نبرد تازه انسان و ماشین
تایلور نیکول راجرز در یادداشتی در فایننشال تایمز نوشت: با تبدیل شدن اتوماسیون به یک واقعیت اجتنابناپذیر در همه جا، از انبارهای خرده فروشی گرفته تا آشپزخانه رستوران ها، موضوع استفاده از رباتها به طور فزایندهای بحث برانگیز شده است.
به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که حدود ۲۵۰۰۰ عضو انجمن بینالمللی باراندازان در ماه اکتبر گذشته دست به اعتصاب زدند و فعالیت ۳۶ بندر کانتینری در سواحل شرقی و خلیج ایالات متحده را متوقف کردند، زنگهای هشدار گستردهای به صدا درآمد. برخی پیشبینیها حاکی از آن بود که از آنجایی که این بنادر یک چهارم تجارت بینالمللی کشور را اداره میکنند، این توقف میتواند روزانه تا ۴.۵ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا خسارت وارد کند، تورم را دوباره شعلهور کرده و اثرات موجی ایجاد کند که در سراسر جهان احساس شود. اما در نتیجه این رویداد، وحشت تنها ۷۲ ساعت به طول انجامید.
در پی مذاکرات عجولانه و پیشنهاد افزایش حقوقی به ارزش نزدیک به ۶۲ درصد در طول شش سال، باراندازان با بازگشت به کار موافقت کردند. اما از برخی جهات، نبرد تازه آغاز شده است. اگرچه این افزایش حقوق بود که توجه رسانهها را به خود جلب کرد، اما مشکل اصلی اتحادیه با اتوماسیون و به طور خاص، پیشنهادهای ائتلاف دریایی ایالات متحده برای تجهیز بنادر بیشتر ایالات متحده با جرثقیلهای نیمهخودکار است.
به گفته مالکان، این جرثقیلها مجهز به فناوری پیشرفتهای هستند که کارکرد آنها را سریعتر و کارآمدتر میکند. اما اتحادیههای کارگری ادعا میکند که معرفی آنها معیشت اعضایشان را تهدید میکند.
اتحادیه تهدید کرده که اگر ائتلاف دریایی ایالات متحده با ممنوعیت کامل ماشینآلات خودکار موافقت نکند، از اوایل هفته آینده دوباره اعتصاب خواهد کرد. این اختلاف نه تنها به دلیل تأثیر بالقوه عظیم آن، بلکه به این دلیل که یکی از نخستین اعتراضها نوع خود است، مورد توجه قرار گرفته است. با انجام آزمایشهای بیشتر برای انجام مشاغل مختلف با استفاده از رباتهای نسل بعدی، اتحادیههای کارگری ایالات متحده که نماینده صنایع گوناگونی از رانندگان گرفته تا کارگران کازینوهای لاس وگاس و کارمندان فروشگاههای مواد غذایی برای افزودن مقرراتی به قراردادهایشان که بر حفظ مشاغل و جبران خسارت کارگران جابهجا شده در صورت اتوماسیون متمرکز است، مبارزه میکنند.
نگرانیهای کارگران از رابطه انسان و ماشین
آنچه قبلاً مذاکرات معمول بر سر دستمزد و شرایط بود، به اختلافات بزرگتری بر سر رابطه بین انسان و ماشین تبدیل شده است. لیز شولر، رئیس فدراسیون کارگران و کنگره سازمانهای صنعتی امریکا تخمین میزند که حدود ۷۰ درصد از ۱۲ میلیون نفری که توسط این فدراسیون نمایندگی میشوند، نگران جایگزینی توسط فناوری هستند. وی افزود: کارگران از نحوه برخورد با آنها خسته شدهاند و از آنچه ممکن است در آینده رخ دهد میترسند. تحلیلگران میگویند، هر قراردادی که باراندازان درمورد آن مذاکره کنند، میتواند به ارائه الگویی برای توافقات در سراسر کشور کمک کند. رابرت برونو، استاد کار در دانشگاه ایلینویز اوربانا-شامپین میگوید: آنچه میبینید تلاش نیروی کار برای داشتن یک کرسی در دور این میز است. بر اساس اعلام موسسه پیچ بوک، سرمایهگذاران امریکایی از سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵ میلیارد دلار در استارتآپهای رباتیک سرمایهگذاری کردهاند و رشد چشمگیر هوش مصنوعی در ۱۸ ماه گذشته شروع سوددهی در ارزش سهام کرده است. مشاغلی که به نظر میرسید فقط توسط افراد قابل انجام است، ناگهان در معرض خطر قرار گرفتهاند. اقتصاددانان در مورد تغییرات عمده و مخرب در نیروی کار هشدار داده اند، زیرا ماشینها قادر به انجام کارهای بیشتر و بیشتری هستند. به گفته صاحبان مشاغل، آنچه به فشار وارده در اقتصادهایی مانند ایالات متحده میافزاید، رشد کند نیروی کار است که استخدام کارگران را به نحو فزایندهای دشوار میسازد.
برنامههای رئیسجمهوری منتخب دونالد ترامپ برای اخراج دسته جمعی نیروی کار مهاجر غیرقانونی احتمالاً چنین نگرانیهایی را تشدید خواهد کرد. رهبران اتحادیه بینالمللی باراندازها میگویند وقتی برای نخستین بار جرثقیلهای نیمه خودکار در اوایل دهه ۲۰۰۰ وارد پایانههای سواحل شرقی ایالات متحده شدند، آنها با این تغییرات موافقت کردند، زیرا فکر میکردند این تجهیزات به ایجاد فرصتهای شغلی کمک میکند. اما آنها اکنون میگویند که عکس این اتفاق رخ داده است.
از بین رفتن ۱۲۰۰ شغل در لسآنجلس
یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ که توسط اتحادیه کارگران اسکله ساحل غربی انجام شد، نشان داد که اتوماسیون جزئی بنادر لسآنجلس و لانگ بیچ منجر به از دست دادن نزدیک به ۱۲۰۰ شغل در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شد. پل رودریگه استاد تجارت دریایی در دانشگاه تگزاس میگوید، کارگران باراندازها حق دارند بترسند، زیرا تخمین زده میشود که حدود ۴۰ درصد از آنها در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.
از زمانی که جنرال موتورز برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ رباتها را در خطوط مونتاژ خود قرار داد، خودروسازان پیشگام در اتوماسیون بودهاند. با این حال، تا ظهور هوش مصنوعی، سایر صنایع – و به خصوص صنایعی که نیاز به کارهای ماهرانه تری دارند یا جایی که رباتها ممکن است نیاز به پاسخگویی به محیطهای غیرقابل پیشبینی یا خطرناک داشته باشند - برای پیروی از این روند با مشکل مواجه بودند. با این وجود، پیشرفتهای اخیر به ماشینها تواناییهایی داده است که حتی کارشناسان قبلاً غیرممکن میدانستند، به این معنی که آنها در طیف گستردهای از محیطهای کاری به طور فزایندهای مورد استفاده قرار میگیرند. به ویژه شرکتهای تولیدی سرمایهگذاری زیادی انجام داده اند، به طوری که مجموع نصب رباتهای صنعتی با ۱۲ درصد افزایش به بیش از ۴۴۰۰۰ واحد در سال ۲۰۲۳ رسید – که بر اساس آمارهای فدراسیون بینالمللی رباتیک بزرگترین حجم در حداقل یک دهه اخیربود. در این زمینه نیز صنعت خودروسازی پیشگام بوده و پس از آن شرکتهای الکتریکی و الکترونیک قرار دارند. بر اساس دادههای موسسه پیچ بوک، سرمایهگذاری سرمایهگذاران ریسک پذیر ایالات متحده در حوزه رباتیک از حدود ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳.۵ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است. در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی، ۱۳۰ قرارداد جذب اعتبارات مالی برای استارتآپهای رباتیک انجام شد که بیشتر از کل سال ۲۰۱۹ بود.
در میان برجستهترین آنها، سرمایهگذاری ۶۷۵ میلیون دلاری در فوریه گذشته توسط جف بزوس، بنیانگذار آمازون، مایکروسافت و انویدیا در شرکت Figure AI، یک استارت آپ سیلیکون ولی بود که در سال ۲۰۲۲ تاسیس شد و روی یک ربات انسان نمای همه منظوره بدون چهره کار میکند. در آن ماه اعلام شد که این رباتها - که هزینه آنها برای مشتریان بین ۳۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار تخمین زده میشود - میتوانند کارهایی از جمله جابهجایی یک جعبه روی نوار نقاله را انجام دهند، که به طور بالقوه شغل هر کسی را که مثلاً در یک مرکز توزیع کار میکند به خطر میاندازد. نخستین مدلها ماه گذشته به یک مشتری تجاری تحویل داده شد.
اعضای اتحادیه آشپزی، که نماینده کارکنان کازینوها در این شهر هستند در سفر سالانه خود به نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی در لاس وگاس در سال گذشته، با دیدن رباتهایی که غذا سرخ میکنند و کوکتل درست میکنند، شوکه شدند. فرانسیسکو روفینو، آشپز هتل و کازینوی پاریس لاس وگاس میگوید: اگر آنها ماشینها را مسئول انجام امور کنند، مردم چگونه امرار معاش خواهند کرد؟ چگونه اجاره خانه میدهند؟ چگونه هزینه غذا را میدهند؟ کارفرمایان و تحلیلگران میگویند دلایل محکمی برای دنبال کردن اتوماسیون وجود دارد. لوری هاربر، مدیر اجرایی شرکت مشاوره Harbour Results میگوید که افزایش حقوقی که بسیاری از امریکاییها در چند سال گذشته تجربه کردهاند، هزینههای بالایی داشته است. او میگوید: [کارگران امریکایی] برای دستمزدهایی جنگیدند که میتوانست تورم ما را تداوم ببخشد. مشکل این دستمزدهای بالا این است که اقتصاد ایالات متحده را تا حدودی غیر رقابتی میکند.
برخی از بخشها نیز میگویند نگران تمام شدن نیروی کار بهویژه برای سختترین و خطرناکترین مشاغل هستند. تحلیلگران موسسه ایندید به تازگی در گزارشی نوشتند انتظار دارند که عرضه رو به کاهش نیروی کار در سالهای آینده بر بازار کار تاثیر قابل توجهی بگذارد. به ویژه اگر دولت ترامپ به تهدیدات خود در مورد اخراج مهاجران عمل کند.