-
کابینه چهاردهم به ایستگاه بهارستان رسید

«وفاق ملی» زیر ذره‌بین مجلس

روز گذشته مجلس شورای اسلامی میزبان رئیس‌جمهوری و هیات همراه بود که برای معرفی اعضای کابینه چهاردهم و برنامه‌های دولت راهی بهارستان شدند. براساس ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی کابینه دولت در صحن مجلس شورای در حالی آغاز شد که هفته گذشته برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شده و نوبت به ارزیابی یاران پزشکیان برای اخذ رأی‌اعتماد از مجلس رسیده است. براساس برنامه نیز روز چهارشنبه

«وفاق ملی» زیر ذره‌بین مجلس

 ۳۱ مرداد، اخذ رأی نمایندگان برای تایید یا عدم‌تایید هرکدام از وزرای پیشنهادی به‌صورت جداگانه برگزار خواهد شد.

ایران امروز نیازمند وفاق و مشارکت ملی است

رئیس‌جمهوری گفت: ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی براساس همین اصول معرفی شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری کشورمان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران امروز برای عبور از بحران‌ها، نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی براساس همین اصول معرفی شده است.

از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف به تمام کابینه پیشنهادی برای ساخت ایران اسلامی رأی‌اعتماد بدهند.»

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای، وزرای پیشنهادی خود برای تشکیل کابینه چهاردهم را اعلام کرده بود، در دفاع از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: دولتی که به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود. امروز عرصه آزمون این همگرایی است. رهبری به‌صراحت گفتند توفیق دولت، موفقیت نظام است؛ چه توفیقی بالاتر از کاستن از شرایط سخت مردم.

صدای مردم به‌موقع شنیده شود

وی تاکید کرد: چاره کار، فهم مشترک و اقدام مشترک برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم است. اگر صدای مردم به‌موقع شنیده نشود، شاهد ناامیدی خواهیم بود. مردم در وضعیت سخت اقتصادی هستند و شاهد بی‌عدالتی در حوزه‌های مختلف هستیم. تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل این مسائل نیستند. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مردم اگر بدانند ما با تمام وجود به‌دنبال حل مشکلات آنان بدون تبعیض نژادی، قومی و منطقه‌ای هستیم، محکم پشت حکومت خواهند ایستاد. این کار جز با وفاق و همدلی ممکن نیست. غیرممکن است با روند گذشته، وضعیت فعلی را اصلاح کنیم. پزشکیان با تاکید بر اینکه وظیفه حاکمیت تامین رضایت مردم است، افزود: شاخص اولیه انتخاب اعضای دولت، رضایت مردم بود. مجبور هستیم تعامل مثبت با تمام دستگاه‌ها و قوا داشته باشیم. منافع ملی باید بر منافع دستگاهی و جناحی، تقدم داشته باشد.

به آزادی بیان و انتقاد احترام می‌گذاریم

وی خاطرنشان کرد: هدف ما، انعکاس صدای بی‌صدایان و گوش فرادادن به فراموش‌شدگان و طردشدگان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته‌های خود ندارند، است. همچنین اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی برای حل مسائل به‌جای اتکا به نظرات شخصی و هیجانات. تصمیم درست مبنی بر رأی و نظر یک فرد یا یک جناح نیست و باید از تجربه‌های موفق برای تصمیم‌گیری استفاده کنیم.

رونق تولید و بازار، شرط استقلال و پایداری

وی بیان کرد: فسادستیزی را با قدرت دنبال می‌کنیم. به آزادی بیان و انتقاد احترام می‌گذاریم. بازگرداندن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به مردم، فراهم کردن بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم. اوایل انقلاب تصور می‌کردیم سرمایه‌دار یعنی استثمارگر. حضرت علی (ع) در نامه به مالک‌اشتر از تجار و اهل تجارت می‌گوید: «هیچ رکنی پایدار نیست مگر با کمک صاحبان صنعت.» اگر ما مجلس و دولت داریم به برکت تاجران و تولیدکنندگان است. این مملکت زمانی مستقل و پایدار است که تاجران و تولیدکنندگان ما به‌درستی بتوانند کار کنند.

نقاط قوت و ضعف ایران در کشورداری

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد، گفت: نقاط قوت ما در وهله اول مقام معظم رهبری است که با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز، مسیر تحقق چشم‌انداز را فراهم کرده و همواره پشتیبان دولت‌ها برای اجرای سیاست‌ها کلی است. دوم هماهنگی ایجادشده بین قوا که نقطه قوت بالایی است. ان‌شاءالله این هماهنگی با مجلس بهتر و برادرانه‌تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: داشتن نیروی جوان و متخصص و باسواد در کنار دارایی‌های باارزشی مثل نفت و گاز از دیگر نقاط قوت ماست. باوجود توسعه سلامت و آموزش و رشد چشمگیر آبرسانی و برق‌رسانی و توسعه دانشگاه‌ها در سال‌های بعد انقلاب، همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای حل نشده است. آسیب‌های اجتماعی فزونی یافته و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته است. وضعیت فقر و محرومیت زیبنده جامعه ایرانی نیست. در احیای حقوق و برقراری عدالت، سر ما بالا نیست. فساد، ناترازی در بودجه و انرژی و مخاطرات جدی در حوزه تامین آب و محیط‌زیست از جدی‌ترین مشکلات ماست. همچنان چنددستگی و اختلاف بین معتمدین به انقلاب و اختلافات منطقه‌ای و روابط نه‌چندان مطلوب با کشورهای همسایه، از دیگر مشکلات امروز ایران است. همچنین تحریم‌های شدید امریکا و خروج از مبادلات مالی به‌خاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF از دیگر نقاط ضعف کشور به‌شمار می‌روند.

عدم‌انسجام یعنی ایستادن در لبه پرتگاه

وی ادامه داد: عدم‌وحدت و انسجام یعنی ایستادن در لبه پرتگاه، بنابراین باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در داخل کشور افزایش یابد. مهم‌ترین مشکل ما عدم‌وحدت و وجود اختلافات است که در صورت رفع این مشکل، مابقی نقاط‌ضعف، قابل‌رفع هستند.

پزشکیان انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، تاخیر در اجرای کریدورهای شرقی و غربی و جنوبی و شمالی، فرسودگی در صنعت ابزارآلات که منجر به غیررقابتی شدن تولید و کاهش سرمایه اجتماعی شده را از نقاط ضعف کشور در شرایط فعلی خواند، همچنین بروز مشکلات مالی و فساد، عدم‌شفافیت، رانت اطلاعاتی و مالی، نقاط قوت ما را به نقاط ضعف تبدیل کرده است.

انتخابات، فرصتی برای خلق امید

پزشکیان بااشاره به برگزاری انتخابات دور چهاردهم خاطرنشان کرد: با انتخابات فرصتی برای خلق امید فراهم شد و نگهداشت این امید، وظیفه همه ارکان نظام است. ما در مرکز راهبردی انرژی جهان هستم. ۷۱ درصد ذخایر نفت در منطقه ما است. دسترسی به بازارهای صادراتی و امکان ترانزیت گسترده داریم. ما در گروه بریکس و شانگهای و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم. همه اینها فرصت هستند. ایران ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که فقط از ۰.۸ درصد آن در سال استفاده می‌کنیم. با بیش از ۱۵کشور مرز داریم. اینها همه فرصت‌هایی هستند که نسبت به آنان فعال و سازنده عمل نکردیم. در این بین تحریم‌های امریکا در رأس این تهدیدها است. اگر باهم باشیم، قادریم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم. تنش در منطقه، روابط ضعیف با همسایگان، ضعف در انسجام داخلی را نیز به مشکلات امروز اضافه کنید، به‌علاوه اینکه اعتبار دولت نزد ملت کاهش یافته است.

اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم به اهداف متعالی خود برسیم، گفت: اگر با همین روش ادامه دهیم، تصور اینکه در آینده به‌جایی خواهیم رسید، دیوانگی است. حل این مسائل را می‌توان در پرتو حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد. ایران امروز برای عبور از بحران‌ها، نیازمند وفاق و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است. حال نوبت نمایندگان مجلس است که نقش خود را ایفا کنند. اکنون زمان مفاهمه است نه مقابله. مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است. همه ارکان تصمیم‌گیر باید در کنار هم برای حل مسائل قرار بگیرند.

وی بیان کرد: دولت من دست تفاهم به‌سوی همه فعالان عرصه خدمت دراز کرده و می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل گام بردارد. انتظار دارم مجلس به‌عنوان عصاره ملت در این مسیر راهگشا باشد. باید نگرش نظام‌مند و پیوسته به همه مسائل داشته باشیم. نمی‌توان یک مسئله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی‌های آن حل کرد. اگر آموزش و پرورش ما نتواند ماموریت خود را به‌درستی ایفا کند، نظام برنامه‌ریزی شکست می‌خورد. ساختار اداری و اجرایی ما مبتنی بر اقدام و عمل شکل گرفته و از اهداف نهایی فاصله دارد. همچنین باید در کنار وفاق به اصلاح ساختار، برنامه و نظام اجرایی بپردازیم.

تحول در وضعیت اقتصادی و ارتقای توان تولید

وی افزود: پیوند دادن داده‌ها، مهم‌ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است و رهبری در مراسم تنفیذ اولویت اول کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند.

 محور برنامه‌های من براساس خواست مردم و دستور رهبری، تحول در وضعیت اقتصادی است. اصلی‌ترین شاخص در بعد اقتصاد توان تولید است که قدرت ملی را نیز به‌نمایش می‌گذارد. پایین بودن سطح رشد اقتصادی و ناعادلانه بودن توزیع درآمد، اصلی‌ترین مشکل است.

وی بااشاره به چالش درونی امور ساختاری و ضعف‌های مدیریتی گفت: با صراحت می‌گویم ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی، نبود سازکار لازم برای اجماع‌سازی در اجرای سیاست‌ها است. با این همه اختلاف‌نظر سیاسی، اجرای موفق برنامه اقتصادی غیرممکن است. در حوزه سیاست خارجی نیز، برخی مشکلات به پایین بودن نرخ رشد اقتصادی بازمی‌گردد که ریشه در تحریم‌های ظالمانه دارد.

ماموریت ویژه به تیم اقتصادی

پزشکیان با تاکید بر مسئولیت هر 3 قوه برای حل مشکلات اقتصادی گفت: ما برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع‌سازی در داخل داریم. همه روی اولویت حق و عدالت و محوریت علمی توافق داریم و با این نگاه باید هدف همه ما تامین منافع مردم و کشور باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه‌مدت کنیم.

پزشکیان از ماموریت ویژه تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: تیم اقتصادی دولت موظف شده است به‌طورپیوسته با عموم مردم و نمایندگان و همه نخبگان مذاکره و تبادل‌نظر کرده و درهای وزارتخانه‌ها را بر اندیشه‌های مختلف باز کند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر، بهبود معیشت مردم، تامین سرمایه‌گذاری، بهینه‌سازی مصرف انرژی تبادل نیروی انسانی، کارآمدسازی دولت، توسعه فقرزدایی؛ توسعه‌ای که فقط شامل عده‌ای خاص شود، چپاول است. اقتصاد، محور اصلی مسائل کشور است. امروز اصلاحات در روابط بین‌المللی و روابط داخلی تنها راه‌حل مشکلات است که تحقق آن، نیازمند همراهی و همکاری قوای سه‌گانه است.

وی با تاکید بر اینکه افراد کابینه براساس شعار وفاق و وحدت انتخاب شده‌اند و ما به گفته‌های خود پایبند بودیم، گفت: تیمی که به مجلس معرفی کردیم، نمادی از وفاق و همبستگی است. سعی شده از دولت شهید رئیسی، روحانی و احمدی‌نژاد افرادی انتخاب شوند و این شما هستید که امروز در اجرای این وفاق باید کمک کنید. کاری کنید که صدای واحدی از سوی دولت و مجلس منعکس شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر وحدت و انسجام داخلی، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از شما خواهش می‌کنم و کمک می‌خواهم که دولت را در رفتن به‌سمت وفاق یاری کنید. کاری کنید که دنیا بداند ما باهم و یکصدا در پشت‌سر رهبری برای رسیدن به چشم‌اندازها تلاش خواهیم کرد. مطمئن باشید من عیب دارم. من معصوم نیستم. هنر نیست که شما عیب من را بزرگ و ۱۰ برابر کنید. هنر این است که خوبی‌های من را تقویت کنید. نقاط قوت خود را باید بزرگ کرده و تلاش کنیم که به نقاط قوت هم بچسبیم، نه به نقاط ضعف یکدیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین