-

مدیریت تغییر در ذات روابط‌عمومی است

سیدشهاب سیدمحسنی- عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی

مدیریت تغییر در ذات روابط‌عمومی است

سیدشهاب سیدمحسنی- عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی: یکی از کارکردهای مهم یک روابط‌عمومی حرفه‌ای در عصر حاضر، توانمندی آن در ایجاد تغییر و تحول توسعه‌ای سازمان به‌سمت تعالی وپیشرفت است، روابط‌عمومی باید بسترساز تغییر و اصلاح روش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در راستای رضایت حداکثری مخاطبانش باشد، به‌عبارت دیگر، روابط‌عمومی موفق است که بتواند به‌عنوان عامل تغییردهنده مثبت سازمانی عمل کند و با اتخاذ شیوه‌های نوین ارتباطی و تعاملی همزمان بین مخاطبان و مدیران سازمان، موجبات تغییرات رو به توسعه‌ سازمانی را فراهم آورد. روابط‌عمومی به‌مثابه دیده‌بانی است که باید ضعف‌ها وکاستی‌ها و نوع قضاوت افکارعمومی نسبت به سازمان را بدون هیچ پرده‌پوشی و در اسرع‌وقت به‌همراه پیشنهادات کاربردی به اطلاع مدیریت رسانده وکمک‌کننده موثری به سازمان در راستای رفع کاستی‌ها باشد. روابط‌عمومی کارآمد همچون موتور محرکه‌ای است که باید با ایجاد محیطی بانشاط و پویا و با‌انگیزه برای مدیران و کارشناسان، سازمان را به‌سمت رشد وبالندگی هدایت کند. امروزه دیگر یک روابط‌عمومی مراسم‌گرا یا منفعل، واحدی پذیرفتنی نیست، بلکه روابط‌عمومی باید تولید فکر و اندیشه داشته باشد وکارهایش را با خلاقیت و نوآوری همراه سازد و در راستای افزایش اعتبار، مقبولیت و شهرت سازمانی گام بردارد. در این موقعیت است که روابط‌عمومی می‌تواند در سازمان یک جایگاه مطلوب کارشناسی و حرفه‌ای‌گرایی را تجربه و به‌عنوان یک واحد تاثیرگذار در سازمان ایفای نقش کند.
خوشبختانه امروزه روابط‌عمومی‌ها به‌مدد توسعه تکنولوژی‌های نوین ارتباطی از ابزارها و امکانات گسترده‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط و تعامل با مخاطبان بی‌شمار خود بهره‌مند شده و توانسته‌اند به افق بالاتری از کارآیی در زمینه اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی دست یابند. ظرفیت و توانمندی ارتباطی که تا یک دهه پیش قابل‌تصور نبود که روابط‌عمومی از امکاناتی به‌ویژه در حوزه ارتباطات الکترونیک بهره‌مند شود که بتواند خود نقش یک رسانه فعال و موثر را بازی کند و با مدیریت ابزارهای رسانه‌ای در اختیار نظیر وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، اپلیکیشن‌ها، رسانه‌های اجتماعی (گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و...) در قامت یک رسانه جمعی بتواند اطلاع‌رسانی به انبوهی از مخاطبان هدف خود داشته باشد و در یک فضای تعاملی نیز نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای آنها را دریافت و در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات سازمانی دخالت دهد و در نهایت بتواند با ظرفیت‌ها و توانمندهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی که در اختیار دارد، عاملی موثر و تعیین‌کننده در تغییرات توسعه‌ای سازمان به‌سمت تعالی و پیشرفت محسوب شود. بنابراین می‌توان گفت مدیریت تغییر در ذات و ماهیت وظیفه‌ای و کارکردی روابط‌عمومی قرار دارد که باید از بالقوه بودن به فعلیت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*