نگاهی کوتاه به تاریخچه پژو و حضور مدل محبوب ۲۰۶ در ایران

در این مطلب قصد داریم با خلاصه ایی از تاریخچه برند پژو فرانسه به حضور مدل محبوب ۲۰۶ در ایران بپردازیم.

نگاهی کوتاه به تاریخچه پژو و حضور مدل محبوب ۲۰۶ در ایران

شرکت پژو ( Peugeot ) در سال ۱۸۱۰ میلادی توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب‌ های قهوه در کشور فرانسه تأسیس شد. ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه و خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط فرزند امیل (Émile)، ارمان (Armand)، آغاز شد. این دوچرخه‌ از نوع پنی - فرتینگ بود. (نوعی از دوچرخه که چرخ بخش جلو آن خیلی بزرگ و چرخ عقب کوچک است).

ارمان به زودی به صنعت خودرو سازی علاقه‌مند شد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این مدل، وزن زیادی داشت و همچنین حجم بسیاری را نیز اشغال می‌کرد و با توجه به مدت زمان زیاد برای گرم شدن چندان کاربردی هم نبود.
در سال ۱۸۹۰ به‌ کارگیری و استفاده از موتور های بخار ممنوع شد و پیشنهاد گردید در خودروها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بودند، استفاده شود.

نامگذاری مدل های پژو

جالب است بدانید این شرکت فرانسوی در نام گذاری مدل هایش سبک خاصی دارد و از فرمول X0Y استفاده می کند. حرف X نشان دهنده اندازه خودرو (کلاس) و Y نشان دهنده سال خودرو (منظور نسل خودرو می باشد)، یعنی هرچه عدد بالاتر باشد مدل خودرو جدیدتر است. البته این روش نامگذاری استثناهایی نیز دارد برای مثال مدل ۳۰۹ قبل از مدل ۳۰۶ تولید شد. از دیگر نمونه های این نامگذاری می توان به مدل های ۲۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ اشاره کرد.

حضور پژو در ایران

پژو ۲۰۵

براساس شواهد و اطلاعات بدست آمده نخستین خودرو پرفروش شرکت پژو در ایران، مدل چهار درب صندوقدار ۴۰۴ بود. این خودرو در سال ۱۹۶۰ رونمایی شد و جالب است بدانید ۴۰۴ حتی تا سال ۱۹۹۱ در کشور کنیا نیز تولیدش ادامه داشت (1960-1975).

خودرو بعدی معروف پژو در ایران مدل ۵۰۴ است. کمتر کسی پیدا می شود که نام مدل ۵۰۴ معروف و محبوب را نشنیده باشد. این محصول جانشین ۴۰۴ و یک سدان خانوادگی متوسط است و از ویژگی های آن می توان به طراحی چشمگیر، فنر بندی فوق العاده نرم، فرمان پذیری هوشمند و موتوری قدرتمند در مقایسه با رقبای هم زمان خود اشاره کرد.

محصول بعدی، پژو ۲۰۵ است. این خودرو کوچک شرکت پژو برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ تولید و عرضه آن تا سال ۱۹۹۸ ادامه داشت.
این هاچبک به قدری مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفت که در سال ۱۹۹۰ به عنوان بهترین خودرو دهه ۸۰ میلادی از طرف مجله معروف و پر طرفدار Car Magazine انتخاب شد. ۲۰۵ مدتی توسط شرکت ایران خودرو تولید شد. این خودرو با موتور های ۹۵۴ تا ۱۹۰۵ سی سی علاوه محبوب بودن در بین خانواده ها و جوانان یکی از گزینه های عالی برای مسابقات رالی نیز بود. هاچبک ۲۰۵ سرانجام توقف تولید شد و جای خود را به مدلی پرطرفدار دیگر یعنی ۲۰۶ داد.

زمانی که شرکت پژو فرانسه مدل ۲۰۶ را به بازار اروپا عرضه کرد، در بهترین حالت انتظار داشت بتواند به عنوان رقیبی قابل احترام در کلاس هاچبک ها ظاهر شود، اما بدون شک انتظار نداشت این مدل جزو یکی از پرفروش ترین و مجبوب ترین خودرو های تاریخ بشود. پژو ۲۰۶ در دوره ایی معرفی شد که پژو از نظر مالی اوضاع چندان مطلوبی نداشت و این محصول به عنوان آخرین تیر پژو در سال ۱۹۹۸ رونمایی و روانه بازار شد.
پژو ۲۰۶ یکی از موفق ترین خودرو های تولیدی ایران خودرو است. محبوبیت آن مربوط به قشر خاصی نیست و تقریبا همه از آن تعریف می کنند و به نوعی کمتر کسی پیدا می شود که از آن خوشش نیاید و یا دوست نداشته باشد آن را بخرد.

یکی از مهم ترین دلایل موفقیت پژو ۲۰۶ سرمایه گذاری پژو برای مونتاژ و تولید این مدل در کشور های در حال توسعه مثل ایران بود. یعنی جایی که پس از حدود ۲۰ دهه پس از پیکان و پراید به نوعی یکی از نماد های خودرویی ایران محسوب می شود.
در سال های بعد ایران خودرو نسخه صندوقدار ۲۰۶ را تحت عنوان SD معرفی کرد.
در سال ۲۰۰۶ مدل جنجالی ۲۰۷ روانه بازار شد، این خودرو در ایران با نام ۲۰۷ عرضه می شود اما در واقع همان ۲۰۶ استاندارد با فیس لیفت است.

نسخه فیس لیفت شده پژو ۲۰۷

معرفی جامع تعمیرگاه های پژو در وب سایت سایت دنده معکوس

ما در وب سایت دنده معکوس لیست کاملی از بهترین تعمیرگاه های پژو ۲۰۶ در تهران و نمایندگی های ایران خودرو به همراه کلیه اطلاعات آن ها همانند شماره تماس ثابت و همراه، آدرس، توضیحات تکمیلی، ساعات کاری، لیست خدمات و … تهیه کرده ایم که شما بسته به نیاز خود مانند نزدیک بودن و خدمات می توانید نمایندگی ایران خودرو یا تعمیرگاه مورد نظر را انتخاب کنید.
دامنه خدمات این مجموعه ها تنها محدود به یک مدل خاص نمی شود و کلیه مدل ها مانند ۲۰۶، پارس (پرشیا)، ۲۰۶، ۴۰۵، ۲۰۰۸ و … تحت پوشش هستند.

هزینه ثبت پروفایل تبلیغات در وب سایت دنده معکوس کاملا رایگان بوده و شما می توانید اطلاعات تعمیرگاه خود را مستقیم به شماره واتساپ موجود در تماس با ما سایت ارسال کنید.

منابع : وب سایت دنده معکوس، صفحه ویکی‌پدیا پژو

برچسب ها : ,

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین