تاثیر هالووین بر اقتصاد
امسال هر مصرفکننده بهطور متوسط حدود ۱۰۴ دلار برای اقلام مختلف هالووین مثل لباس و شکلات هزینه کردند. هالووین معمولاً با خرید بسیاری از کالاهای مصرفی، از جمله لباسها، شکلات و تزئینات همراه است. اما این خریدها و افزایش تقاضای کوتاهمدت چه تاثیری بر اقتصاد میگذارد؟
هالووین یک تعطیلات معروف و محبوب است که در سراسر ایالات متحده جشن گرفته میشود و مختص هیچ منطقه، گروه مذهبی یا جمعیت خاصی نیست. خانوادههایی که آن را جشن میگیرند، احتمالاً هر سال مجبورند به خرید بروند؛ برای مثال خرید لباسهای بزرگتر به دلیل رشد کودکان، شکلاتهای جدید و غیره.
با اینکه هالووین حتی در امریکا یک تعطیلات رسمی نیست، اما این جشن میلیاردها دلار در هزینههای مصرفکننده در ایالاتمتحده تغییر ایجاد میکند. از لباسها و لوازم آرایشی گرفته تا شکلات و لوازم جشن و تزئینات و کدوتنبلها، هیچ محدودیتی در کالاهایی که خردهفروشان به مصرفکنندگان عرضه میکنند وجود ندارد.
تخمین هزینه برای سال ۲۰۲۴
به گفته فدراسیون ملی خردهفروشی (NRF)، انتظار میرود هزینههای هالووین برای سال ۲۰۲۴ تا ۱۱.۶ میلیارد دلار بالا برود. این فدراسیون انتظار دارد که ۷۲ درصد از مصرفکنندگان در سال ۲۰۲۴ این تعطیلات را جشن بگیرند و هر کدام بهطور متوسط حدود ۱۰۴ دلار برای اقلام مختلف، لباس و شکلات هزینه کنند. سال ۲۰۲۱، نخستین باری بود که هزینه متوسط برای هالووین به بالای ۱۰۰ دلار رسید.
با این حال، به نظر میرسد که این هزینهها با وجود تورم قابلتوجه، در مقایسه با رقم خیرهکننده ۱۲.۲ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
احتمالاً در سال ۲۰۲۴، ۳.۸ میلیارد دلار برای لباس، ۳.۵ میلیارد دلار برای شکلات و ۳.۸ میلیارد دلار برای تزئینات هزینه شود.
زمان خریدهای هالووین
در یک نظرسنجی ملی، نزدیک به نیمی از مصرفکنندگان (۴۷ درصد) برنامهریزی کرده بودند تا قبل از اکتبر برای هالووین خرید کنند؛ یعنی حداقل یک ماه زودتر از مناسبت.
اقتصاد و هالووین
به گزارش اینوستوپدیا، بر اساس مکتب فکری کینزی در اقتصاد، هزینهها در تعطیلات و مناسبتهای بزرگ میتواند بهطور کوتاهمدت و مثبتی بر اقتصاد تاثیر بگذارد و موجب خریدهای اضافی شود که در صورت وجود نداشتن این مناسبت، صورت نمیگرفت. هالووین یکی از این موارد است.
میتوان ادعا کرد که وضعیت اقتصادی بیشتر بر صنعت هالووین تاثیر میگذارد تا هالووین بر وضعیت اقتصاد. به عنوان مثال، مصرفکنندگان در مواقع دشوار اقتصادی یا در صورت فقر، احتمالا تمایل کمتری به هزینه کردن برای کالاهای غیرضروری مانند لباس، شکلات، کدو تنبل و تزئینات خانگی دارند. اگر مردم به دلیل هزینههای تعطیلات کمتر پسانداز کنند، کل سرمایهگذاری سرمایهای کاهش مییابد. همچنین درآمد شرکتهایی که افراد را بهطور تماموقت و سالانه استخدام میکنند، تحتتاثیر قرار میگیرد و ممکن است کاهش یابد، چراکه پول بهدنبال کالاهای فصلی و کوتاهمدت است.
هزینههای هالووین، مفید یا مضر؟
ویژگیهای خاص هالووین میلیاردها دلار هزینه برای مصرفکنندگان به همراه دارد. اقتصاددانان در مورد اینکه این هزینهها برای اقتصاد مفید یا مضر است، اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که هزینههای هالووین منابعی را مصرف و اتلاف میکند که بهتر بود به فعالیتهای اقتصادی بلندمدت و مولدتری اختصاص داده میشد. برخی دیگر بر این باورند که هزینههای هالووین در تأمین خواستههای مصرفکنندگان ناکارآمد است که باعث افزایش هزینهها و البته رشد اقتصاد میشود.
بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که افزایش هزینهها و مخارج هنگام هالووین اثر مثبتی بر اقتصاد دارد. خرج کردن پول بهطور کلی منجر به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) میشود که به فعالتر شدن و راه افتادن چرخ فعالیتهای اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی احتمالی کمک میکند.
برخی دیگر میگویند که هالووین پر از پرداختهای کالایی (PIKs) مانند مبادله لباسها یا شکلات است و این پرداختها به جای انتقالهای نقدی یکجا مانند پول نقد به وجود آمدهاند. آنها باور دارند پرداخت بهصورت کالا در تأمین خواستههای مصرفکنندگان ناکارآمدتر است. مثلا ممکن است شکلات کالای مورد علاقه شما نباشد؛ با پول نقد میتوانید هر چیزی که بیشترین ارزش را برای شما دارد، بخرید. ممکن است که اثر مثبت خالص هزینههای مصرفکننده برای هالووین با اثر منفی خالص در جاهای دیگر جبران شود. به عنوان مثال، برخی مصرفکنندگان ممکن است افزایش هزینهها را در اواخر اکتبر پیشبینی و در ماههای قبل برای آن پسانداز کنند. این امر میتواند به کاهش هزینههای کلی در ماههای اوت و سپتامبر منجر شود. برخی دیگر ممکن است هزینههای خود را در نوامبر کاهش دهند؛ هم برای جبران هزینههای هالووین و هم برای هزینههای کریسمس.
تاثیر هالووین بر اشتغال
هزینههای هالووین تاثیر فصلی بر اشتغال دارد. این امر بهویژه برای کارگران پارهوقت و دانشجویانی که معمولاً به صورت تخصصی کار آزاد میکنند یا به عنوان فروشنده لباس مشغول هستند و همچنین برای خانههای وحشت و اتاقهای فرار و سایر جاذبههای اینچنینی مفید است. فروشندگان، بازیگران، طراحان و دیگر کارگران نیز در این موقعیت به طور معمول استخدام میشوند و کار برای آنها زیاد است.
بسیاری از فروشگاههای خردهفروشی فقط برای هالووین باز میشوند و با رسیدن نوامبر، این فروشگاهها تعطیل میشوند و با صبر و حوصله منتظر سال بعدی میمانند. برخی صنایع مانند کدوکاران و شرکتهای تولید شکلات، برای افزایش چشمگیر فروش در تعطیلات اواخر اکتبر برنامهریزی میکنند.
نتیجهگیری
جفری ای. تاکر، اقتصاددان، در سال ۲۰۰۹ در مقالهای استدلال کرد هالووین درسهای اقتصادی ارزشمندی دارد که میتواند مزایای بلندمدتی داشته باشد. اینکه کودکان باید برای بهدست آوردن پاداش کار کنند، مبادله میتواند یک گزینه باشد و ظاهر افراد اهمیت دارد. در نهایت احتمالاً دقیقترین پاسخ به سوال این گزارش این است: هالووین یک صنعت بزرگ با تاثیر بسزایی بر اقتصاد (به ویژه در ایالات متحده) است. با این حال، هنوز بسیار دشوار است که دقیقا مشخص کنیم این تاثیر چیست و آیا به طور خالص مثبت است یا خیر.