پایان بلاتکلیفی ۱۳ ساله
سرعت دادن به اجرای طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان که در دستاندازهای کمبود اعتبار به کندی پیش میرود، مطالبه مهم و اساسی مردم خراسان شمالی از رئیسجمهوری است.
طرح احداث باند دوم بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد- قوچان بطول ۵۶۴ کیلومتر بهعنوان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که بهدلیل جاذبههای گردشگری شمال کشور و بارگاه علیابنموسیالرضا (ع) در شمالشرق و به تبع آن عبور سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون زائر و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است که در همین راستا تکمیل باند دوم بجنورد- جنگل گلستان بطول ۱۳۴ کیلومتر که از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد با اولویت و اهمیت بیشتری مورد پیگیری مسئولان قرار گرفت.
حرکت لاکپشتی یک طرح ملی
طرح احداث باند دوم بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد- قوچان به طول ۵۶۴ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که به دلیل جاذبههای گردشگری شمال کشور و بارگاه علیابنموسیالرضا (ع) در شمالشرق و به تبع آن عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
۲۷۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسانشمالی قرار گرفته است که ۱۳۶ کیلومتر از آن از فاروج تا کمربندی بجنورد، بهرهبرداری شده و به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک است. اجرای این طرح به طول ۱۳۴ کیلومتر از این مسیر از غرب بجنورد تا جنگل گلستان در سال ۸۹ آغاز شد که ۱۰۳ کیلومتر از این محور بهتناوب تکمیل شده و به بهرهبرداری رسید. اجرای این محور همواره مورد تاکید بوده و مورد پیگیری مسئولان قرار گرفت اما تاکنون حرکتی لاکپشتی داشته است.
تسریع در اجرای طرح احداث باند دوم بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد- قوچان به عنوان یکی از محورهای مهم بزرگراهی، علاوه بر تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی، سبب افزایش و ارتقای ایمنی سفرها خواهد شد، وقوع حوادث ترافیکی و تصادفات مرگ آفرین در جاده بجنورد-جنگل گلستان برای مسافران و گردشگران عبوری دردآور و برای مردم این استان مایه شرمساری بوده است از این رو مردم درخواست دارند تا با چهارخطه شدن این مسیر، ایمنی ترددها و سفرها ارتقا یابد.
اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان از سال ۸۹ آغاز شد و در این مدت در دولتهای مختلف و در سفرهای استانی دولتهای گذشته، اعتباراتی برای آن مصوب شد اما کمبود اعتبار سبب شد تا حرکت آن بسیار کند باشد.
علت تاخیر در زمان بهرهبرداری و تکمیل این طرح، کمبود اعتبار عنوان شده است، سرعت اجرای این طرح در دستانداز بیپولیها، بسیار کند بوده است و اکنون سفر رئیسجمهوری به استان خراسان شمالی و حضور مسئولان ارشد در این خطه فرصتی است تا به این درخواست جامه عمل پوشیده شود.
اکنون و در آستانه سفر رئیسجمهوری چهاردهم به این استان، مردم انتظار دارند اعتبار موردنیاز این طرح تخصیص داده شود تا بهرهبرداری از آن سرعت گیرد.
پیشرفت ۸۸ درصدی طرح
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خراسانشمالی نیز در این خصوص گفت: اجرای طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان تاکنون ۸۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش داریم در سال آتی تکمیل شود.
علیرضا هنرور اظهار کرد: طرح ساخت باند دوم بهشهر-گرگان- آزادشهر- بجنورد- قوچان به طول ۵۶۴ کیلومتر بخشی از کریدور سراسری شرق به غرب است که ۲۷۰ کیلومتر از این مسیر در استان خراسان شمالی واقع است و ۱۳۶ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۳۴ کیلومتر از این مسیر در فاروج تا کمربندی بجنورد از سال ۸۹ وارد مرحله اجرایی شد که ۱۰۳ کیلومتر از آن در سالهای گذشته بهرهبرداری شده و بهصورت چهارخطه زیر بار ترافیک رفته است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خراسانشمالی گفت: اکنون ۳۱ کیلومتر از محور بجنورد-جنگل گلستان باقی مانده است که تکمیل آن ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که ۲۰ کیلومتر از این مسیر در مرحله روسازی و آسفالت است که در صورت تزریق اعتبار موردنیاز تا سال آتی بهرهبرداری میشود. وی خاطرنشان کرد: تکمیل این ۲۰ کیلومتر از این مسیر بزرگراهی 5 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
هنرور گفت: یکی از مشکلات اجرای این طرح و طولانی شدن آن عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز در زمان مناسب است، افزایش سرسام آور هزینههای جاری، هزینههای بالای تامین مصالح مانند سیمان، قیر، آهن آلات و قطعات، هزینههای مربوط به تعمیر ماشینآلات و هزینههای حقوق و دستمزد از چالشهای بزرگ این طرح است.
وی اظهار کرد: ریالی اعتبار از سال گذشته تاکنون به این طرح تخصیص داده نشده و مطالبات پیمانکاران بهصورت چشمگیری افزایش یافته است.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خراسانشمالی تصریح کرد: پیمانکاران طرح راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مطالبه دارند.
وی بااشاره به خسارتهای سیل به این محور بزرگراهی در محدوده دشت گفت: درخواست ما پیگیری برای تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اصلاح مسیر است.
هنرور افزود: مسئولان استان به ویژه استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزرات راه و شهرسازی در حال پیگیری و رایزنی برای تخصیص اعتبار سنواتی هستند همچنین پیگیری برای افزایش اعتبار این طرح در حال انجام است و امید میرود در سفر پیشرو رئیسجمهوری این زحمات به نتیجه مطلوب برسد. وی با تاکید بر اینکه تکمیل این محور نقش بسیار زیاد در کاهش تصادفات خواهد داشت افزود: امید میرود با سرعت دادن به اجرای این طرح و بهرهبرداری از آن شاهد کاهش تلفات رانندگی در این مسیر باشیم.
خروج از بلاتکلیفی ۱۳ساله
به گزارش ایرنا ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان برای راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان مصوب و اعلام شد این منابع در مدت 3 سال در اختیار قرار میگیرد. در مجموع سه هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح راهسازی تخصیص یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسانشمالی بهتازگی در این خصوص گفت که امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح راهسازی در مسیر بجنورد- جنگل گلستان اختصاص یافت که با این تخصیص تلاش میشود، اجرای این طرح شتاب گیرد.
مهدی رشیدی با بیان اینکه تلاش میشود این طرح راهسازی سال آتی به بهرهبرداری برسد، اظهار کرد: ۱۴ کیلومتر از این مسیر در دولت سیزدهم بهرهبرداری شد و بهصورت چهارخطه زیربار ترافیک رفت و اکنون اجرای ۳۱ کیلومتر از آن باقی مانده و مشکل اصلی برای سرعت دادن به این طرح تامین اعتبار است. وی گفت: تکمیل این طرح ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و امید میرود در سفر دیماه رئیسجمهوری به استان اعتبار لازم جذب شود.
سخن پایانی
استان خراسانشمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راههای اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل میدهد. محور چهارخطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است، این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.