-
نگاهی به مهم‌ترین اخبار بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت

ورود مجلس به موضوع آب و برق صنایع

ناترازی‌های موجود در بخش انرژی، ناشی از بی‌توجهی به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، موجب شد برای تشکیل فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار پیش‌قدم شود.

ورود مجلس به موضوع آب و برق صنایع

در طول سال‌های گذشته شاهد جذب سرمایه برای توسعه بخش معدن و صنعت کشور بوده‌ایم. اما بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های موردنیاز صنایع در عین توسعه صنعتی، دردسرساز شده است. تاجاییکه در حال حاضر سودآوری و بقای بسیاری از صنایع در این محدودیت‌ها تهدید می‌شود.

تشکیل فراکسیون امنیت انرژی مجلس با هدف تامین آب و برق پایدار صنایع

ناترازی‌های موجود در بخش انرژی، ناشی از بی‌توجهی به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، موجب شد برای تشکیل فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار پیش‌قدم شود.

علی کشوری عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی تبدیل شده در مجلس دوازدهم فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار تشکیل و اعضای هیات‌رییسه این فراکسیون تعیین شد.

برق شرکت‌های صادرات‌محور تامین شود

در هفته‌های اخیر تامین برق به چالش بزرگ صنایع سیمان و فولاد بدل شده است. در این میان برخی صنایع صادرات‌محور به از دست رفتن بازارهای صادراتی خود تاکید دارند. درواقع این صنایع حتی از پس تامین تعهدات صادراتی خود نیز بر نمی‌آیند. این موضوع لطمات جدی به صادرات و ارزآوری کشور تحمیل می‌کند.

یکی از مدیران عامل شرکت‌های فولادی صادرات‌محور کشور در این هفته تاکید کرد: قطعی برق منجر به از دست رفتن مشتریان صادراتی می‌شود و انتظار داریم در حد رفع نیازهای مشتریان صادراتی، برق به ما تخصیص یابد.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی ایمیدرو و ایمپاسکو

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو) گفت: اجرا و راه اندازی طرح های توسعه ای با محوریت ایمیدرو منجر به افزایش ظرفیت تولید ۹ میلیون تن و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵ هزار نفر شده است. برآورد سرمایه گذاری در این طرح‌ها به ۳ میلیارد یورومی رسد. بیش از ۴ میلیون تن محصولات معدنی ایمیدرو و ایمپاسکو با ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان از طریق بورس و مزایده، به فروش رسیده است. همچنین ۴۹۳ معدن در قالب طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک مقیاس طی سال گذشته عملیاتی شده است.

ایمیدرو و ایمپاسکو در رده سازمان‌های متولی بخش معدن و وابسته به دولت هستند. انتظار می‌رود این سازمان‌ها با توجه به اعتبارات دولتی که در اختیار دارند، مسیر توسعه بخش معدن را هموار کنند.

مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه

رئیس هیات عامل ایمیدرو در جلسه کارگروه کنترل مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران(ایمپاسکو) اظهار داشت: این شرکت باید در مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت، پیشتاز باشد. همکاری ایمپاسکو با بخش خصوصی و مدیریت این موضوع، به افزایش تولید و اشتغال منجر می شود و طبق آمار اعلام شده، از ابتدای واگذاری ها ۶۹ طرح و مجتمع برون سپاری شده است که این میزان نیز باید افزایش یابد.

ایمپاسکو در رده شرکت‌های معدنی وابسته به دولت است. بنابراین ایجاد بستری برای همکاری این مجموعه با شرکت‌های خصوصی تاثیر بسزایی بر ارتقا عملکرد بخش معدن خواهد داشت.

کاهش تولید فولاد ایران در اثر محدودیت‌های برقی به مرز ۵ درصد رسید

براساس آمار تولید فولاد میانی در 4 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۴.۸ درصدی و تولید آهن اسفنجی افزایش ۱۱.۸ درصدی داشته است. در ۴ ماهه سال جاری، تولید  فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

در بخش فولاد میانی، ۶ میلیون و ۵۸۸ هزار تن سهم تولید بیلت و بلوم و ۴ میلیون و ۲۱۲ هزار تن سهم تولید اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم کاهش ۶.۹ درصدی داشته و تولید اسلب هم ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

در ۴ ماهه سال جاری، تولید تیرآهن با کاهش ۳.۷ درصدی به ۵۱۵ هزار تن رسیده است و تولید میلگرد هم با ۸ درصد کاهش به ۳ میلیون و ۳۵۷ هزار تن رسیده است. تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با کاهش ۴.۱ درصدی همراه بوده است.

بدون تردید روند کاهشی تولید در این زنجیره در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت. علاوه‌بر محدودیت‌های ناشی از تامین برق، سایر سیاست‌های اتخاذ شده در این زنجیره نیز مانع تولید بوده‌اند.

خیز ایمیدرو برای احداث مزرعه خورشیدی

در پی ابلاغ تصویب‌نامه هیات وزیران در اسفند ۱۴۰۲ مبنی بر اجرای برنامه ملی توسعه سامانه ها و زنجیره تولید برق خورشیدی، طرح توسعه زنجیره سیلیکون کشور با تلاش محمدرضا موثقی نیا و مسئولان ارشد ایمیدرو، تهیه و به تصویب هیأت عامل رسید. این اقدام سازمان گامی در جهت تحقق مصوبه هیات وزیران برای دستیابی به ظرفیت تولید برق خورشیدی به حداقل ۸۰۰۰ مگاوات تا سال ۱۴۰۲ است.

با توجه به محدودیت کشور در تامین انرژی و همچنین توان تولید برق با استفاده از سایر ظرفیت‌ها، چنین رویکردهایی بسیار ضروری و موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین