جمعه سیاه ۲۰۲۱ روز ۲۶ نوامبر (۵ آذر) برگزار می‌شود

حراجمعه فرصتی برای حمایت از کسب‌وکارها

حراج بزرگ جمعه چند سالی است که در ایران هم برگزار می‌شود. ابتدا فروشگاه‌های اینترنتی دست به این ابتکار زدند و حالا همه کالاها و گاها خدمات از قالیشویی و کت و شلوارهای برند گرفته تا خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به این حراج ورود کرده‌اند.

با بالا گرفتن تب حراج جمعه در میان مردم ایران، فروشگاه‌ها نیز تخفیفاتی برای محصولات خود قائل ‌شدند و دیگر می‌توان گفت پای جمعه سیاه به ایران نیز باز شده است. امسال ۵ آذر به‌عنوان تاریخ بلک فرایدی ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

این فرصت را از دست ندهید

همگام شدن و همگام ماندن با جامعه جهانی در رویدادهایی مانند بلک فرایدی علاوه بر اینکه باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود، سنگ محکی است که می‌تواند قدرت و توانایی شما برای مدیریت امور مختلف، از بازاریابی گرفته تا نظارت بر موجودی و فروش را بسنجد و تقویت کند؛ بنابراین اگر به‌دنبال پیشرفت در دنیای کسب‌وکار هستید، نباید فرصت‌هایی از این‌ دست را نادیده بگیرید، بلکه باید با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تجربه سایر کشورها و شرکت‌های موفق در این عرصه اقدامات علمی و عملی مقتضی را انجام دهید. براساس آمار از سال ۲۰۱۶، میانگین تقریبی تخفیف‌های خاص بلک فرایدی از این‌قرار بوده است؛ حوزه سفر ۶۰ درصد، لوازم اداری ۵۰ درصد، لوازم الکترونیکی ۴۷ درصد، پوشاک ۳۲ درصد و اقلام کادویی ۳۱ درصد.

در سال‌های اخیر، تجارت الکترونیک و در صدر فعالان آن آمازون، نقش مهمی در توسعه فرهنگ جمعه سیاه ایفا کرده‌اند. تخفیف‌های باورنکردنی فروشگاه‌های آنلاین برای اجناس‌شان، به‌مرور خرید در جمعه سیاه را به فرهنگی بین‌المللی تبدیل کرد. این تاثیر و نفوذ فرهنگی به‌حدی رسید که خرید در جمعه سیاه امریکایی در ایران هم عملی شد و در سال‌های اخیر، شاهد برگزاری جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی ایران نیز هستیم.

به گزارش صمت، علاوه‌ بر ایالات متحده، کشورهایی همچون کانادا، بریتانیا، مکزیک، رومانی، هند، فرانسه، آلمان، سوئیس، استرالیا و نیوزیلند با رویدادهای جمعه سیاه بزرگ شناخته می‌شوند. در این کشورها، مراسم ویژه‌ای برای جمعه سیاه برگزار می‌شود و خرید تخفیف‌دار به فروشگاه‌های آنلاین محدود نیست؛ هرچند بسیاری از کاربران در کشورهای مذکور نیز امروزه خرید آنلاین در سرویس‌هایی همچون آمازون، والمارت و... را ترجیح می‌دهند.

همین روند باعث شد فروشگاه‌های آنلاین ایرانی نیز به‌مرور برنامه‌هایی برای فروش تخفیف‌دار به کاربران داخلی اجرا کنند که تجربه‌هایی همراه ‌با شکست و موفقیت را رقم زد. فروشگاه اینترنتی بامیلو نخستین‌ بار رویدادی موسوم به «حراجمعه» را در ایران برگزار کرد تا همزمان با بلک فرایدی امریکا، محصولات خود را با تخفیف بیشتر به کاربران بفروشد. کمی بعد دیجی‌کالا با «جمعه به خرید» به این مسیر اضافه شد و رویکردی مشابه را در پیش گرفت. بعدها بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی به این خیل پیوستند و حتی خرده‌فروشی‌ها نیز راهی برای فروش بیشتر در یک روز مشخص را وارد سیاست‌های معاملاتی خود کردند.

حراجمعه ایران باوجود کرونا

درست است که بلک فرایدی یک فرهنگ امریکایی است اما خلاف تصور بسیاری، در قاره آسیا نیز غوغایی به‌پا کرده است. طبق آمار و ارقام، فروش اینترنتی جمعه سیاه از دوشنبه سایبری بیشتر است و به‌نظر می‌رسد تکرار نام بلک فرایدی در دنیا باعث شده افراد این روز را بیشتر و بهتر از سایبرماندی بشناسند و در این روز خرید آنلاین را تجربه کنند. البته در ایران ارائه تخفیف و برگزاری حراج ازسوی واحدهای صنفی باید با مجوز و طبق قانون باشد. به‌گفته حسین درودیان، مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف، برای ارائه تخفیف معمولا قانون وجود دارد و فروشگاه‌های مختلف موظفند پیش از برگزاری حراج هماهنگی لازم را با اتحادیه مربوطه انجام دهند و حراج خود را زیر نظر اتحادیه برگزار کنند. این اظهارات در حالی است که عمدتا فروشگاه‌ها از چنین رویه‌ای تبعیت نمی‌کنند.

طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۴ قانون نظام صنفی، حراج و فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی «به عرضه کالا برای فروش به نرخ پایین‌تر از نرخ خرید یا تمام‌شده و نازل‌تر از نرخ متعارف و تعادلی بازار در مدت معین تحت شرایط و ضوابط آیین‌نامه» اطلاق می‌شود. همچنین کلیه فروش‌های غیرمتعارف واحدهای صنفی تحت هر نام باید زیر نظر اتحادیه صنف مربوط انجام شود.

برگزاری حراج‌های طولانی‌مدت

بهنام نیک‌منش، معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران در این باره در گفت‌و‌گو با صمت عنوان کرد: باتوجه به شرایط کرونا و کاهش فروش و همچنین کاهش توان خرید مردم، ما از بهار امسال موضوع حذف نمایشگاه‌ها و انتقال تخفیف‌ها به واحدهای صنفی را در دستور کار خود قرار دادیم. نیک‌منش در این باره عنوان کرد: از واحدهای صنفی خواستیم که تا حد ممکن از سود خود کم کنند تا هر واحد صنفی به‌عنوان یک غرفه نمایشگاهی بتواند به جذب مشتری بپردازد. باتوجه به فروش‌های پاییزه و زمستانه این طرح همچنان هم باقی است و واحدهای صنفی می‌توانند بدون نیاز به مجوز از اتحادیه‌های خود اقدام به فروش کالاها با تخفیف کنند. این شرایط باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و در پیش بودن آیین‌هایی مثل شب‌ یلدا در نظر گرفته شده و ارتباط خاصی با رویدادهای فرامرزی ندارد. وی تاکید کرد: تا امروز نیز بسیاری از واحدهای صنفی با ما در این زمینه همکاری مطلوبی داشته‌اند و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد. نیک‌منش در پایان گفت: اگر موضوع برگزاری حراج در بین باشد، شیوه کار متفاوت است و واحدهای متقاضی برگزاری حراج باید با هماهنگی اتحادیه موردنظر اقدام به این کار کنند.

تاثیر کرونا بر رشد کسب‌وکارهای اینترنتی

علی بهداروند، کارشناس مسئول اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری درباره توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی در دوران کرونا و استفاده از فرصت‌هایی مانند حراجمعه می‌گوید گسترس کسب‌وکارهای اینترنتی با شیوع ویروس کرونا سرعت بالایی پیدا کرده است. در این مدت فرهنگ‌سازی بسیاری در زمینه خرید اینترنتی انجام شد و محدودیت‌های کرونایی استقبال مردم از خریدهای اینترنتی را به‌دنبال داشت. بهداروند پیش‌بینی می‌کند پس از پایان همه‌گیری کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی نیز رونق کسب‌وکارهای اینترنتی حفظ شود، زیرا خرید و انجام امور در بستر مجازی و اینترنت در حال تبدیل به یک فرهنگ در جامعه امروزی است. به‌گفته این فعال صنفی می‌توان از فرصت‌هایی مانند حراجمعه برای حمایت از کسب‌وکارهای داخلی استفاده کرد.

از آنجایی که دغدغه اصلی این روزهای سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران کشور، حمایت از تولید ملی است، به‌نظر می‌رسد باید پیگیری و اجرای سیاست‌های اصولی و کارآمد، به‌طوری که به توانمندی بخش تولید در کشور منجر شود، انجام گیرد.

هر چند این روزها بحث حمایت از تولید ملی با بحث حمایت از خرید کالای ایرانی گره خورده و سیاست‌گذاران هم تلاش دارند با ایجاد فضای همدلی شرایط را برای خرید کالای ایرانی فراهم کنند، اما این موضوع باید دقیق‌تر و جامع‌تر از گذشته ازسوی دولت و همچنین نهادها و ارگان‌ها پیگیری شود.

سخن پایانی

در حراجمعه ۱۴۰۰ با یک تیر چند نشان می‌زنید؛ در شلوغی و ترافیک نمی‌مانید، در آلودگی هوا حضور ندارید، نگران بیماری کرونا و شلوغی نخواهید بود، حافظ سلامت خود و خانواده‌تان هستید و در هزینه‌های خود به‌صورت قابل‌توجهی صرفه‌جویی خواهید کرد؛ بنابراین امسال جمعه سیاه، مهم‌ترین جمعه سیاه سال‌های اخیر خواهد بود و شما نیز می‌توانید با خرید آنلاین، از کسب‌و‌کارهای ایرانی حمایت کنید تا در روزهای سخت نیز به راه خود ادامه دهند و شما هم در سلامت و آرامش در خانه بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین