-

شرکت معیارکاران جنوب بازوی کمکی آب و فاضلاب بوشهر

محمدعلی مرادی- خبرنگار صمت: شرکت معیارکاران جنوب یکی دیگر از چهار شرکت برتر شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر می‌باشد. این شرکت با داشتن ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته در زمینه آبرسانی با سازمان آب و فاضلاب بوشهر همکاری دارد و یکی از پیمانکاران فعال استان بوشهر است.

شرکت معیارکاران جنوب بازوی کمکی آب و فاضلاب بوشهر

گفت‌وگویی کردیم با مهندس قریب اسدی، مدیرعامل شرکت معیارکاران جنوب که در ادامه می‌خوانید.

آقای مهندس به عنوان اولین سؤال بفرمائید شرکتتان چه سالی تاسیس شد؟

شرکت ما در تاریخ 28/03/1382 تأسیس شده است.

چند سال از شروع همکاری شما با آب و فاضلاب استان بوشهر می‌گذرد؟

شروع همکاری ما با شرکت آب و فاضلاب از سال 1388 می‌باشد.

دارای چه گریدی هستید؟

ما گرید 5 آب و گرید تأسیسات و تجهیزات داریم و علاوه بر اینها دارای گرید بهره برداری آب از شرکت مهندسی هم می‌باشیم.

15 سال است شما به صورت مستقیم با آب و فاضلاب استان همکاری می‌کنید. در این 15 سال چند پروژه را برایشان به بهره‌برداری رسانده‌اید؟

تقریباً 20 الی 30 پروژه در بخش اجرایی بوده که به بهره‌برداری رسیده‌اند.

بزرگترین پروژه‌ای که شما تحویل دادید یا شاخص ترین این پروژه‌ها از لحاظ حجمی چه پروژه‌ای بوده است؟

در سال 93 شبکه توزیع آب در شهرستان عسلویه را داشتیم که خط انتقال آبرسانی از مجتمع شهید زنده رودی از توابع شهرستان تنگستان بود و پروژه‌های دیگری هم در روستاهای مختلف داشتیم.

در حال حاضر چند پروژه را برای این شرکت در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر دو پروژه ی فعال با شرکت آب و فاضلاب داریم. پروژه ی اول، پروژه تعمیرات و نگهداری و آبرسانی به شهرستان دشتی می‌باشد که شامل بخش خطوط انتقال، شبکه توزیع، تأسیسات و مسئله حراستی کل شهرستان است.

چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟

تقریباً 95 درصد و رو به اتمام است.

و دومین پروژه ی در دست اجرا چیست؟

پروژه دوم هم تعمیرات و نگهداری و خطوط انتقال و بهره‌برداری آبرسانی به روستاها و شهرهای شهرستان تنگستان می‌باشد.

چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟

این پروژه هم 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رو به اتمام می‌باشد.

دو پروژه با هم شروع شده‌اند؟

بله

شما مستقیما برای چند نفر اشتغالزایی کردید که از سفره  شرکت بهره‌مند هستند؟

در حال حاضر، برای 90 نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم صورت گرفته است.

یعنی شما 90 نفر ماهیانه لیست بیمه رد می‌کنید؟

بله

پرسنل دفتری شما چند نفرند؟

7 نفر هم پرسنل دفتری داریم.

ماشین‌آلات موردنیاز برای کارتان استیجاری هستند یا تملکی؟

نه تملکی هستند.

این شرکت مجهز به چند دستگاه است؟

ماشین‌آلات ما عبارتند از مزدا دوکابین، ال نود، پراید وانت، 20 خودروی سواری سمند و خودروهای سنگین شامل جرثقیل و بیل مکانیکی است.

برای تأمین سوخت این ماشین‌آلات در استان بوشهر به مشکل بر نخوردید؟

بله در تأمین سوخت این ماشین‌آلات با مشکلاتی مواجه هستیم. یارانه‌ای که برای سوخت به ما داده می‌شود محدود بوده و جوابگوی حجم کار ما نیست.

ماهیانه چقدر مصرف گازوئیل دارید؟

مصرف ما زیاد بوده شاید در حدود 2000 الی 3000 لیتر روی دستگاه‌هایمان مصرف داریم.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی چقدر به شما سهمیه می‌دهد؟

سهمیه سوختی که به ما پرداخت می‌کنند، جوابگوی حجم کاری شرکت نیست و ما بیشتر از سوخت آزاد استفاده می‌کنیم. شاید چیزی حدود 1000 لیتر سهمیه داشته باشیم و مابقی سوخت مورد نیاز را به صورت آزاد در لیتری 7000 تومان تهیه می‌کنیم.

استان بوشهر در زمینه تأمین قطعات ماشین‌آلات در چه وضعیتی است؟

در بحث تأمین قطعات ماشین‌آلات مشکلی نداریم.

نیروی کار متخصص و کارآمد پیدا می‌شود؟

نیروی کار هم هست ولی همانطور که مستحضرید چون استان بوشهر جزو استان‌های نفت‌خیز است، نیروهای کار بیشتر به سمت شهرهای جنوبی استان، کنگان و عسلویه می‌روند و دستمزد نیروی کار موجود هم خیلی افزایش داشته است.

سکته‌ها و دست‌اندازهایی در امور عمرانی وجود دارد که اغلب پیمانکاران و همتاهای شما در سایر استان‌ها، که مثل شما فعال و برتر در دستگاه‌ها هستند، گلایه‌مند بودند به‌عنوان مثال مشکلاتی با تامین اجتماعی  اداره مالیات و دارایی. آیا شما هم با این قبیل مشکلات مواجه هستید؟

در بحث دارایی مشکلی که الان با دارایی داریم در ارزش‌افزوده است که ما وقتی یک سند را در امور مالی ثبت می‌کنیم، کل پول را کارفرما به ما پرداخت نکرده اما  دارایی می‌گوید شما پول را گرفتید و باید 10 درصد آن را در همان معاملات فصلی به ما پرداخت کنید و روز به روز هم این وضعیت بدتر می‌شود. یعنی قبلاً فرصت و فرجه می‌دادند که الان این فرجه هم داده نمی‌شود. همچنین در گذشته تهاتر انجام می‌دادند ولی جدیداً که من ندیدم اگر این را انجام دهند کمی خیالمان راحت می‌شود. چون ما مطالبات داریم.

در تأمین اجتماعی هم مسئله مشاغل سخت مطرح است.90 درصد از نیروهایی که برای ما کار می‌کنند به عنوان کارگر بوده و با ماشین‌آلات و دستگاه‌ها کار می‌کنند که جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود ولی تأمین اجتماعی 4 درصد مشاغل سخت را از ما نمی‌گیرد و در مقابل چه کار می‌کند؟ به‌عنوان مثال اگر در حال حاضر نیرویی برای من با حقوق 20 میلیون کار می‌کند، سازمان تأمین اجتماعی الان این 4 درصد مشاغل سخت، یعنی 800 هزار تومان را از من نمی‌گیرد. زمانی که این نیرو 20 سال بعد با حقوق 50 میلیون بخواهد بازنشسته شود، این 4 درصد محاسبه شده و به جای این 800 هزار تومان بابت زمانی که برای من کار کرده، باید 2 میلیون تومان به ازای هر سال بابت مشاغل سخت پرداخت شود. چه کسی جوابگوی ضرر و زیان پیمانکاران خواهد بود؟ و سازمان تأمین اجتماعی تاکنون اقدامی در جهت رفع این مشکل انجام نداده‌اند.

قطعاً این موضوعات را تیتر خواهیم کرد و فرمایشاتتان که ضبط کردیم در تحریریه تیتر می‌شود و به سازمان مربوطه مثل دارایی و تأمین اجتماعی ارسال می‌گردد که ارزش‌افزوده 9 درصد دارایی را بعد از ثبت سند از شما می‌گیرند در صورتی که شما پولی دریافت نکردید و دیون است. الان میزان طلبتان از آب و فاضلاب چقدر است؟

دیون ما در حال ثبت است و چیزی در حدود 15 الی 20 میلیارد بابت چند سال می‌باشد.

این قراردادها به صورت اوراق است یا نقد؟

این قراردادها نقدی هستند.

سازمان مدیریت کشور تعدیلاتی را لحاظ می‌کند. چه میزان از این تعدیلات می‌تواند درصد و شاخصش واقعی و چه میزان می‌تواند افزایش قیمت‌های بازار را پوشش دهد یا کاور کند؟

در حال حاضر متأسفانه تورم در کشور ما به نحوی است که واقعاً آن تعدیلاتی که به ما پرداخت می‌شود جوابگوی آن بخش از هزینه‌های ما نمی‌شود.

حتی پلوس؟ الان پلوس به شما تعلق می‌گیرد؟ چند درصد پلوس این دو پلوس است؟

ما پلوس می‌زنیم. 40 درصد پلوس می‌زنیم ولی ما هم بحث نیروی انسانی داریم و هم بحث تجهیزاتمان مطرح است. به عنوان مثال ما 4 بیل مکانیکی داریم اگر یک پمپ بیل مکانیکی در حال حاضر 60 میلیون باشد در سال آینده معادل 120 میلیون یا 100 میلیون خواهد بود و ثباتی وجود ندارد.

در بازار مصالح ثبات هست؟

مدتی است که وضعیت بازار مصالح بد نیست و ثبات دارد.

بیشتر در کدام اقلام؟

در حال حاضر کل وسایل مکانیکی از قبیل پمپ، پمپ شناور، موتور برق، آچارآلات و ابزارآلات برای کارهای تأسیساتی می‌خریم.

جدا از این مشکلاتی که عنوان کردید، عمده‌ترین مشکلتان چیست؟

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که پیمانکار بازوی اجرایی کارفرما است، اگر پیمانکار بتواند هزینه‌هایش را به موقع از سوی کارفرما دریافت کند قطعاً هم به نفع کارفرماست و هم به نفع پیمانکار. چرا؟ چون پیمانکار حقوق‌ها بدهی‌هایش را به موقع پرداخت می‌کند. نیروی انسانی که برای من کار می‌کند اگر حقوق خود را هر ماه و به موقع دریافت کند، حتماً انگیزه و راندمان کاری‌اش بالاتر می‌رود. حتی زمانی که ما در سطح شهر ابزارآلات و تجهیزات خریداری می‌کنیم، کاسبی که به ما وسایل می‌فروشد می‌تواند تخفیف خرید نقدی برای ما در نظر بگیردکه حتماً نسبت به خرید به صورت نسیه یا اقساطی کاهش هزینه‌های بسیاری را در پی خواهد داشت. این موارد به صورت زنجیروار به هم متصل اند.

رفتار و برخورد مسئولین از جمله مسئولین اداره آب و فاضلاب استان در خصوص  بازدیدها و حمایت‌ها چگونه است؟

ما در بخش نظارت مشکلی نداشته و نظارت‌ها به موقع انجام می‌شود. بحث اصلی همان بحث تخصیص بودجه است که صد در صد اگر تخصیص بودجه به موقع انجام شود و مدیر عامل آب و فاضلاب یا هر نهادی که کارفرما باشد، به موقع مطالبات پیمانکار را پرداخت ‌کند، پیمانکار هم به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهد.

پس درخواست شما از دولت جدید برای پیمانکاران این است که تخصیصات به موقع انجام شود. که شما بتوانید دیون و حقوق‌هایتان را به موقع پرداخت کنید و بازوی اجرایی موفقی باشید.

بله. دقیقا

 اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید.

از شما تشکر می‌کنم بابت زمانی که گذاشتید. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و پیگیری‌ها انجام شود تا مشکلات پیمانکاران مشخص شود و درد دل ما هم به گوش دوستان برسد تا قدمی در جهت رفع این مشکلات برداشته شود.

بوشهر2

بوشهر3

بوشهر4

بوشهر-5

بوشهر6

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین