نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای چیست؟

اصلی ترین قسمت سیستم ترمز و ایمنی خودرو، لنت ترمز است. اگر این لنت کیفیت استانداردی داشته باشد، عمل ترمز گیری با سرعت و قدرت مناسب انجام می شود. در این صورت، خودرو به موقع متوقف شده و خطرات جانی برای سرنشینان آن به وجود نمی آید. حال اگر لنت کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خسارات جبران ناپذیری به خودرو و سرنشینان آن وارد می شود.

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای چیست؟

اصلی ترین قسمت سیستم ترمز و ایمنی خودرو، لنت ترمز است. اگر این لنت کیفیت استانداردی داشته باشد، عمل ترمز گیری با سرعت و قدرت مناسب انجام می شود. در این صورت، خودرو به موقع متوقف شده و خطرات جانی برای سرنشینان آن به وجود نمی آید. حال اگر لنت کیفیت مطلوبی نداشته باشد، خسارات جبران ناپذیری به خودرو و سرنشینان آن وارد می شود.

به طور کلی لنت های دیسکی و کاسه ای، به عنوان رایج ترین لنت های ترمز شناخته می شوند. در گذشته از لنت ترمز کاسه ای برای وسایل نقلیه استفاده می کردند اما با گذر زمان، لنت دیسکی جایگاه ویژه ای در سیستم ترمز وسایل نقلیه پیدا کرد. هرچند هنوز هم برای خودروهای سنگین و چرخ های عقب برخی خودروها، از لنت کاسه ای استفاده می کنند. برای مثال، لنت ترمز تیبا 2 در دو محور عقب و جلو متفاوت است. به طور کلی، این دو نوع لنت تفاوت های زیادی در زمینه های مختلف با یکدیگر دارند. در ادامه، نوع عملکرد و انواع تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای را برای شما بیان خواهیم کرد.

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای چیست؟

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای در نوع عملکرد

نحوه عملکرد لنت ترمز کاسه ای: هنگامی که راننده به پدال ترمز فشار وارد می کند، نیروی هیدرولیکی ترمز فعال شده و لنت های ترمز کاسه ای به دیواره داخل کاسه فشار داده می شوند. این کار باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو شده و در نتیجه خودرو متوقف خواهد شد. هرچه سرعت حرکت خودروها بیشتر شد، استفاده از لنت کاسه ای کاهش یافت؛ زیرا لنت کاسه ای در ترمز گیری های عمیق، سریعا داغ می شود و در نتیجه قدرت خود را از دست می دهد.

نحوه عملکرد لنت ترمز دیسکی: در خودروهایی که سیستم ترمز دیسکی دارند، با فشردن پدال ترمز، کالیپر به وسیله روغن ترمز پر می شود. در ادامه پیستونی که داخل کالیپر وجود دارد، پشت لنت ها فشار وارد کرده و آنها را به روتور نزدیک می کند. فشاری که به وسیله لنت ترمز ایجاد می شود، نیروی اصطکاک به وجود آورده و سرعت روتور را کم می کند. در ادامه این جریان، خودرو متوقف خواهد شد.

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای در میزان قدرت ترمز

لنت های ترمز کاسه ای به نسبت لنت های دیسکی، قدرت بیشتری در متوقف کردن خودرو دارند؛ زیرا هنگام ترمز گیری، برخورد بیشتری با فضای درون کاسه دارند و در نتیجه ساییدگی بیشتری به وجود می آورند. لنت های ترمز کاسه ای سرعت خودرو را با قدرت بیشتری کاهش می دهند اما به دلیل افزایش سریع گرما، پس از چند ترمز شدید قدرت خود را از دست می دهند.

سیستم ترمز دیسکی از چه اجزایی تشکیل می شود؟

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای در ظاهر چگونه است؟

به طور کلی شکل ظاهری سیستم ترمز دیسکی و کاسه ای با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل لنت های ترمز آنها با طراحی های متفاوتی تولید می شوند. برای سیستم ترمز دیسکی، لنت های ترمز را به صورت تخت طراحی کرده اند تا درون کالیپر قرار بگیرند. در حالی که برای سیستم ترمز کاسه ای به علت گرد بودن محفظه کاسه، لنت های ترمز به شکل منحنی طراحی شده اند تا به راحتی داخل کاسه قرار بگیرند.

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای از لحاظ مقدار تولید گرما چگونه است؟

لنت های ترمز کاسه ای از لحاظ ظاهری، بسته هستند و به همین دلیل جابجایی هوا در بین آنها به درستی صورت نمی گیرد. از طرفی، مقدار سطحی که در این لنت ها ساییده می شود، زیاد است؛ به همین دلیل، گرمایی که توسط لنت ترمز کاسه ای تولید می شود، بسیار زیاد است. با توجه به اینکه فشار کمتری روی چرخ های عقب خودرو وارد می شود، برای محور عقب برخی خودروها، از لنت کاسه ای استفاده می شود.

لنت های ترمز دیسکی، در سطح کمتری روی دیسک ساییده می شوند و بیشتر از لنت های کاسه ای، هوا در میان آنها جریان پیدا می کند. در نتیجه، تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای در مقدار تولید گرما زیاد است و لنت دیسکی، گرمای کمتری ایجاد می کند.

طول عمر لنت ترمز دیسکی بیشتر است یا لنت ترمز کاسه ای؟

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای از لحاظ طول عمر، بسیار زیاد است. لنت های ترمز کاسه ای، طول عمر بیشتر و عملکرد قوی تری در ترمز گیری دارند. همچنین این لنت ها، به مراقبت کمتری نیاز داشته و آسیب کمتری می بینند. این در حالی است که لنت های ترمز دیسکی، با ظرافت بیشتری ساخته شده اند؛ به همین دلیل با رانندگی در جاده های غیر استاندارد یا در اثر تصادف، دچار آسیب های جدی و شدیدی خواهند شد. در زمینه طول عمر مفید، لنت های ترمز کاسه ای بهتر از لنت های دیسکی می باشند.

قدرت ترمز گیری لنت ترمز کاسه ای چگونه است؟

زمان تعویض لنت ترمز دیسکی و کاسه ای با یکدیگر متفاوت است؟

این دو لنت، به زمان های متفاوتی برای تعویض نیاز دارند. همانطور که میدانید لنت ترمز دیسکی با ظرافت بیشتری طراحی شده و احتمال تخریب بیشتری دارد؛ در نتیجه برای تعویض لنت دیسکی، به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. تعویض لنت دیسکی ممکن است بیشتر از یکساعت زمان بر باشد.

تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای از نظر قیمت چگونه است؟

به دلیل ظرافت و نوع طراحی لنت ترمز دیسکی، این لنت قیمت بیشتری نسبت به لنت کاسه ای دارد. جالب است بدانید با وجود تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای از نظر قیمت، فروش لنت دیسکی بیشتر می باشد؛ زیرا لنت کاسه ای با ترمز گیری سریع، به شدت گرم شده و این موضوع باعث تخریب زود هنگام لنت می شود. به همین دلیل اکثر راننده ها، برای سیستم ترمز خودروی خود، از لنت دیسکی استفاده می کنند.

مزایای لنت ترمز کاسه ای چیست؟

  • تعویض لنت کاسه ای نیاز به باز کردن کفشک ها و جایگذاری لنت های جدید خواهد داشت.
  • زمان مورد نیاز برای تعویض لنت کاسه ای بعضی از خودروها، تنها 2 دقیقه می باشد.
  • برای تعویض این لنت، هزینه ی زیادی پرداخت نخواهید کرد.
  • هزینه نگهداری این لنت نسبت به لنت ترمز دیسکی کمتر می باشد.

مزایای لنت ترمز دیسکی چیست؟

  • قدرت بازدارندگی بیشتری نسبت به لنت ترمز کاسه ای دارد.
  • این لنت می تواند گرمای دریافتی را بهتر از لنت کاسه ای مدیریت کند.
  • این لنت برای بررسی نیاز به باز کردن چرخ خودرو ندارد.
  • ترمز گیری نرم و راحت تری با لنت دیسکی انجام می شود.
  • لنت ترمز دیسکی کاملا خود به خود تنظیم می شود.

برای خرید لنت ترمز دیسکی و کاسه ای، به کدام شرکت مراجعه کنیم؟

با توجه به تفاوت لنت ترمز دیسکی و کاسه ای ، بهتر است شرکتی را برای خرید انتخاب کنید که هر دو لنت را با کیفیت های استاندارد ارائه کند. در این صورت اگر خودرو شما به هر دو نوع لنت نیاز داشته باشد، شما می توانید بهترین لنت دیسکی و کاسه ای را از یک فروشگاه تهیه کنید. اینگونه در زمان خود صرفه جویی کرده و نیاز به جستجو برای خرید لنت با کیفیت نخواهید داشت.

پیشنهاد ما به شما برای خرید لنت ترمز، شرکت یدک پارت است. این شرکت انواع لنت دیسکی و کاسه ای را با کیفیت اصلی و قیمت مناسب به فروش می رساند. شما برای خرید لنت ترمز دنا ، سمند، پژو و هر خودروی دیگر، می توانید به سایت یدک پارت مراجعه کنید. تمامی محصولات این شرکت، دارای گارانتی، ضمانت کیفیت و خدمات پس از فروش می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین