-

کنترل بازار رمضان، آزمون سخت دولت سیزدهم

آغاز ماه مبارک رمضان امسال مصادف شد با ایام نوروز. در کنار این روند تقویمی دولت در جریان تدوین و تصویب بودجه ۱۴۰۱ بر حذف ارز ترجیحی تاکید کرد. مجموع عوامل یادشده دست به‌دست هم داد تا کنترل بازار شب عید و رمضان امسال به آزمونی سخت برای دولت سیزدهم تبدیل شود.

در این بین رئیس دولت همچنان بر نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها به‌ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تاکید دارد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با صراحت از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند تمام توان خود را برای کنترل بازار به کار گیرد تا سوداگران به بهانه حذف ارز ترجیحی جریان بازار را برهم نزنند.


اقداماتی برای کنترل بازار رمضان
هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد ۳۰ هزار تن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. همچنین ۳۰ هزار تن شکر با نرخ ۸ ‌هزار و ۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، ۳ هزار تن گوشت قرمز منجمد با نرخ ۸۰ هزار تومان در هر کیلوگرم و حدود ۱۸۰ هزار تن روغن با نرخ مصوب به‌عنوان سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شد. در این جلسه همچنین با اشاره به موجودی ۱۳۶ هزار تنی خرما در کشور، گزارشی درباره چگونگی توزیع خرما در سراسر کشور ارائه شد.


ثبات نرخ در اقلام مورد نیاز رمضان
معاون اول رئیس‌جمهوری افزایش نظارت و کنترل نرخ کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان را خواستار شد.
محمد مخبر در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه با اقدامات انجام‌شده و اتخاذ تصمیمات مناسب، کمتر شاهد بی‌نظمی، آشفتگی و تغییر ناگهانی قیمت‌ها در روزهای منتهی به سال گذشته و ایام نوروز بودیم، گفت: این رویه باید در بقیه ایام هم ادامه داشته باشد و تقویت شود.
مخبر تصریح کرد: خوشبختانه در ایام نوروز ۱۴۰۱ نگرانی از کمبود جنس و کالاهای اساسی موردنیاز مردم نداشتیم و فراوانی و آرامش نسبی در بازار کالاهای اساسی حاکم بود.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی نارضایتی‌های عمومی از وضعیت بلیت هواپیما در ایام تعطیلات نوروزی و نحوه خدمت‌رسانی به مردم و همچنین برخی نوسانات قیمت‌های کالاهای اساسی در تعدادی از شهرهای کشور از نهادهای نظارتی و تعزیرات خواست تا ضمن بررسی‌ها، برخوردهای لازم و قانونی را با متخلفان انجام دهند.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، دادگستری، تعاون کار و رفاه اجتماعی و سخنگوی دولت حضور داشتند، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از مقایسه روند تغییرات میانگین نرخ کالاهای منتخب در کشور به‌ویژه اقلام اساسی موردنیاز مردم ارائه کرد. در ادامه این جلسه مقرر شد به‌منظور تامین و فراوانی اقلام موردنیاز مردم، اصناف و صنعت در ایام ماه مبارک رمضان، نظارت‌های لازم با قوت بیشتری ادامه یابد. در این جلسه تاکید شد اقلام موردنیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشد. همچنین در این جلسه با توجه به بررسی‌های قبلی و لحاظ گزارش‌های کارشناسی و میدانی، مصوب شد نرخ مصرف‌کننده روی کالاها درج شود.


توزیع ٢٤٠ هزار تن کالای اساسی ویژه ماه مبارک
در همین حال مدیر کل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ٢٤٠ هزار تن برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان توزیع شده است. به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، حجت براتعلی اظهار کرد: براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع ٢٤٠ هزار تن برنج، شکر و روغن برای تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفت که بر این اساس ٣٠ هزار تن برنج وارداتی، ٣٠ هزار تن شکر و ١٨٠ هزار تن روغن براساس توزیع شده است. وی تصریح کرد: کالاهای اساسی برنج، شکر و روغن از طریق شبکه‌های توزیع کشور شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و مراکز صنفی منتخب با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد. براتعلی خاطرنشان کرد: توزیع کالاهای اساسی موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تنظیم بازار پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد و وقفه‌ای در اجرای طرح ایجاد نشده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی در توزیع کالاهای اساسی مردم وجود ندارد و در صورتی که تشخیص داده شود بازار نیاز به کالا دارد، اقدامات اساسی انجام خواهد شد. مدیر کل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: در طول اجرای طرح، هر استانی که در زمینه تامین این کالاها کمبود داشته باشد می‌تواند با انعکاس مشکل خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان اقدام کند.


جزییات فعالیت صنوف در رمضان
رئیس اتاق اصناف تهران جزییات فعالیت صنوف در ماه رمضان را تشریح کرد و گفت: همچون سال‌های گذشته تصمیماتی اتخاذ شده که این موارد برای تمامی واحدهای صنفی از روز یکشنبه همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان لازم‌الاجراست. به گزارش اتاق اصناف تهران، قاسم نوده‌فراهانی درباره فعالیت صنوف در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امسال نیز همچون دیگر سال‌ها با هرگونه حرمت‌شکنی از طریق تظاهر به روزه‌خواری در واحدهای صنفی برخورد خواهد شد. همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان مورد تاکید است و بر تمامی واحدهای صنفی به‌شکل مستمر توسط واحدهای بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران و اتحادیه‌های صنفی تهران نظارت خواهد شد. او تاکید کرد: امسال برابر مصوبات ابلاغی فعالیت واحدهای صنفی تهیه، طبخ و توزیع غذا از جمله اغذیه‌فروشی، رستوران‌های داخل شهری، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، فست فودی‌ها، جگرکی‌ها، آبمیوه و بستنی، قهوه‌سراها، کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها اعم از سنتی و عادی و... از اذان مغرب تا اذان صبح است و این واحدها اجازه فعالیت یا عرضه مواد غذایی را ندارند و صرفا یک ساعت قبل از اذان مغرب می‌توانند به‌صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. نوده فراهانی درباره فعالیت واحدهای صنفی اغذیه‌فروش و عرضه‌کننده غذای سرد گفت: اغذیه‌فروشان مجازند در طول روز صرفا غذای سرد به‌صورت بیرون‌بر با رعایت کامل شئونات عرضه کنند.


سخن پایانی
در شرایطی که هر سال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جنب‌وجوش خاصی در بازار کالاهای اساسی به‌‌ویژه مواد خوراکی ایجاد می‌شود، دولت تاکید کرده با سیاست‌های نظارتی خود مانع از افزایش نرخ کالاهای اساسی خواهد شد و در عین حال ذخایر به‌اندازه‌ای است که هر زمان کمبودی ایجاد شود بدون هیچ تاخیری کالا وارد بازار خواهد شد. گفت‌وگوی خبرنگار با رؤسای اتحادیه‌ها نیز حکایت از ثبات بازار در این ایام دارد.
دولت نیز در همکاری با اصناف طرح تشدید نظارت‌ها را از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ اجرایی کرد و پس از آن نیز نظارت بر بازار رمضان آغاز شده است. در این برنامه نظارتی، تیم‌های مختلفی از سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، تعزیرات، بسیج اصناف، بازرسی اصناف و دادستانی بر بازارها نظارت کرده‌، پرونده‌های تخلف را تشکیل داده و در موارد مشاهده تخلف اقدام به برخورد با واحد متخلف خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین