تکاپو برای تولید خودروی باکیفیت!
صاحبنظران معتقدند گلایههای مردم درباره کیفیت و قیمت خودروهای داخلی بجاست؛ موضوعی که میتواند با نظارت درست بر کیفیت و افزایش واردات خودرو برطرف و راهحلی بر مسئله نا ترازی مصرف بنزین در کشور باشد.
این موضوع مدتهاست درباره صنعت خودرو ما مطرح است و همواره بر آن تاکید میشود اما درنهایت شاهد اتفاق قابلتوجهی هم در این بخش نیستیم. صدای زنگ هشدار مصرف انرژی از بنزین گرفته تا گاز و برق در کشور، این روزها بسیار شنیده میشود؛ دغدغهای که بیش از همه توجهها را به سوی دلایل این موضوع جلب میکند مسائلی که با جدیتر شدن موضوع نا ترازی مصرف بنزین، بیش از همه انگشت اتهام آن به سمت خودروسازان نشانه میرود. اما بهراستی سهم خودروسازان در این ناترازی چیست و متهم اصلی مصرف بالای سوخت در کشور کیست؟
روزهای سخت آینده
آمارها نشان میدهد در ماههای اخیر بیشترین مصرف بنزین در کشور رقم خورده و رکورد بیسابقه ۱۳۰ میلیون لیتر در روز شکسته شده است. شرایطی که بهدلیل مصرف بیرویه بنزین و ناترازی آن، فشار اقتصادی بالایی را بر دولت وارد کرده، چنانچه این روزها مرتب خبرهایی درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به گوش میرسد.
درباره هشدار مصرف بالای بنزین در کشور، رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس معتقد است «اگر روند فعلی رشد مصرف بنزین ادامه یابد، نا ترازی بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت.»
از یکسو کارشناسان بر این باورند در شرایطی که کیفیت تولیدات داخلی افزایش نیافته و از سوی دیگر همزمان همچنان با فرسوده شدن خودروها روبهرو هستیم نباید انتظار کاهش مصرف بنزین در کشور را داشته باشیم.
با این وجود بسیاری از متخصصان معتقدند ارتقای کیفیت خودرو مهمترین گزینه برای رفع نا ترازی بنزین در کشور است در واقع از نگاه آنها تا زمانی که خودروسازان خودروهای بیکیفیت خود را باقیمت سرسامآور روانه بازارهای مصرف کنند و واردات خودرو نیز آنگونه که انتظار میرود به پیش نمیرود این روند ناترازی ادامه خواهد داشت.
در این زمینه نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس میگوید: باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند، تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید یا به کشور وارد کنیم.
سیدجواد حسینیکیا در گفت وگو با پرشین خودرو، افزود: بدون شک یکی از پیامدهای خوب واردات خودرو به تکاپو افتادن خودروسازان داخلی برای تولید باکیفیت، ارزانقیمت و رقابتی است.
وی بااشاره به ثمرات واردات خودرو بر ایجاد رقابتپذیری در بازار و کیفیت محصولات داخلی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم این روزهای کشور موضوع ناترازی انرژی و آمار بالای روزانه مصرف بنزین در کشور است؛ بنابراین باید روند تولید خودروهای پرمصرف داخلی اصلاح شود و دروازه واردات خودروهای کممصرف به کشور باز شود که هرکدام تأثیر پررنگی در اصلاح الگوی مصرف بنزین و رفع نا ترازی در این بخش در کشور خواهد داشت.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر خودروها با استاندارد بینالمللی در کشور تولید میشد، مصرف بنزین بهجای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز، حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و میتوانستیم ۵۴ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم از سویی بحث اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، یک بحث مهم در راهبردهای میانمدت برای کاهش مصرف بنزین است که برای برنامهریزی و آغاز اسقاط آن وسایل فرسوده باید از همین امروز کار را آغاز کرد.
حسینیکیا ادامه داد: البته برای رهایی از معضل ناترازی بنزین باید به سمت توسعه خودروهای برقی نیز حرکت کرده و سوخت CNG را نیز در کشور توسعه دهیم و همچنین به سوخت LPG نیز باید توجه کرده و جایگاههای موردنظر برای این دو سوخت را در کشور توسعه دهیم.
وی همچنین به تاثیر استانداردهای تولید خودروسازان و سوخت مصرفی اشاره و تاکید کرد: باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید و یا به کشور وارد کنیم.
نماینده مردم سنقر و کلیایی با اشاره به گلایههای مردم درباره وضعیت خودروهای داخلی یادآور شد: ما اگر بتوانیم خودروهای باکیفیتتر را در داخل کشور تولید کنیم، که مصرف بنزین آنها پایینتر باشد، در واقع میتوانیم بخش زیادی از ناترازی بنزین را با این راهکار حل کنیم درحالیکه مصرف بنزین در خودروهای خارجی بسیار کمتر است. حسینیکیا همچنین به آلایندگی تولیدات داخلی اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمارها نشان میدهد خودروهای تولید داخلی نسبت به محصولات وارداتی آلایندگی بیشتری دارند که البته بخشی از آن به عدمتطابق استاندارد سوخت با تولیدات داخلی بازمیگردد؛ بنابراین در چنین شرایطی ضمن ارتقای استانداردهای سوخت بر کاهش آلایندگی، واردات محصولات خارجی در کلانشهرها نیز میتواند میزان آلودگی هوا را کاهش دهد و این بهنفع سلامت مردم و ساکنان شهرهای بزرگ است. بهگفته وی؛ سالانه دولت اعتبار زیادی را صرف واردات بنزین میکند که با واردات خودرو این جریان مصرف کاهش پیدا کرده، بنابراین واردات منطقی نهتنها بهنفع کشور و دولت است، بلکه در صورت اجرای درست، این اقدام هزینه مردم را کاهش میدهد.