کیفیت و نقش حیاتی آن در صنعت خودرو
مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو
![]()
کیفیت در تولید خودرو از دیرباز یکی ازارکان لاینفک و حیاتی این صنعت استراتژیک واشتغالزا در سراسر دنیا بوده و همچنان خواهد بود. درحالی که صنعت خودرو جهان در مسیر طی کردن نسل پنجم خود با نام Automotive industry ۵.۰ است که در برگیرنده فاکتورهایی چون:
همکاری انسان و ماشین در قالب نیروی کار ماهر و روباتها
شخصیسازی حرفهای در قالب سفارشی کردن خودروها بر پایه درخواست مشتریان
پایداری در استفاده از مواد با دوام و کاهش مصرف انرژی
تاب آوری در قالب ارتباط سازنده بین زنجیره تامین قطعات وانعطلاف آن در شرایط دشوارتامین
و گزینه ۵ که به نوآری در قالب توجه فراوان به بخش R&D یا همان تحقیقات و توسعه است توجه ویژه تری میکند.
دراین بین با نگاهی بهصورت کلان به واژه QC - کنترل کیفیت در اشل بینالمللی به حدود ۱۶ ریز فاکتور در دل آن برمی خوریم که ترکیبی از:
بازرسی بصری
بازرسی ابعادی
کنترل فرآیند آماری یا SPC
آزمایشهای غیر مخرب
آزمون پایان خط یا EOL و..... در نهایت آیتم ۱۵ و ۱۶ با عناوین تحلیل ریشهای علتها که در صنعت خودرو با نام RCA شناخته میشود در کنار مدیریت تصویری هستند.
در تحلیل ریز فاکتورهای بالا که همگی با هدف رسیدن به گوهری چون کیفیت گردهم آمدهاند بحث تامینکنندگان قطعه یا همان supplier بسیار قابل ملاحظه است.
“ آندرس بوکارت” مدیر بخش خدمات بینالمللی کمپانی مرسدس بنز در اینباره میگوید: بسیار حائز اهمیت است که یادآوری کنم درکنار موفقیت برند مرسدس بنز تعداد بیشماری تامینکننده قطعات قراردارند. آنها بعنوان ستون موفقیت ما برشمرده میشوند که در کنارهم برای رسیدن به نقطه عطف بلند پروازانهای که همانا تولید یک مرسدس بنز با کیفیت است در یک مسیر حرکت میکنیم.
برای واکاوی گفته ایشان یکی از بهترین مثالها پرداختن به یکی از موفقترین و پرفروشترین خودروهای سواری ۴ در لوکس جهان از گذشته تا امروز یعنی مرسدس بنز S کلاس است که در نمونه ۲۰۲۵ با کد اتاق دبلیو ۲۲۳ با همیاری ۲۸ تامینکننده قطعه نهایتا از خط تولید در سیندلفینگن اشتوتگارت آلمان خارج میشود که برای مثال شامل تامینکننده سیستم مالتی مدیا و سرگمی برند “ هارمن کاردن “، ستون فرمان از برند “ رولاکس “، آینههای بیرونی از برند “ motherson “، سرسیلند از شرکت “ Nemak”، رینگها از شرکت “ ronal “، بالشتکهای هوا از شرکت “ ZF “، چرم صندلی از شرکت “ GST “، سقف پانوراما از شرکت “ Webasto “، مکانیزم بالا و پایینکننده شیشهها از شرکت “Wirthwein “ و.... هستند.
در نهایت اگر از خود بپرسیم ما تا چه میزان در صنعت خودرویمان از اشلهای بالا بهعنوان استانداردهای حرفهای بینالمللی بهصورت تمام و کمال الگوبرداری کرده و به درستی از این شاخصهای استاندارد پیروی میکنیم در پاسخ مشتریان و مصرفکنندگان که سرمایه بلاشک صنعت خودرو بوده و از این وادی رضایتمندی ندارد به وضوح آشکار است که طبعا نقش سیاستگذاران را برای احتمام به اتصال این صنعت به چرخه تامین و لجستیک و مالی و آموزشی جهانی بیش ازهمه پررنگ میکند تا بلکه بتواند فاصله قابل ملاحظه ما در این حوزه را در بلندمدت با صنعت خودرو دنیا کاهش دهد که این تجربه ۲ دهه پیش در زمان پروژههای مشترک صنعت خودرو کشور بهویژه با دو برند مرسدس بنز در تولید E کلاس سواری و محصول موفق رنو لوگان یا همان ال ۹۰ به همراه ساندرو که از حیث دوام و هزینههای نگهداری پایین همچنان در بازار خودرو کشور زبانزد خاص و عام هستند بهصورت موفقیتآمیزی لمس شد.