ابلاغ مصوبه پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد
معاون اول رئیسجمهوری مصوبه هیات وزیران درخصوص شیوه پلاکگذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی را ابلاغ کرد.
در متن ابلاغیه محمد مخبر آمده است: خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب نامه طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی بوده اند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوطه و حقوق ورودی(مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند. همچنین، نرخ خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از طریق سامانه مرتبط با سازمان مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین خواهد شد. این مصوبه درحالی روز گذشته ابلاغ شد که در آخرین اقدام هیات دولت نیز بند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا را حذف کرده است.
زمانی که آیین نامه واردات خودرو پس از چندین بار رفت و برگشت به صحن مجلس شورای اسلامی، مورد تایید قرار گرفت و نهایی شد؛ در بند ٢ این آیین نامه تاکید شده بود که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا خواهد بود.
مقرر شده بود پس از واردات نخستین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی،از هفته سوم دی این محموله در بورس کالا برای فروش، عرضه شود اما خبری نشد. پس از آن هم ١٩ دی اطلاعیه های بورس کالا از پذیرش خودروهای خارجی حکایت داشتند و این انتظار می رفت که خودروهای خارجی طبق وعده داده شده نهایت تا پایان دی در بورس کالا عرضه شوند؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
حذف یک بند مهم
همانطور که اشاره شد، علاوه بر متن مصوب آیین نامه واردات خودرو، بارها توسط مسئولان وزارت صمت تاکید شد که عرضه خودروهای وارداتی صرفا از طریق بورس کالا انجام خواهد شد. اما اکنون آخرین مصوبه هیات دولت که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده حکایت از آن دارد که عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می شود» حذف خواهدشد. بدین ترتیب به نظر می رسد دولت علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، برنامه های دیگری برای عرضه این خودروهای خارجی که قریب به5 سال منع از ورود به ایران بودند، داشته باشد.
همچنین پیش از این در مورد قیمت، اعلام شده بود «خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است که وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد). اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگان است که وارد می کند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف نرخ صورت پذیرد.» طبق آنچه که در آیین نامه واردات خودرو آمده؛ مقرر شده بود کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن وتجارت و عضویت وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف باشند که نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را برحسب ارزش (فوب) به گونه ای تعیین کنند که مابه التفاوت نرخ پایه با نرخ پایانی دربورس کالا، معادل سود عادلانه باشد و کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش باشد.
پیشنهاد وزارت صمت
چندی پیش سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- موضوع امکان تردد خودروهای مناطق آزاد در سراسر کشور با پلاک ملی را مطرح کرد و گفت: خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می کنند، طبق شرایطی، این مجوز را خواهند داشت که شماره گذاری ملی شده و در کل کشور مورد استفاده قرار گیرند؛ این موضوع می تواند کمک کننده برای افزایش عرضه در بازار باشد. حال این موضوع در مصوبه مذکور هیات دولت مورد اشاره قرار گرفته و مصوبه پلاک گذاری ملی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد، ابلاغ شده است. براساس ابلاغیه مصوبه هیات وزیران در رابطه با شیوه پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مصوب شده است «طبق مقررات موجود خودروهایی که مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی باشند.»