نگاهی به بازار خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۳
بازار خودرو کشورمان در ۶ ماه نخست امسال تحتتاثیر عوامل گوناگونی که بیشتر آنها غیرخودرویی است، با نوسان زیادی همراه بود؛ بهطوری که شاهد شروع توفانی کار آن در ماه فروردین بودیم و حالا میتوان گفت در روزهای اخیر این بخش از بازار آرامش نسبی را تجربه میکند.
بر این اساس، مرور منحنی نرخ بازار خودرو (شامل مدلهای داخلی و مونتاژی) طی ۶ ماه نخست امسال، از افت ۱۳.۵ درصدی بازدهی خودرو خبر میدهد.
از اواخر فروردین امسال هرچند بازار خودرو با نوسانهای زیادی دستوپنجه نرم کرده، اما بهگواه آمار، این تغییرات هرگز همچون آنچه در روزهای نخست امسال شاهد آن بودیم، نبوده است.
از سویی، میانگین نرخ در ماههای پس از فروردین تا مرداد نزولی بوده؛ اما در ماه شهریور کمی صعود کرده است. در این ۶ ماه، اتفاقات مختلفی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بازار خودرو کشور را تحتتاثیر قرار دادند.
طبق برخی بررسیها و محاسبات میانگین نرخ خودرو در بازار آزاد، در انتهای اردیبهشت نسبت به انتهای فروردین حدود ۸ درصد افت داشته است.
روند منحنی نرخ بازار خودرو در اردیبهشت تا اواخر ماه تحتبررسی، نزولی بوده، اما پس از آن، تحتتاثیر سانحه سقوط بالگرد ریاستجمهوری و شهادت وی و همراهان، برای چند روزی صعودی شد.
پس از عبور از دو سه روز ابتدایی خرداد و عبور بازارها از شوک سانحه بزرگ، بازار خودرو بار دیگر وارد ثبات نسبی شد؛ روندی که تا پس از برگزاری دور نخست انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم (۸ تیر) ادامه داشت.
با توجه به اینکه انتخابات ریاستجمهوری به دور دوم رفت، حدفاصل یکهفتهای بین این دو مرحله، با رشد نرخ خودرو پس از ثباتی چندهفتهای مواجه شدیم. با این حال، پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و پیروزی مسعود پزشکیان، بازارها بهنوعی آرام شدند و خودرو نیز جزو آنها بود. شرایط بهشکلی پیش رفت که میانگین نرخ خودرو در انتهای تیر نسبت بهانتهای خرداد نزولی شد.
میانگین نرخ خودرو در انتهای خرداد به ۹۹۵ میلیونتومان رسیده و در انتهای تیر رقم ۹۸۵ میلیونتومان را ثبت میکند. بنابراین میانگین نرخ خودرو در بازار آزاد، در ماه خرداد نسبت بهاردیبهشت بیش از ۲ درصد افت را نشان میدهد.
در ماه تیر نیز نسبت بهخرداد، افت میانگین نرخ خودرو در بازار آزاد، باز هم یک درصد بوده است. اما در اواخر تیر اتفاقی رخ داد که نمیتوان آن را در کاهش نرخ (البته در مقطعی کوتاه بین اواخر تیر تا اوایل مرداد) بیتاثیر دانست.
ابلاغ آییننامه واردات خودرو کارکرده همان اتفاقی بود که توانست اثری هرچند کوتاه بر بازار گذاشته و منحنی نرخ را چند روزی نزولی کند.
این درحالی بود که حدودا دو هفته بعد، باز هم اتفاقی غیرخودرویی سبب رشد منحنی نرخ در بازار خودرو شد. در ادامه و پس از گذشت چند روز، قیمتها نزولی شد و ثباتی نسبی شکل گرفت.
طبق محاسبات صورتگرفته، میانگین نرخ خودرو در انتهای مرداد نسبت بهانتهای تیر، ۳.۵ درصد افت را تجربه کرده است. در شهریور اما میانگین نرخ خودرو در حدی بسیار جزئی صعود کرده، بهنحوی که میتوان گفت ثباتی نسبی داشته است.
طبق محاسبات صورتگرفته، میانگین نرخ از ۹۵۰ میلیونتومان انتهای مرداد به ۹۵۴ میلیونتومان رسیده است. مهمترین اتفاق خودرویی اثرگذار بر بازار خودرو طی شهریور، فروش ۱۱۵ هزار دستگاهی ایرانخودرو است که در مقطعی کوتاه از این ماه توانست سبب افت جزئی نرخ شود.
پس از اعلام نتایج قرعهکشی و با توجه به اینکه از بالای ۳ میلیون نفر متقاضی تنها ۱۱۵ هزار نفر برنده شدند، روند نزولی نیز متوقف شد و نرخ تا حدی اندک بالا رفت.
حالا باید منتظر ماند و دید نرخ خودرو در نیمه دوم سال چه شرایطی را به خود خواهد دید. بهاعتقاد فعالان بازار و کارشناسان، شرایط بازار خودرو در نیمسال دوم نیز میتواند متاثر از اتفاقات سیاسی باشد که شاید بتوان از انتخابات ریاستجمهوری امریکا بهعنوان بزرگترین آنها یاد کرد.
در نیمسال دوم البته مسائلی مانند روند واردات خودرو، سرنوشت واردات کارکردهها و افتوخیز تولید نیز بهنوبه خود بر منحنی نرخ در بازار اثرگذار خواهند بود.
افزایش نرخ ۵۰ میلیونتومانی هوندا وزل (۲۰۲۳)
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۶ میلیونتومانی را تجربه کردند. پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۶ میلیونتومان افزایش ۶۶۰ میلیونتومان، پارس سال (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش ۶۷۳ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش ۶۸۰ میلیونتومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان افزایش ۹۴۲ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان افزایش ۶۹۰ میلیونتومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان افزایش ۷۰۵ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
در میان خودروهای مونتاژی نیز شاهد افت نرخ ۵ تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که اسکایول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیونتومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۵۷۰ میلیونتومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۸۳۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جاییکه نرخ کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیونتومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان رسید. از سویی هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیونتومان، هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان و هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.