کمبود ۵۰ هزار دوربین هوشمند در معابر شهری
رئیس اجراییات پلیس راهور فراجا با اشاره به کمبود جدی دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در کشور اظهار داشت: برای پوشش کامل و دقیق راههای درونشهری و برونشهری بهمنظور پایش وضعیت ترافیکی و ثبت تخلفات، کشور به ۵۰ هزار دوربین هوشمند نیاز دارد. این در حالی است که در حال حاضر تنها حدود سه هزار دوربین فعال در سطح کشور وجود دارد که معادل ۵ درصد از نیاز واقعی است.

سرهنگ جلیل جمشیدیراد با اشاره به روند همکاری پلیس با دستگاههای اجرایی در حوزه نظارت ترافیکی، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۳، پلیس راهور تعامل مؤثری با سازمان راهداری و حملونقل جادهای برقرار کرده که نتیجه آن، رشد قابل توجه در نصب و بهرهبرداری از دوربینهای هوشمند نظارتی و ثبت تخلفات رانندگی در معابر برونشهری بوده است.
وی با تأکید بر تداوم این همکاری در سطح مطلوب، افزود: چالش اصلی پلیس راهور در زمینه پایش وضعیت ترافیکی و ثبت تخلفات، مربوط به معابر درونشهری است؛ چراکه مسئولیت اصلی نصب دوربینهای هوشمند نظارتی و ثبت تخلفات در این حوزه بر عهده شهرداریهاست.
سامانه های هوشمند نظارت ترافیکی در ۵۴ شهر از مجموع ۱۲۰۰ شهر کشور
سرهنگ جمشیدیراد افزود: از مجموع ۱۲۰۰ شهر دارای شهرداری در سطح کشور، حدود ۵۴ شهر که بیشتر آنها نیز مراکز استانها هستند، سامانه های نظارتی(دوربین) هوشمند ترافیکی دارند.
وی افزود: البته برخی از شهرهای کوچک کشور نیاز کمتری برای استفاده از این تجهیرات را دارند، اما از نظر کمی و کیفی، وضعیت فعلی برای ما رضایتبخش نیست، مهمترین چالش در این حوزه تعدد شهرداریهاست؛ چرا که در حوزه برونشهری پلیس تنها با سازمان راهداری طرف است، اما در حوزه شهری باید با شهرداریها تعامل داشته باشد.
رئیس اجراییات پلیس راهور از انعقاد تفاهمنامهای میان پلیس راهور و وزارت کشور در اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: در قالب این تفاهمنامه، هماهنگی برای نصب یکپارچه دوربینهای ثبت تخلف و تقویت مراقبتهای الکترونیکی در سطح شهرها آغاز شده است، بر اساس این توافق، تاکنون حدود پنج هزار دوربین جدید تامین و نصب آنها در معابر آغاز شده و که تعدادی از آنها فعال شده اند، همچنین در حوزه سامانههای ثابت لیزرگان(سیستم سرعت سنج مبتنی بر فناوری لیزر) نیز تجهیزات جدید خریداری و در حال استقرار است.
وی در تشریح وضعیت شهرهای بزرگ هم اظهار کرد: در تهران بخش قابل توجهی از دوربینهای ثبت تخلف غیرفعال است، اما شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز از نظر کمی و کیفی وضعیت بسیار بهتری دارند و در شرایط نزدیک به مطلوب قرار گرفتهاند.
سرهنگ جمشیدیراد با اشاره به اینکه علت اصلی مشکلات تهران فرسودگی و ضعف در نگهداری تجهیزات است، گفت: در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بیش از هزار دوربین ثبت تخلف در سطح پایتخت فعال بود، اما بهدلیل استهلاک و عدم پشتیبانی مستمر، بخش زیادی از آنها از مدار خارج شدهاند که این امر کنترل تخلفات در تهران را با چالش مواجه کرده است.
وی ادامه داد: البته اکنون همکاری مناسبی میان شهرداری پایتخت و پلیس راهور تهران بزرگ برقرار شده و عملیات نصب دوربینهای جدید و بهروزرسانی دوربینهای قدیمی نیز در دست انجام است.
رئیس اجراییات پلیس راهور فراجا کمبود دوربینها را معضل اصلی در مدیریت ترافیک کشور دانست و گفت: بیشترین کاستی مربوط به حوزه درونشهری است، اما در جادههای برونشهری نیز بهدلیل وسعت کشور و توسعه شبکه راهها، با کمبود قابل توجهی از سامانههای ثبت تخلف مواجه هستیم.