-
نخستین نشست خبری کمیسیون ملی برند برگزار شد

بساط تندیس‌فروشی برچیده می‌شود؟

روز گذشته نخستین نشست خبری کمیسیون ملی ویژند (برند) با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این سازمان برگزار شد.

بساط تندیس‌فروشی برچیده می‌شود؟

سازمان مدیریت صنعتی با هدف کمک به صاحبان کسب‌وکارها تلاش دارد با استفاده از ظرفیت‌های صنعت برند زمینه‌ساز توسعه صنعت در کشور باشد. نشست‌های کمیسیون ملی ویژند (برند) با هدف ترویج و توسعه برندهای ملی و ارتقای جایگاه آنها در بازارهای داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود. این کمیسیون به‌دنبال ایجاد استانداردها و راهکارهایی برای حمایت از برندهای ایرانی، افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت برندینگ و همچنین تقویت هویت ملی از طریق برندهاست. علاوه بر این، کمیسیون در نظر دارد در زمینه معرفی برندها، روند ارائه مشاوره به کسب‌وکارها و برگزاری رویدادهای اعطای تندیس به برندها ساماندهی خاصی را اجرایی کند. از آنجایی که تندیس‌فروشی و فعالیت‌های مخرب می‌توانند تصویر برند کشور را به شدت خدشه‌دار کنند، یکی از مهم‌ترین اهداف کمیسیون ملی برند، کمک به ساماندهی و نحوه انتخاب و اجرای رویدادهایی است که در آنها برندهایی انتخاب و به آنها تندیس داده می‌شود که این مسئولیت با عنوان تایید صلاحیت ارزیابان این بخش به سازمان مدیریت صنعتی داده شده است. در دنیایی که برندها و تندیس‌ها نماد موفقیت و اعتبار هستند، قطعا باید این موضوع سازمان‌دهی شده و با نظارت کامل انجام شود.

تندیس‌فروشی، اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین نشست خبری رتبه‌بندی، اعتباربخشی و ساماندهی حوزه ویژند (برند)، به موضوع تندیس‌فروشی و فعالیت‌های مخرب در این زمینه اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی افراد با دریافت پول‌های کثیف، تندیس‌ها را به برندهایی می‌فروشند که ممکن است شایسته دریافت آن نباشند. این عمل نه‌تنها به برندهای واقعی که از پرداخت پول‌های کثیف خودداری می‌کنند، آسیب می‌زند، بلکه اعتماد عمومی را نیز خدشه‌دار می‌کند.

به گزارش ، شاه‌میرزایی با اشاره به اینکه باید از برندهای ایرانی با اولویت کسب‌وکارهای اشتغالزا و دانش‌بنیان حمایت شود، ادامه داد: رسانه‌ها باید متوجه شرکت‌هایی باشند که با روش‌های متقلبانه، تندیس‌فروشی کرده و خود را در یک حوزه معرفی به عنوان بهترین می‌کنند. این موضوع نه‌تنها به برندهای واقعی آسیب می‌زند، بلکه تصویر برند کشور را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کمیسیون برند طبق قانون بهبود مستمر کسب و کار در وزارت صمت شکل گرفته و طبق مصوبه این کمیسیون، امور رتبه‌بندی برند بر عهده سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفته است.

واگذاری کل فرآیند به بخش خصوصی

معاون وزیر صمت افزود: باید ملاک‌هایی برای تعیین برندهای برتر وجود داشته باشد، اما دولت نمی‌خواهد این ملاک‌ها را تعیین کند. این موضوع در مراحل گوناگون به بخش خصوصی سپرده شده است. هم صاحبان برند و هم ارزیابان از بخش خصوصی هستند و تمام مراحل از فرآیند ارزیابی و تبلیغات گرفته تا برگزاری رویداد بر عهده بخش خصوصی اعم از تشکل‌ها و مؤسسات فعال در حوزه است. سازمان مدیریت صنعتی این امور را انجام نمی‌دهد و فقط انتخاب شده تا به ارزیابان تایید صلاحیت بدهد.

