افزایش تقاضای خارجی برای تعمیر کشتی در ایران
یکی از بزرگترین نفتکش جهان با ظرفیت بیش از دو میلیون بشکه نفت برای انجام تعمیرات اساسی وارد حوضچه خشک مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران شد.
شناور ناشا با ابعاد ۳۳۲ متر طول، ۵۸ متر عرض و ۳۱ متر ارتفاع متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و از نوع «نفتکش غول پیکر» است که ۳۰۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد. سندبلاست و رنگ آمیزی بدنه، تعمیر سیستم رانش، تعمیر لوله های ورودی و خروجی و اصلی شناور، تعمیر وینچ ها، تعمیرالکتروموتورها و تعمیر پمپ ها، بخشی از تعمیرات ۴۵ روزه این شناور در درای داک (حوضچه خشک) ایزوایکو است.
هزینه تعمیرات کمتر از قیمت رقبای خارجی
سرپرست گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو گفت: تمامی اقدامات لازم تعمیراتی با اتکای به توان فنی و علمی داخل و با تجهیزات داخلی صورت می گیرد. علی عزیزی از اشتغال ۳۵۰ نفر به طور مستقیم و بیش از یک هزار نفر خدمات جانبی و غیرمستقیم برای انجام این پروژه تعمیراتی خبر داد. وی از حسن اعتماد شرکت ملی نفتکش در سپردن این پروژه تعمیراتی به ایزوایکو نیز قدردانی و تصریح کرد: هزینه تمام شده این تعمیرات اساسی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین تر از رقبای خارجی است. هم زمان با تعمیر شناور غول پیکر ۳۲۰ هزارتنی در داخل کشور، یکی از متخصصان تعمیر کشتی گفت: تقاضای خارجی برای تعمیر شناورهای بزرگ وکوچک در یاردهای تعمیرات کشتی در ایران افزایش یافته است. روزهای گذشته در یک عملیات پیچیده «داکینگ» (تعمیرات) دومین نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در مجتمع ایزوایکو انجام شد. نفتکش یادشده متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت کش غول پیکر» است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد. این عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور برای دومین بار است که انجام شده و تا پیش از این شناورها با این ابعاد برای انجام عملیات به یاردهای
تعمیرات کشتی در خارج از کشور انتقال
می یافتند. در همین راستا یکی از مدیران حوزه تعمیرات در مجتمع کشتی سازی (ایزو ایکو) واقع در بندرعباس به ایرنا، گفت: هر چند تعمیرات شناورها در چین سریع تر و ارزان تر است؛ اما هم اکنون در منطقه، ایران در مقایسه با داک بحرین، عمان و امارات می تواند در تعمیرات کشتی خدمات ارزان تر و باکیفیت تری را ارائه دهد. وی ادامه داد: هم اکنون نصف ظرفیت داک به تعمیر شناورهای خارجی اختصاص یافته است و هم زمان تعداد زیادی تقاضای تعمیر شناور خارجی وجود دارد که در صف انتظار برای خالی شدن پارکینگ داک هستند؛ شناورهای در نوبت تعمیر نیز از مبدا مدیترانه هستند. این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب افزود: البته اولویت، اختصاص پارکینگ های تعمیراتی به شناورهای داخلی است و حتی هم اکنون شناورهای ارتش را نیز در همین داک تعمیر می کنیم. وی همچنین درباره هزینه های تعمیرات کشتی در ایران می گوید: تعمیر برخی شناورها تا یک میلیون دلار در یک ماه هزینه تعمیر می برد و کار حجیمی روی شناور صورت می گیرد؛ هر کدام از شناورهایی که وارد داک تعمیرات ایزایکو می شود بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور
دارد. این مقام مسئول گفت: برای چک سنگین یک کشتی گاهی فقط تا ۷۰۰ تن تعمیر ورق کشتی انجام می شود، محاسبه کنید که اگر شناورهای ما خارج از کشور تعمیر می شد چه ارزی از کشور خارج می شد، اکنون در مجموعه ایزایکو تمام تعمیرات زیرآبی، ماشین آلات، بدنه، موتور تا رنگ آمیزی مجدد را انجام می دهیم؛ قطعات یدکی واردی است؛ اما تخصص تعمیر و نوسازی شناورها در داخل کشور وجود دارد.
افزایش قدرت چانه زنی ایزوایکو
تعمیرات یکی از بزرگ ترین نفتکش های جهان درحالی در ایران انجام می گیرد که چندی پیش مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بیان کرد: تکمیل پروژه های در دست اقدام توان رقابتی ما را افزایش و نرخ تمام شده پروژه را کاهش می دهد و همچنین به افزایش قدرت چاشنی زنی ما در مناقصات خواهد انجامید. به گزارش موج هرمزگان، سلمان ضربی با حضور در جمع خبرنگاران، آموزش های سازمانی را از مهم ترین و اثربخش ترین فعالیت های سازمانی خواند و ابرازکرد: در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل تمام سعی مان بر این است که از دانش علمی و فنی نیروهای متخصص در جهت ارتقا کیفیت آموزشی نیروهای جدید بهره بگیریم و در این راستا امکانات و ظرفیت های مناسبی برای آموزش نیروها وجود دارد. ضربی اذعان داشت: یکی از مهم ترین اولویت های برنامه های این مرکز تقویت دانش فنی و سازمانی است چراکه بسیاری از نیروهایی باتجربه مجموعه هم اکنون در شرف بازنشستگی هستند. وی گفت: بایستی پروژه ها و تجربیات نیروهای متخصص و باتجربه را مستندسازی کنیم تا آیندگان از آن بهره مند شوند.
تاسیس واحد R & D
ضربی اذعان داشت: در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران موفق به تاسیس واحد R & D شدیم و این در حالی بود که در گذشته ما با ضعف هایی در این زمینه مواجه بودیم و امیدواریم با انتخاب مدیری کارآمد در حوزه توسعه کسب وکار، در آینده ای نه چندان دور بتوانیم این بخش مهم را ارتقا دهیم. وی تصریح کرد: با تاسیس واحد R & D می توانیم به شرکت های دانش بنیان هم کمک بسزایی داشته باشیم و یکی از مهم ترین برنامه های ما در مجتمع ایزویکو، یکپارچه سازی فرآیند تولید و افزایش تکنولوژی است.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران افزود: اتوماسیون و یکپارچه سازی در مجتمع ایزویکو، برای تمام اسناد و مدارک ضرورت دارد.
مذاکره با شرکای خارجی
وی ضمن اشاره به این که در راستای بهبود ارائه خدمات به مشتریان، ظرفیت های جدیدی را در حوزه نفت و گاز و صنایع دریایی در اختیار داریم، اضافه کرد: برای تکمیل فرآیند ساخت کشتی در مجتمع ایزوایکو با شرکای خارجی در حال مذاکره هستیم و همچنین از ظرفیت های منطقه در این باب استفاده خواهیم کرد.
ضربی بیان کرد: ازآنجایی که ایزوایکو از ایجاد واحد شناوری محروم مانده، بنابراین یکی از اولویت های ما ایجاد ناوگان شناوری است تا بتوانیم با امکانات و تجهیزات لازم، خدماتی را در داخل دریا انجام دهیم.
وی گفت: به انجام رساندن این پروژه های مهم در حوزه صنایع دریایی، توان رقابتی ما را افزایش، نرخ تمام شده این پروژه را کاهش می دهد و همچنین قدرت چاشنی زنی ما را در مناقصات افزایش می دهد.
وی ضمن اشاره به این که تنها نیاز شرکت دریافت سفارش کار است، تأکید کرد: اصلی ترین دغدغه های ما در کشتی سازی تعریف پروژه و کار است و از مسئولان می خواهیم تا به ما سفارش کار بدهند، به سختی بر کار ما نظارت کنید و سپس تعهدات را از ما بخواهند.
آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین حوزه صنایع دریایی
اعضای کمیسیون عمران نیز در ادامه برنامه های نظارتی خود در سفر به استان هرمزگان، آبان امسال از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید کردند.
به گزارش خانه ملت، احمد دنیامالی در این بازدید با ابراز امیدواری نسبت به گزارش های مدیرعامل مجتمع کشتی سازی ایزوایکو گفت: بی تردید یکی از آرزوهای ما توسعه صنایع دریایی بوده و همچنان با وجود تمامی زحمات فعالان این حوزه، عملکردمان چندان قابل دفاع نیست.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در مجمتع کشتی سازی مذکور افزود: این رقم بار مسئولیت ما را سنگین تر می کند، سرمایه در همه بنگاها اقتصادی طی سال حداقل یک بار باید چرخش داشته باشد، که این امر در بنگاهای اقتصادی دنیا همانند شرکت های خودروسازی به چند برابر هم می رسد که با توجه به مشکلاتی که در حوزه تسهیلات، قوانین و عدم حمایت ها وجود دارد، موجب شده این انتظار دور از واقعیت باشد.
وی با اشاره به مسئولیت های پیشین خود در سازمان بنادر و دریانوردی کشور و آشنایی با بخش های مختلف ایزوایکو گفت: انتظار ما از شرکت مجتمع کشتی سازی بیش از این موارد بوده و رشد چند ماه اخیر این مجموعه ما را امیدوار کرده است؛ اما همه باید تلاش کنیم تا سرعت پیشرفت بیشتر شود.
در کمیسیون عمران نیز این آمادگی را داریم که برای اصلاح قانون صنایع دریایی و معافیت های ضروری برای افزایش قدرت رقابتی گام برداریم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دریامحور همانند موضوع سواحل مکران، ضعیف هستیم، گفت: امیدوارم در برنامه هفتم توسعه با بهره مندی از نظر کارشناسان و متخصصان در این حوزه بهتر از برنامه ششم عمل کنیم.
سخن پایانی
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ باطراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرور بخش های مختلف آن به عنوان طرح توسعه ایجاد گردید. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت آمیز سه کشتی اقیانوس پیما توانست توانایی خود را در زمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه اندازی حوض های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست یافت.
ایزوایکو طی این سال ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره جویی از امکانات منحصربه فرد و کارکنانی متخصص به عنوان بزرگ ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می شود. هم اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم های مختلف از آب گیری و به آب اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.