-

سرپناه‌ ناایمن بیماران بی‌پناه

سرپناه‌ ناایمن بیماران بی‌پناه

۸ بیمارستان فرسوده تهران اخطار ایمنی گرفته‌اند

به گفته سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران ۸ بیمارستان پایتخت شامل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی (ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش به عنوان ساختمان‌های ناایمن معرفی شدند و بیمارستان‌های شریعتی و گاندی نیز اخطار ایمنی دارند. این بیمارستان‌ها بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی و کمیته ایمنی قوه ناایمن معرفی شده‌اند. برخی بیمارستان‌های دیگر نیز دارای نواقص ایمنی بودند اما نام آنها در این فهرست نیست و اخطارهای ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی دریافت کردند و بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش‌سوزی شد از جمله این مراکز است.

نجفی ادامه داد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله مکان‌هایی هستند که باید دارای ایمنی لازم باشند. آنچه در فهرست اعلام شده، دیده می‌شود بیمارستان‌های دولتی بیش از بیمارستان‌های خصوصی مشکل ایمنی دارند. بیمارستان‌های دولتی به دلیل هزینه‌های درمانی پایین‌تر نسبت به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کننده بیشتری دارند بنابراین در صورت وقوع هر گونه حادثه احتمالی شهروندان بیشتری دچار سانحه شوند. دولت و وزارت بهداشت باید نسبت به ایمنی این بیمارستان‌ها توجه جدی داشته باشد. برخی از این بیمارستان‌ها به دلیل قدمت بالای ساختمان برای بیماران نگران‌کننده است.

وضعیت بیمارستان بوعلی تهران بحرانی است

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیمارستان بوعلی و بیمارستان فجر از جمله ساختمان های بحرانی تهران هستند و لازم است وزارت بهداشت ایمن سازی آنها را جدی بگیرد. بیمارستان فجر از نظر ناایمنی حریق به زودی از حالت ناایمن خارج می‌شود اما برای بیمارستان بوعلی باوجود مکاتبات و اخطارها اقدام خاصی انجام نشده است.

 این بیمارستان در مالکیت دانشگاه آزاد اسلامی است و تاکنون ۶ بار اخطار دریافت کرده است. وجود انبار و دپوی نامناسب کالا در این بیمارستان از سوی کارشناسان ایمنی گزارش شده است.

اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گفته است:‌ باید به وضعیت ایمنی بیمارستان‌های تهران رسیدگی شود و درباره برخی از آنها اقدام عاجل صورت گیرد. بیمارستان‌های شهر تهران باید به سامانه هشدار سریع متصل شوند و بسیاری از انها برای مقابله با بحران نیازمند اقدامات ضروری و سریع هستند. ماجرای فرسودگی این مراکز درمانی به همین جا ختم نشده و این خطر همچنان بیخ گوش بیماران بی‌پناه و همراهان و کادر درمان است. ساختمان‌های فرسوده‌ای مانند ساختمان بیمارستان لولاگر تهران که فقط یکی از بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده پایتخت بود و به دلیل همین فرسودگی از تابستان امسال با هدف ایمن سازی تعطیل شده است.. اما علاوه بر  بیمارستان لولاگر، بیمارستان‌های دیگری مانند طرفه و ۱۵ خرداد که در سال ۱۳۲۰ ساخته شده یا بیمارستان‌های روزبه، امیر اعلم،‌ امام خمینی(ره)،‌ حضرت رسول(ص)، فیروزآبادی، اکبرآبادی، شفایحیاییان، فیروزگر، شهدای تجریش، رازی و... همگی بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. فرسودگی و غیرایمن بودن بیمارستان‌ها فقط مخصوص تهران نیست و در سراسر کشور گسترده است و حتی در مواردی بیمارستان‌های جدید نیز ایمنی لازم را ندارند. یک نمونه آن بیمارستان قائم رشت است که در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده اما حادثه آتش سوزی در آن ۲۹ خرداد امسال به مرگ ۱۰ نفر منجر شد.