شاه‌میرزایی ادامه داد: کشورهای دیگر برای برندهای ملی خود سرمایه‌گذاری بسیار زیادی می‌کنند. واقعیت این است که مجموعه برندهای ایرانی تصویر برند کشور را ایجاد می‌کنند و باید این موضوع مورد توجه باشد. رسانه‌ها باید کسانی که رویداد برگزار و اقدام به تندیس‌فروشی می‌کنند، اما تایید صلاحیت از سازمان مدیریت صنعتی ندارند را اطلاع‌رسانی کنند تا بحث پول کثیف مطرح نباشد و یک ارزیابی علمی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابان ما شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، گفت: در حوزه ثبت برند کارهای خوبی انجام شده و تلاش می‌کنیم به برندهای ملی کشور کمک کنیم. واقعیت این است که در صنعت تبلیغات برندهای خوب و ظرفیت قابل‌توجهی داریم که باید تقویت شوند.

معاون وزیر صمت در ادامه سخنانش به ضمانت اجرایی برنامه‌های کمیسیون برند در راستای ساماندهی به رویدادهای ارزیابی برندها اشاره کرد و گفت: براساس قانون کسب و کار باید این موضوع تقویت شود، ابتدا اقداماتی را انجام دهیم و به صورت ایجابی ورود کنیم و در نهایت بتوانیم به مرحله جرم‌انگاری برسیم و براساس آن به‌طور جدی با موضوع تندیس‌فروشی مقابله کنیم. این روند در سازمان مدیریت صنعتی براساس یک فرآیند علمی و دقیق و ایجاد یک مرکز داده در دستور کار و در حال انجام است. برنامه این است که سازمان مدیریت صنعتی به صورت مرحله‌به‌مرحله و با نظارت کامل این موضوع را به سرانجام برساند.

از تجارت عادلانه حمایت کنیم

مسعود لطفی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برگزاری رویدادهای معرفی برند متقلبانه و فقط با صرف پول به معضلی در شرایط کنونی تبدیل شده که ضرر آن متوجه ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان واقعی است، اظهار کرد: تندیس‌فروشی به‌دلیل تقلب و بروز بی‌عدالتی در تجارت، در بسیاری از کشورها جرم‌انگاری شده است. باید از کسی که تجارت عادلانه دارد و در رقابت با اقتصاد سیاه و ناعادلانه هستند، حمایت کنیم.

 لطفی در ادامه با تاکید بر اینکه برند جزو دارایی‌های نامشهود است، گفت: در دنیا شرکت‌های که عادلانه رقابت می‌کند باید موردحمایت قرار بگیرد. در شرایط کنونی تندیس‌فروشی به مردم و شرکت خریدار وارد می‌شود، چراکه در بلندمدت این مسئله منجر به خدشه‌دار کردن اعتماد مردم است. یکی از اتفاقات بدی که موضوع تندیس‌فروشی دارد، آسیب به همان برندی است که این تندیس را می‌خرد، چون اعتمادبه‌نفس کاذب می‌دهد و راه رشدش را می‌بندد.

وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی سره را از ناسره تشخیص می‌دهد و با ارزیابی‌های علمی بخش خصوصی، ارزیابی برندها رقم می‌خورد. این ارزیابی‌های علمی تضمین می‌کنند که برندهای واقعی و شایسته، موردتوجه قرار گیرند و از آنها حمایت شود.

ارزیابی‌ها فقط با مهر تایید سازمان مدیریت صنعتی

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی کسب‌وکارها در ایران گفت: حدود هزار موسسه در این زمینه فعالیت می‌کنند و به‌نوعی یک زمینه برای برگزاری رویدادهای پولی و بدون ارزیابی فراهم است که ضرر و زیان آن در نهایت به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و همین امر ضرورت ورود جدی به این موضوع را فراهم کرده که براساس نشست‌ها مقرر شد سازمان مدیریت صنعتی مجوزهای لازم را در این زمینه صادر کند و از این به بعد ارزیابی برندها در هر بخشی با مهر تاییدی از سوی این سازمان باشد.

به جای تولید صرف، به زیست‌بوم تولید توجه کنیم

امیرحسین اسدی، مدیر کسب‌وکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولیدگراها، تنها به محصولات فکر می‌کنند، گفت: در بازارگرایی برندسازی، مالکیت معنوی، طراحی و... در اولویت قرار می‌گیرد، چراکه در این فرآیند مصرف‌کنندگان در اولویت هستند. باید توجه کرد که در تولید از زیست‌بوم سخن گفته می‌شود که براساس آن بازار ملاک است و رتبه‌بندی و کیفیت باید در اولویت قرار گیرد.

اسدی افزود: در کشور ما، تفکر بازارگرا هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. در تفکر بازارگرا به نیازهای مشتری، خدمات پس از فروش، بازاریابی و ارزش‌های کالا توجه بیشتری می‌شود. ما باید به جای تمرکز بر تولید صرف، به زیست‌بوم تولید توجه کنیم. این زیست‌بوم شامل تجارت بین‌الملل، فرهنگ‌سازی، رفتارشناسی، آیین‌نامه‌ها، فناوری، دانشگاه‌ها، مدارس و پارک‌های فناوری است. در بحث رتبه‌بندی صنایع، نیازمند شاخص‌های علمی و کمی هستیم، اما متأسفانه، هنوز نتوانسته‌ایم به‌درستی این شاخص‌ها را تعریف کنیم. ماده هشت قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، وظیفه‌ای را به دولت و وزارت صنعت محول کرده تا کمیسیون ملی برند را با حضور دستگاه‌های مرتبط و اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل دهد. این کمیسیون باید ساختار برندسازی، تبلیغات بین‌المللی، حضور صنایع داخلی در بازارهای جهانی و انتخاب برندهای برتر را نظم دهد. امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و اصحاب رسانه، بتوانیم این اهداف را محقق کنیم.

مدیر کسب‌وکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ماده ۸ قانون رفع موانع تولید وزارت صنعت را موظف کرده کمیسیون برند را تشکیل دهد و کمک کند تا برندهای برتر را انتخاب و زمینه ورود آنها به بازار جهانی را فراهم کند. در کمیسیون برند مسئول رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی است.

اسدی در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال این هستیم که رتبه‌بندی برندها در تبلیغات لحاظ می‌شود. براساس این اقدامات صداوسیما نیز در تبلیغات باید رتبه‌بندی شرکت‌ها را در نظر بگیرد.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، پدیده تندیس‌فروشی و فعالیت‌های مرتبط با آن به یکی از موانع جدی در حوزه برندسازی و رتبه‌بندی تبدیل شده است. این پدیده نه تنها برندهای واقعی که از پرداخت پول‌های کثیف خودداری می‌کنند، آسیب می‌زند، بلکه اعتماد عمومی را نیز تضعیف می‌کند. تندیس‌فروشی به معنای دریافت پول‌های کثیف برای اعطای تندیس به برندهایی است که ممکن است شایسته دریافت آن نباشند. این عمل نه تنها به برندهای واقعی که از پرداخت پول‌های کثیف خودداری می‌کنند، آسیب می‌زند، بلکه اعتماد عمومی را نیز خدشه‌دار می‌کند. این پدیده باعث می‌شود برندهای واقعی که از پرداخت پول‌های کثیف خودداری می‌کنند، در رتبه‌بندی‌ها جایی نداشته باشند. کمیسیون برند طبق قانون بهبود مستمر کسب و کار شکل گرفته و طبق مصوبه این کمیسیون، امور رتبه‌بندی برند بر عهده سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفته است. با این حال، دولت تاکنون تمایل به تعیین ملاک‌های مشخص برای رتبه‌بندی برندها ندارد. این موضوع در مراحل مختلف به بخش خصوصی سپرده شده است. هم صاحبان برند و هم ارزیابان از بخش خصوصی هستند و تمام مراحل از فرآیند ارزیابی، تبلیغات تا برگزاری رویداد بر عهده بخش خصوصی اعم از تشکل‌ها و مؤسسات فعال در حوزه است. حمایت از برندهای واقعی و جلوگیری از تندیس‌فروشی و فعالیت‌های مخرب، نه تنها به برندهای ایرانی بلکه به تصویر برند کشور نیز کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، باید از طریق رسانه‌ها و نهادهای مربوطه، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره شرکت‌هایی که به تندیس‌فروشی می‌پردازند، انجام شود تا برندهای واقعی بتوانند در رقابت عادلانه‌ای قرار گیرند و رشد کنند. این تلاش‌ها نه تنها به برندهای ایرانی بلکه به توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور نیز کمک خواهد کرد. در نهایت، حمایت از برندهای واقعی و جلوگیری از تندیس‌فروشی و فعالیت‌های مخرب، نه تنها به برندهای ایرانی بلکه به تصویر برند کشور نیز کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، باید از طریق رسانه‌ها و نهادهای مربوطه، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در مورد شرکت‌هایی که به تندیس‌فروشی می‌پردازند، انجام شود تا برندهای واقعی بتوانند در رقابت عادلانه‌ای قرار گیرند و رشد کنند. این تلاش‌ها نه تنها به برندهای ایرانی بلکه به توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور نیز کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین