-

چاپ دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

با وجود عصر دیجیتال همچنان روش چاپی دیجیتال در جهان مورد توجه است و بیشترین کاربرد را دارد. چاپ دیجیتال فرآیند چاپ تصاویر مبتنی بر دیجیتال به طور مستقیم بر انواع بسترهای رسانه‌ای است. خلاف چاپ افست نیازی به صفحه چاپی ندارد زیرا فایل‌های دیجیتالی مانند PDF را می‌توان مستقیما به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاد تا روی کاغذ، کاغذ عکس، بوم، پارچه، مواد مصنوعی، مقوا و زیر‌لایه‌های دیگر چاپ شود. دستگاه‌های دیجیتال مدام در حال بهبود هستند با پیشرفت در کیفیت و سرعت چاپ، معایب قبلی چاپ دیجیتال به سرعت دارد از بین می‌رود. در چاپ دیجیتال خبری از دستگاه‌های چاپی فلکسو، گراوو و افست نیست.

چاپ دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

فرصت‌های چاپ دیجیتال

به زبان ساده، بازار از زمان معرفی این فناوری (چاپ دیجیتال) کاملاً تغییر کرده است و با توسعه مداوم که ماشین‌آلات جدید آن به ما ارائه می‌دهند، به نظر می‌رسد این امکانات بی‌پایان است. در واقع فرصت‌های چاپ در این روش را مدیون دستگاه‌های چاپی آن هستیم. در ادامه این بخش از مطلب رونق جدید در چاپ دیجیتال، فرصت‌ها و چالش‌ها به بررسی فرصت‌های این نوع چاپ خواهیم پرداخت:
1- این صنعت که بیشترین کاربرد را در چاپ‌های کم‌ تیراژ دارد از این رو قابل توجه است که سفارش‌دهندگانی که کمتر از هزار نسخه سفارش انتشار دارند به راحتی می‌توانند نیازشان را بدون مراجعه به فرآیند افست برآورده کنند.
2- فرصت دیگری که چاپ دیجیتال به ارمغان آورده این است که شما می‌توانید یک نسخه چاپی داشته باشید. ولی هر سری که چاپ می‌شود تغییراتی که می‌خواهید را در آن لحاظ کنید.
3- اگر بخواهیم این صنعت را به لحاظ نمودار رشد هزینه با چاپ افست بررسی کنیم به یک معادله معکوس می‌رسیم؛ در چاپ دیجیتال هر چه شمارگان کاهش می‌یابد هزینه کمتر می‌شود در صورتی که در چاپ افست هر چه تیراژ بالاتر می‌رود با کاهش هزینه مواجه خواهیم شد. فناوری چاپ دیجیتال در تولید بر اساس تقاضا و چاپ‌های کوتاه به سرعت و مقرون به صرفه برتر است.
4- فناوری چاپ تولید دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و کیفیت خروجی چاپ دیجیتال به طور مداوم در حال بهبود است. کیفیت مناسب فرصتی برای روی آوردن افراد بیشتر به محصولات چاپی است.
5- چاپ دیجیتال همچنین یک پلتفرم ایده آل برای شخصی‌سازی است در این نوع چاپ می‌توان هر نمونه از نسخه چاپی را در طرح و رنگ خاص خود چاپ کرد. به گونه‌ای که هر نسخه دارای یک طرح خاص باشد و می‌توان چاپ را به صورت کاملا شخصی انجام داد.
6- ماشین‌های چاپ دیجیتال می‌توانند روی هر چیزی از مقوای ضخیم، کاغذهای سنگین وزن و کارتن‌های تاشو گرفته تا پارچه، پلاستیک و زیر‌لایه‌های مصنوعی چاپ کنند. چاپ تی شرت یک برنامه چاپ دیجیتال بسیار محبوب است و برخی از چاپگرهای دیجیتال می‌توانند علاوه بر تیشرت روی پارچه‌های دیگری از جمله کتان و پلی استر نیز چاپ کنند. چاپ روی پارچه با طرح اختصاصی فرصتی بی‌نظیر است.
7- یکی دیگر از فرصت‌های رونق جدید در چاپ دیجیتال، فرصت‌ها و چالش‌ها نوآوری‌ چاپ با فرمت بزرگ است. به طور مثال تا قبل از چاپ دیجیتال کاغذ دیواری یا بنرها در ابعاد بزرگ وجود نداشته اما امروزه به لطف این چاپ در قالب‌های بزرگ گسترش پیدا کرده است.
8- جوهر در چاپ دیجیتال با استفاده از چاپگر لیزری یا چاپگر جوهرافشان مستقیماً روی مواد چاپی اعمال می‌شود و در عمق آن متریال نفوذ نمی‌کند.
9- زمان کمی دارید باید کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت، لیبل یا هر محصول چاپی دیگری را در کمترین زمان ممکن به چاپ برسانید. چاپ دیجیتال این فرصت را ایجاد کرده که شما بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محصول چاپی دسترسی داشته باشید.
در چاپ دیجیتال ابتدا طراحی انجام می‌شود و پس از آن تنها دو ساعت لازم است تا عملیات چاپ یک نمونه چاپی به همراه ویرایش و چاپ تعداد نسخه‌های مد نظر انجام شود.

مزایای چاپ دیجیتال

مزایای چاپ دیجیتال عبارتند از:
1- راه‌اندازی کم هزینه و سرعت چاپ بالای.
2- چاپ آسانی است.
۳- امکان چاپ حتی در یک برگه به تنهایی وجود دارد.
۴- انتقال دقیق تصاویر عکاسی امکان دارد.
۵- بهترین برای چاپ‌های یک‌باره یا مدت زمان کم چاپ دیجیتال است.
6- در چاپ دیجیتال نیازی به اتمام صد در صد کار و مشاهده نتیجه خروجی نیست.
۷- چاپ‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف سفارشی کرد.
۸- طرح‌ها روی مواد چاپی صاف و یک‌دست قرار می‌گیرند و از سطح بیرون نمی‌زنند.
۹- این نوع چاپ نیازی به وجود زینک ندارد.
۱۰- تمام مراحل بعد از چاپ به راحتی امکان‌پذیر است از جمله این مراحل می‌توان به سلفون، برش و طلا کوبی و... اشاره کرد.
۱۱- در چاپ دیجیتال نیازی به دستگاه‌های بزرگ جهت انجام عملیات چاپ نیست با دستگاه‌های کوچک نیز می‌شود عملیات چاپ را به پایان برسانند.
۱۲- در این نوع چاپ مواد زائد تولید نمی‌شود زیرا در این روش از کاغذ یا مواد شیمیایی که باطله باشند استفاده نمی‌شوند و از جمله علت‌های آن عدم نیاز به رنگ و تنظیمات خاص است.

چالش‌های چاپ دیجیتال

1- این صنعت خالی از نواقص و مشکلات نیست. بالا بودن هزینه خدمات چاپی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این صنعت است که باعث شده پای همه مشتریان به چاپخانه‌های دیجیتال باز نشود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که پس چرا به چاپ دیجیتال چاپی ارزان می‌گویند. به این دلیل که تیراژ پایین را قادر است به چاپ برساند. اگر شما تعداد هزار کاتالوگ با چاپ افست به چاپ برسانید با هزار کاتالوگ به روش چاپ دیجیتال به چاپ برسد نرخ دیجیتال به مراتب خیلی بالاتر از روش سنتی است.
2- چالش دیگری که این روش چاپی دارد که بیشتر مربوط به چاپخانه می‌شود در مورد چاپگرهای آن است. این دستگاه‌ها از قطعات ریز و حساس‌تر ساخته شده‌‌اند و استهلاک بالای دارند. هزینه نگهداری چاپگرهای دیجیتال برای چاپخانه زیاد است.
3- در چاپ دیجیتال محدوده رنگ محدودتر است. اگر رنگ‌های زیاد و چسبیده بهم در این روش چاپی انتخاب شود مقدار جوهر استفاده شده می‌تواند طراحی را به گونه‌ای نشان دهد که گویی از مواد چاپی بیرون آمده است. ما به مشتریان توصیه می‌کنیم در صورت نیاز به کیفیت بالاتر و ظاهر حرفه‌ای‌تر برای چاپ، چاپ افست را انتخاب کنند.
4- ما اغلب چاپ دیجیتال را برای مشتریانی که به دنبال چاپ‌های یکباره و چاپ‌های کم هستند توصیه می‌کنیم. این چاپ برای انواع متریال‌ها چاپی مناسب است. اما در تیراژهای بالا رفته رفته جوهر کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهد پس چاپ دیجیتال برای سفارشات چاپ کوچک واقعاً ایده‌آل است.

قواعد بازی در بازار جهانی

حجم اقتصاد دیجیتال جهان در سال ۲۰۲۳ برابر ۱۱.۵ تریلیون دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۲۵ به ۱۵ تریلیون دلار برسد. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی جهان ۱۵.۵ درصد است و سرعت رشد اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۳ برابر ۷.۱ درصد بوده است. درهمین حال پیش‌بینی می‌شود سرعت متوسط رشد سالانه اقتصاد دیجیتال تا سال ۲۰۲۵، به ۸.۵ درصد برسد.
اقتصاد دیجیتال فعالیت اقتصادی است که از میلیاردها ارتباط آنلاین روزانه بین افراد، مشاغل، دستگاه‌ها، داده‌ها و فرآیندها ناشی می‌شود. ستون فقرات اقتصاد دیجیتال، ارتباط بیش از حدی است که به معنای افزایش پیوستگی افراد، سازمان‌ها و ماشین‌هاست که از اینترنت فناوری تلفن همراه و اینترنت اشیا نشأت می‌گیرد.
امروزه اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی کشورها، نقش چشم‌پوش‌ناپذیری دارد. گسترش فناوری‌های دیجیتال در حال دگرگونی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان است. در کشورهای در حال توسعه فناوری‌های دیجیتال انقلابی در چگونگی تولید، مصرف، کار و تعامل مردم با یکدیگر ایجاد کرده است. در کشورهای توسعه‌یافته‌تر، اقتصاد دیجیتال با پیشرفت اینترنت اشیا، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، فناوری‌های بلاک‌چین، چاپ سه‌بعدی و روباتیک ارتباط نزدیکی دارد. این روندها به شیوه‌های مختلف بر اقتصاد تاثیر می‌گذارند.
عملیات تجاری و زنجیره ارزش (از تولید گرفته تا شبکه‌های حمل‌ونقل، توزیع خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری و تامین مالی) به‌طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالی شدن هستند. در حال حاضر تجارت و دادوستد به‌طور روزافزونی به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و تلفن‌های همراه انجام می‌شود.
موتور محرک توسعه کشورها
رشد انفجاری اقتصاد دیجیتال باعث شد نیاز به ابزارهای سنجش و داده‌پردازی جدید برای تقویت استراتژی‌های سیاست‌گذاری شفاف، بیشتر شود. خدمات قابل ارائه به صورت دیجیتالی؛ یعنی خدماتی که به وسیله تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی و از راه دور ارائه می‌شوند؛ کمک کرده‌اند تا ضربه همه‌گیری کووید-۱۹ به تجارت خدمات جبران شود. آمارهای جدید ارائه شده از سوی آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد) نشان می‌دهد که ارزش صادرات جهانی خدمات دیجیتال از حدود ۳.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳.۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.
این میزان رشد کمک کرده است تا سقوط ناگهانی صادرات خدمات دیگر در طول این دوره، جبران شود. در نتیجه تجارت جهانی خدمات در مجموع کاهش ۳.۵ درصدی را در این دوره تجربه کرده که تنها کمی بیشتر از رقمی است که در شرایط عادی می‌توانست اتفاق بیفتد.
در حالی که آمارهای مربوط به صادرات خدمات دیجیتال چشم‌انداز ارزشمندی از تجارت دیجیتال ایجاد می‌کند، این آمارها تنها بخشی از دورنمای این تجارت بین‌المللی هستند. تاثیرات گسترش تحولات دیجیتال در ورای مرزهای تجارت، کسب‌وکارها، افراد و دولت‌های سراسر جهان را هم در برمی‌گیرند. بررسی‌های اخیر آنکتاد نیاز به طیف وسیعی از آمارهای مکمل مانند میزان استفاده کسب‌وکارها از ابزارهای ICT، بهره‌مندی از تجارت الکترونیک و ارزش تراکنش‌های تجارت الکترونیک را برجسته می‌کند تا به درک بهتری از اقتصاد دیجیتال و تاثیرات آن بر اشتغالزایی، بهره‌وری و توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف برسیم.
چالش‌ها و فرصت‌ّها
اقتصاد دیجیتال در حال پیشرفت است و با خود فرصت‌ها، چالش‌ها و قواعد بازی جدیدی در بازار جهانی به همراه دارد. جایگاه هر کشوری در صحنه جهانی تا اندازه زیادی به توانایی‌اش در سازگاری با شرایط جدید بستگی دارد. اقتصاد دیجیتال مجموعه جدیدی از فرصت‌ها را به ارمغان می‌آورد که تفاوت‌های موجود میان کشورهای ثروتمند و فقیر را کاهش می‌دهد. کشورهای در حال توسعه مانند ایران این فرصت را دارند که با استفاده از مزایای اقتصاد دیجیتال، اقتصاد خود را متحول کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، گزارش حاضر در تلاش است تا با ترسیم وضعیت کنونی جایگاه اقتصاد دیجیتال در کشور فرصت‌ها و چالش‌های آن را تبیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*