تعلل در ایمن سازی بیمارستان‌ها

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفته است: تعلل در ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده بی‌توجهی به جان و سلامت مردم است و در صورت تداوم این رویه قوه قضاییه و دادستانی باید ورود کنند. همه ساختمان‌ها و بیمارستان‌های ناایمن و پرخطر در پایتخت شناسایی شده‌اند اما مشخص نیست که چرا در ایمن‌سازی آنها تعلل می‌شود. تعلل در ایمن‌سازی مراکزی که باید در زمان بحران خدمات رسانی کنند، به هیچ وجه جایز و شایسته نیست و نشانه بی‌توجهی به جان و سلامت مردم است.وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت و مشابه چنین حوادثی در مناطق مختلف کشور از جمله تهران بودیم. در حادثه دلخراش آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود نیز متوجه شدیم که همه کمپ‌های ترک اعتیاد کشور ناایمن هستند و در اغلب این حوادث مشخص شد که به اخطارهای ایمنی و هشدارهای پیاپی توجهی نمی‌شود.مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت گفته است که ۷۰ درصد بیمارستانهای کشور (بیش از ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی) فرسوده هستند و جایگزین کردن آنها ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز سال گذشته اعلام کرد که بیمارستان‌های لولاگر و شهدای یافت آباد قدیمی و فرسوده هستند و اخطار تخلیه گرفته‌ اما این بیمارستان‌ها هنوز تخلیه نشده‌اند. وضعیت بیمارستان شهید مطهری نیز به همین شکل است. تلاش می‌کنیم با حمایت سازمان برنامه و بودجه، بتوانیم پروژه بیمارستان سوانح‌سوختگی در منطقه کن در اولویت قرار گیرد و تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.بیمارستان حضرت رسول‌اکرم(ص) تهران نیز زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران و یکی از بیمارستان‌های پر خطر تهران است که سال ۱۴۰۱ یکی از ساختمان‌های آن دچار آتش‌سوزی شد. در میان انبوه این هشدارها وزارت بهداشت در چند سال اخیر واکنش چندانی نشان نداده است، مسئول مستقیم رسیدگی به ایمنی بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت، مهندس امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت است. ساکی آخرین بار در سال ۱۴۰۱ درباره فرسودگی بیمارستان‌های کشور صحبت و اعلام کرد که ۷۰ درصد بیمارستان‌ها و ساختمان‌های درمانی کشور فرسوده هستند، این میزان در تهران ۸۰ درصد است و ۹۰ درصد این ساختمان‌ها نیز امکان مقاوم سازی ندارند.به گفته او وزارت بهداشت برنامه جایگزین کردن ۵۰هزار تخت فرسوده کنونی را در یک برنامه میان مدت در دستور کار قرار داده است. این برنامه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد که باید توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجلس شورای اسلامی مورد حمایت جدی قرار گیرد. مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت دو سال پیش گفته بود: برخی بیمارستان‌ها مثل بیمارستان سوختگی شهید مطهری تاکنون ۱۰ بار اخطار آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند. برای این بیمارستان قرار شد تا قبل از پایان سال (۱۴۰۱) نسبت به اخذ وام بانکی به مبلغ دو هزارمیلیارد ریال از بانک ملت جهت تکمیل باقیمانده عملیات اجرایی در بیمارستان ۱۶۰۰ تختخوابی جدید سوختگی «کن» اقدام کنند.ساکی گفته بود: چالش اصلی ایمن سازی بیمارستان‌ها، تامین اعتبار است. تامین اعتبار ۵۰ هزار تخت فرسوده بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان است. هر سال حداقل باید ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین شود تا در یک برنامه پنجساله بیمارستان‌ها جایگزین شوند.

سخن پایانی

از ۱۸۹ بیمارستان تهران فقط ۵۲ مرکز تاییدیه ایمنی گرفته‌اند و از این تعداد ۱۲۵ بیمارستان در وضعیت پر خطر ایمنی قرار دارند. این در حالی است که متاسفانه اعتبار خاصی برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در نظر گرفته نشده و از منابع جاری وزارت بهداشت نمی‌دانم چه میزان می‌توانیم این حجم از کار را انجام دهیم. البته برای ایمن‌سازی موارد فوری و ضروری مانند بحث آتش‌نشانی و… مواردی به مراکز ابلاغ شده است و در تمدید پروانه‌های مراکز، توجه به این موضوعات از موارد اجباری است که در نظر گرفته شده است زیرا مراکز درمانی برای تمدید پروانه‌های‌شان نیاز اساسی به تاییدیه آتش‌نشانی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین