مدیرعامل جدید ایران خودرو آغاز به کار کرد
تیم جدید مدیرعامل و هیات مدیره جدید ایرانخودرو عصر روز جمعه ۱۹ بهمن وارد این مجموعه صنعتی واقع در جاده مخصوص کرج شد و فعالیت خود را با برگزاری نخستین جلسه رسمی آغاز کرد. به گزارش ایرنا، عادل پیرمحمدی مدیرعامل جدید، یوسف الهیشکیب بهعنوان رئیس هیات مدیره و جمشید ایمانی به عنوان نایب رئیس هیات مدیره ایران خودرو، جمعه بعد از ظهر در محل این مجموعه صنعتی حضور یافتند. ساعتی پیش از آن هم پیامی در فضای مجازی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل سابق ایران خودرو منتشر شد که در آن از سهامداران خداحافظی کرده بود.
![مدیرعامل جدید ایران خودرو آغاز به کار کرد](https://cdn.smtnews.ir/thumbnail/KqNArwB6Xohp/DgHbxnlMXIY4HHxQ1surQAAo85Q3yFplKfjrrTQJMQISG8Fb-tvWQCEK6R5G2jMs3v1XAC0YjKs03C_RWrF531y43ToQcQSp/%D8%B5%D9%85%D8%AA.jpg)
خداحافظی مدیرعامل سابق ایرانخودرو
ساعتی پیش از حضور تیم جدید مدیرعامل و هیات مدیره جدید ایرانخودرو پیامی در فضای مجازی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل سابق ایران خودرو منتشر شد که در آن از سهامداران خداحافظی کرده بود. عظیمی در این پیام با اشاره به اینکه تیم مدیریتی ایرانخودرو، نهتنها به هیچ وجه مخالف فرآیند خصوصیسازی نیست، تاکید کرد: این تیم بر این باور بوده که توسعه صنعت خودرو بهمانند بخشهای دیگر اقتصاد، با نقشآفرینی موثر بخش خصوصی دارای اهلیت به صورت واقعی به شکل پویاتر و نظاممندتری محقق خواهد شد. لازم به ذکر است که مخالفت اینجانب و رئیس هیات مدیره (دو عضو از چهار عضو هیات مدیره) با نحوه برگزاری مجمع در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن، بهدلیل دستور صریح قضایی و در راستای اجرای قانون بوده (که شرح مفصل آنچه گذشت به صورت مکتوب به مراجع مربوطه اعلام شده و در رسانههای عمومی نیز برای مردم شریف ایران تبیین شده است) و تلاش ما بهعنوان نیمی از اعضای هیات مدیره بر آن بود که در فرآیند برگزاری مجمع اخیر، مجری و تابع قوانین و مقررات مربوطه بوده تا در فرآیند برگزاری مجمع، حقوق قانونی همه سهامداران که به صورت امانت نزد هیات مدیره بوده، در فضایی آرام، شفاف و قانونمند تعیینتکلیف شود.
اقدامات و دستاوردها
در بخش دیگری از پیام مدیرعامل سابق ایرانخودرو آمده است: اکنون با توجه به اعلام موضع شب گذشته سازمان بورس و اوراق بهاردار مبنی بر اینکه «آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است»، از آنجا که خود را تابع قانون و مقررات میدانم، لذا برای جلوگیری از بروز وقفه در امور جاری شرکت و متاثر نشدن روند تولید خودرو، بدین طریق بار مسئولیت از دوش اینجانب برداشته شد و متوجه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادهای ذیربط خواهد بود.
پیام خداحافظی عظیمی اینگونه ادامه یافته است: با پایان دو سال مسئولیت، امانتداری حق سهامداران و عموم ملت ایران در ایرانخودرو بهعنوان یکی از بزرگترین سرمایههای ملی، تاکید میکنم که در تمام این مدت سعی بر آن داشتهام که مجری قانون و امین سهامداران باشم و اکنون با شرایط پیش آمده در روزهای اخیر، در محضر خدای خود، دینم را ادا شده میدانم و یقین دارم حقوق قانونی سهامداران در فرآیند واگذاری مدیریت ایرانخودرو و همچنین ایرادات حادث شده در روند برگزاری مجمع و نتایج حاصله، توسط نهادها و حوزههای قانونی و نظارتی که تاکنون نیز حساسیت خود را در این زمینه در عمل ابراز کردهاند، به صورت دقیق پیگیری خواهد شد.
