسام مقدمعلی معاون طرح ‌ های توسعه معادن و صنایع معدنی، داریوش دیودیده مجری طرح ایجاد زیر بناهای لازم در مناطق معدنی و همچنین رحیمی مدیر اکتشافات فارس و کهگیلویه و بویراحمد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در محل استانداری فارس سخن می ‌ گفت؛ تصریح کرد: این سازمان در حوزه ‌ های اکتشاف و زیربناها استان، فعالیت داشته است.

به گفته وی، بررسی ‌ ها نشان می ‌ دهد در شمال استان فارس معادن فلزی قابل قبولی در بخش اهن و مس کشف خواهد شد.

جعفری افزود: ایمیدرو با توجه به استراتژی که برای ۱۴ عنصر راهبردی، تعریف و اجرایی کرده آماده فعالیت بر روی عناصری همچون کبالت، نیکل، لیتیوم و... است.

فولاد نی ریز اواخر بهار وارد مدار تولید می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فولاد نی ریز گفت: پیشتر شاهد راه ‌ اندازی کارخانه اهن اسفنجی نی ریز بودیم و اکنون نیز مراحل پایانی ساخت بخش فولاد ‌ سازی این شرکت در حال اجراست.

جعفری پیش ‌ بینی کرد که فولادسازی نی ریز تا اواخر بهار امسال وارد مدار تولید شود.

ظرفیت های توسعه ای منطقه ویژه لامرد

حسام مقدمعلی معاون طرح ‌ های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز با یاداوری تفاهمنامه ایمیدرو با استانداری فارس گفت: تاکنون در بخش ‌ های اکتشاف و زیربناهای این استان شاهد اجرایی شدن این سند بوده ‌ ایم.

وی ادامه داد: تمامی سرفصل ‌ های این تفاهمنامه شامل حوزه ‌ های جاده، آب و نیروگاه، فعال هستند.

مقدمعلی افزود: در برخی بخش ‌ ها موانعی وجود داشته که امیدواریم با همکاری دستگاه ‌ های استان برطرف شود.

وی درباره جایگاه منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد گفت: این منطقه نقطه مناسبی برای توسعه صنایع معدنی از جمله احداث صنایع زنجیره فولادی است.

از سوی دیگر اباذر رحیمی مجری اکتشافات و معادن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در استان ‌ های فارس و کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: اکتشافات این شرکت در چهار فصل شامل پهنه اباده- جازموریان، شمال و شمال شرق استان، نوراباد ممسنی و همچنین شهرستان ‌ های جنوبی فعالیت ‌ های اکتشافی صورت داده است. ‌

وی ادامه داد: در برنامه تازه ما مناطق جدیدی هم در فهرست اکتشاف قرار گرفته ‌ اند.

رحیمی یادآور شد: برای ادامه فعالیت ‌ های اکتشافی و مجوزهای مربوطه موانعی هست که باید با همکاری استان برطرف شود.

وی در عین حال گفت: در ۴۰ درصد مساحت استان فارس فعالیت ‌ های اکتشافی صورت گرفته است.

در این نشست همچنین محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ضمن بررسی موانع موجود و ارائه راهکارها، تاکید کرد: اکتشاف معادن در استان، اهمیت ویژه ‌ ای برای توسعه صنایع معدنی دارد. وی ادامه داد: باید اقداماتی انجام داد تا شاهد توسعه زنجیره ارزش در استان باشیم. در پایان نیز محسن برهانی ‌ نژاد معاون استانداری فارس نیز از فعالیت ‌ های ایمیدرو در این استان قدردانی کرد.

سخن پایانی

فقدان زیرساخت ‌ های ضروری و بی ‌ توجهی به تامین آن، از جمله آب، برق و جاده ‌ ، معدنکاری معضلی است که سال ‌ ها مورد بی ‌ توجهی قرار گرفته است یا اقدامات انجام شده در این زمینه از نیاز روز فرسنگ ‌ ها فاصله داشته است و این معضل امروزه معدنکاری را را با چالش روبه ‌ رو کرده است.امید است در سالی که عنوان مهار تورم و رشد تولید را بر خود دارد، تلاش برای توسعه زیرساخت ‌ های معدنکاری بیش از پیش شود تا با رفع موانع تولید، فعالیت در این حوزه اشتغالزا و ارزآور افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین