-
نگاهی به دستاوردها و ظرفیت‌های صنعت فولاد ایران

اهداف سند چشم‌انداز فولاد محقق نمی‌شود

سبحانی گفت: اکتشاف معادن جدید از اهمیت خاصی برخوردار است.

هفته گذشته در چهاردهمین نمایشگاه بین ‌ المللی متالورژی، فولاد، ریخته ‌ گری، ماشین ‌ آلات و صنایع وابسته (متالکس) شرکت ‌ های گروه فولاد مبارکه به همراه ۱۵۰ شرکت صنعتی داخلی و نمایندگانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، سوئد، هند، چین و ترکیه در محل دائمی نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی استان اصفهان دستاوردها و ظرفیت ‌ های خود را عرضه کردند. از نخستین روزهای برپایی این نمایشگاه چهارروزه، جمعی از مسئولان استانی و کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل برخی کارخانه ‌ های صنعتی و کارشناسان حوزه ‌ های متالورژی، فولاد، ریخته ‌ گری، ماشین ‌ آلات و صنایع وابسته، ضمن بازدید از نمایشگاه و حضور در غرفه فولاد مبارکه، در گفت ‌ وگو با خبرنگاران به بیان دیدگاه ‌ های خود در این زمینه پرداختند. در این نمایشگاه دستاوردهای شرکت ‌ های فعال در زمینه ‌ های تولید فولاد، چدن و فلزات غیرآهنی، خدمات صنعت متالورژی، ماشین ‌ آلات و تجهیزات صنعتی وابسته و شکل ‌ دهی فلزات نیز ارائه شد و در ادامه چالش ‌ ها و مشکلات حاکم بر این زنجیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مواد اولیه برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نداریم

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حاشیه نمایشگاه متالکس با اشاره به اهمیت صنعت فولادسازی گفت: از نظر کیفی و کمی توسعه ‌ های مختلف در صنعت فولاد رقم می ‌ خورد و همین توسعه نیازهای مختلف در صنایع پایین ‌ دست و بالادست به منابع مختلف ازجمله ملزومات، مواد اولیه، ماشین ‌ آلات و... را افزایش می ‌ دهد. زنجیره فولاد طیف گسترده ‌ ای دارد و یک فولادساز نمی ‌ تواند بخش ‌ های مختلف زنجیره را تدارک ببیند. حضور صنایع فولادی و وابسته به فولاد در یک نمایشگاه باعث می ‌ شود تمام ظرفیت ‌ های موجود در کشور زیر یک سقف به نمایش گذاشته شود و ذی ‌ نفعان مختلف آن را ببینند.

به گزارش روابط ‌ عمومی شرکت فولاد مبارکه وی درباره مشکلات تامین مواد اولیه در صنعت فولاد اظهار کرد: در مجموع از نظر تعادل مواد اولیه از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید فولاد مشکل اساسی وجود ندارد، اما برخی مسائل در این حوزه دیده می ‌ شود؛ به ‌ عنوان مثال سنگ ‌ آهنی که باید در فولاد مبارکه تبدیل به فولاد شود، در جایی دیگر تبدیل به گندله می ‌ شود که بازار ندارد. در تولید فولاد صرفا ناهماهنگی ‌ هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

سبحانی گفت: اکتشاف معادن جدید از اهمیت خاصی برخوردار است. باید محدوده ‌ های معدنی در کشور شناسایی شود و عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری در معادن انجام گیرد. در حال ‌ حاضر ۳۰ میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم. براساس سند چشم ‌ انداز توسعه ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال دست پیدا کنیم که با این شرایط مواد اولیه و ناهماهنگی در زنجیره، امکان رسیدن به این عدد وجود ندارد.

وی گفت: مشکل تحریم ‌ به دیروز و امروز مربوط نمی ‌ شود و کشور سال ‌ هاست با این معضل دست ‌ وپنجه نرم می ‌ کند. در سال ۹۵ و در اوج تحریم ‌ ها، ایران حدود ۲ میلیون تن فولاد صادر کرد. البته تحریم کار را سخت می ‌ کند و در غیاب تحریم می ‌ توان محصول را مستقیم به مصرف ‌ کننده نهایی فروخت، اما با برقراری تحریم ‌ پای واسطه ‌ ها به میان می ‌ آید که هزینه ‌ های صادرات و ریسک را افزایش می ‌ دهد. با این وجود فولادسازان راه ‌ های دور زدن تحریم ‌ ها را پیدا کردند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره نوسانات نرخ جهانی فولاد اضافه کرد: در یک سال گذشته و در یک مقطع زمانی، به ‌ دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت ‌ های جهانی به ‌ یک ‌ باره افزایش یافت. البته این فرصت خوبی بود که تولیدکنندگان ما محصولات خود را صادر کنند، اما با بی ‌ تدبیری عوارضی وضع شد که جلوی صادرات را گرفت. در حال ‌ حاضر قیمت ‌ ها در بازار جهانی نسبت به 2 ماه گذشته کاهش یافته است؛ هرچند به ‌ صورت سینوسی این نوسانات همیشه وجود داشته است.