وی تصریح کرده است: بر خود لازم میدانم در این فرصت به چکیدهای از اهم اقدامات و دستاوردهای حاصل شده در دوران تصدی اینجانب که توفیق خدمت در سختترین شرایط اقتصادی (افزایش نرخ نهادههای تولید، مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، تداوم قیمتگذاری دستوری، نوسانات نرخ ارز و ناپایداری زنجیره تامین برق و گاز برای تولید و...) را داشتهام، جهت استحضار سهامداران اشاره کنم که از جمله میتوان به بهینهسازی ترکیب تولید با حذف محصولات قدیمی و زیانده و معرفی محصولات جدید همچون خودروی ریرا، به عنوان نخستین خودرو کراساوور ملی با بالاترین سطح ایمنی و امکانات در خودروهای داخلی و همچنین برنامهریزی طرحهای توسعه محصولات جدید اشاره کرد و از سوی دیگر، مدیریت و اصلاح ساختار هزینه در مجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو که منجر به کاهش قابلتوجه زیان خالص شرکت شده و تمامی این موارد در صورتهای مالی حسابرسی و گزارشهای منتشره در سامانه کدال منعکس شده است.
در ادامه این پیام به اذعان عظیمی، در این مدت همچنین تلاش برای تولید بدون کسری، بهبود تمامی شاخصهای کیفیت، حفظ سطح تولیدات باوجود اضافه شدن استانداردها و حذف پژو پارس از سبد محصولات، ساماندهی شرکتهای زیرمجموعه و ارتقای شاخصهای حوزه درمان و معیشت پرسنل، از دیگر اقدامات شاخص به ثمر نشسته بوده است.
در بخش پایانی پیام خداحافظی مدیرعامل سابق ایرانخودرو آمده است: در این زمینه ضمن تشکر از تمامی پرسنل خدوم گروه صنعتی ایران خودرو شامل کارگران، کارکنان و مدیرانی که در طول این مدت، صادقانه با تمام وجود در راستای اعتلای صنعت کشور در یکی از دشوارترین دورههای تاریخ فعالیت اقتصادی از جان مایه گذاشتند، وظیفه خود میدانم از همراهی همدلانه و مسئولانه تمامی دلسوزانی که در طول این مدت، همراهی لازم را با این رویکرد داشتهاند، علیالخصوص فعالان زنجیره تامین تشکر کنم و در این میان بهطور ویژه از وزرای پاکدست و دلسوز صمت در طول این مدت به ویژه اتابک و همچنین مقیمی ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اعضای هیات مدیره، بهویژه شیخزاده، نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و نهادهای نظارتی که تلاششان در راستای حفظ و تداوم توسعه صنعتی کشور بوده، قدردانی ویژه میکنم.
واکنش وزیر اقتصاد
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در صفحه مجازی نوشت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، چارهای جز توانمندسازی بخش خصوصی و تغییر صحنه حکمرانی اقتصاد برای مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد و استفاده حداکثری از سرمایههای عظیم ملی و ظرفیتهای داخلی وجود ندارد، برای نیل به این هدف نیز راهبرد وزارت اقتصاد بر بهبود محیط کسبوکار، حمایت از بخش خصوصی، تقویت رقابتپذیری اقتصاد ملی، تخصیص بهینه منابع و رفع تنگنای منابع مالی تولید متمرکز خواهد شد.
سخن پایانی
مجمع عمومی ایرانخودرو چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد که سرانجام پس از ماراتن ۹ ساعته سهامداران صاحب رأی در مجمع عمومی شرکت ایران خودرو، سهامداران با عضویت شرکتهای خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینهسازان بهمن، اعتبارآفرین و مدیریت سرمایهگذاری ملی ایران در هیات مدیره بزرگترین خودروسازی کشور موافقت کردند و به این ترتیب مدیریت این خودروسازی روز چهارشنبه به بخش خصوصی رسید.
هنگام رأیگیری، ۵۱.۷۹ درصد سهامداران در مجمع حضور داشتند. برگزاری این مجمع از هفتههای گذشته با حاشیههای فراوانی همراه بود که حتی تا زمان اعلام نتایج انتخابات مجمع نیز ادامه یافت.