قیمت فولاد تاثیر چندانی بر نرخ خودرو و مسکن ندارد

سبحانی افزود: فعالان حوزه ‌ های خودرو و مسکن ادعا دارند افزایش نرخ فولاد در افزایش قیمت محصولات آنها نیز اثرگذار است و با هر افزایش نرخی در فولاد، نرخ محصول آنها نیز افزایش پیدا می ‌ کند، اما وقتی نرخ فولاد کاهش می ‌ یابد، خللی در رونق این حوزه ‌ ها ایجاد نمی ‌ شود؛ این در حالی است که یک خودرو حجم زیادی ورق فولادی مصرف نمی ‌ کند. با اینکه قیمت فولاد تاثیر زیادی در نرخ نهایی خودرو ندارد، نوسان قیمت این محصول تبدیل به جاده ‌ ای یک ‌ طرفه برای خودروسازان شده که فقط نرخ را افزایش دهند.

وی گفت: درباره ملزومات توسعه صنعتی کشور باید در نظر داشته باشیم که پیش ‌ نیاز توسعه فولاد، توسعه زیرساخت ‌ هاست. در تولید یک ‌ میلیون تن فولاد، ۴ میلیون تن حمل ‌ ونقل انجام می ‌ گیرد. برای توسعه صنعت فولاد نیاز است به توسعه این زیرساخت ‌ ها توجه شود تا تبدیل به گلوگاه ‌ های زنجیره فولاد نشود. راه ‌ آهن، جاده، آب و انرژی زیرساخت ‌ هایی هستند که باید دوشادوش فولاد توسعه یابند.

اولویت اکتشاف بر فرآوری و استخراج

حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: استخراج معادن فلزی و غیرفلزی در ایران باتوجه به داشتن حدود ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی کم است. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی حدود ۱ . ۲ درصد برآورد می ‌ شود و با صنایع معدنی به بیش از ۵ درصد می ‌ رسد که درصد قابل ‌ توجهی نیست. در این حوزه باید اولویت نخست ما اکتشاف باشد و سپس به استخراج و فرآوری و... پرداخته شود.

وی افزود: استفاده از فناوری ‌ های نوین و بکارگیری نیروی انسانی متخصص موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان ظرفیتی ایجاد کرده ‌ اند که بتوانیم تجهیزات و ماشین ‌ آلات موردنیاز را تامین کنیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در کنار ظرفیت موجود برای مصرف در داخل، باید به ظرفیت صادرات هم توجه کنیم و در نظر بگیریم که شرکت ‌ های بزرگ در نهایت از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می ‌ شوند؛ پس باید ظرفیت و زیرساخت ‌ های صادرات را افزایش دهیم و بندرگاه ‌ ها، اسکله ‌ ها، جاده ‌ ها و... را توسعه دهیم.

کلید حل مشکلات صنایع در دست دانش بنیان ها

امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: عرصه دانش ‌ بنیان ‌ یکی از عرصه ‌ های مهم کشور به ‌ شمار می ‌ آید و بسیاری از مشکلات صنایع بزرگ کشور به ‌ دست شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان قابل ‌ حل است. شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان می ‌ توانند در بسیاری از حوزه ‌ ها به ‌ ویژه حوزه ‌ قطعات و مواد اولیه اثرگذار باشند. شعار امسال نیز بر اشتغال ‌ آفرینی و فعالیت ‌ های دانش ‌ بنیانی تاکید دارد و باید با استفاده از ظرفیت این شرکت ‌ ها بهره ‌ وری در صنایع را ارتقا داد.

وی گفت: صنعت استراتژیک فولاد نیازمند ارتقای بهره ‌ وری در حوزه مواد اولیه و مصرف انرژی است که در این راستا می ‌ توان اتفاقات خوبی را با مشارکت شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان رقم زد.

سخن پایانی

نمایشگاه متالکس بستری مناسب برای معرفی و عرضه شرکت ‌ های مختلف در حوزه صنعتی و معدنی است. شرکت فولاد مبارکه به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین فولادساز کشور در این نمایشگاه حضور پرقدرتی داشت و پذیرای مدیران صنعت فولاد کشور بود. بسیاری از چالش ‌ های حاکم بر زنجیره فولاد در این نمایشگاه بررسی شد. گفتنی است بسیاری از شرکت ‌ های حاضر در نمایشگاه با فولاد مبارکه همکاری دارند و سایر شرکت ‌ هایی که از توانمندی لازم در زمینه تامین مواد اولیه و تجهیزات برخوردارند نیز در این بستر شناسایی شدند و با فولاد مبارکه همکاری خواهند داشت. با هم ‌ افزایی بین شرکت ‌ های مختلف به ‌ ویژه شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان می ‌ توان خلأهایی که در زنجیره فولاد وجود دارد را برطرف کرد و گام بلندی در جهت اعتلای کشور برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*