اسم هایی که می فروشند، چطور یک نام درآمد فروشگاه را چند برابر میکند؟
آیا تا به حال به نام فروشگاه جذابی فکر کردهاید؟ و یا چگونه نام برند درآمد را افزایش می دهد و باعث اعتماد مشتری میشود؟ انتخاب نام برند یکی از مهمترین و استراتژیکترین تصمیمات برای افزایش فروش است. یک نام خوب میتواند به یک دارایی ارزشمند و حتی اعتبار برند شما تبدیل شود.
برای پیدا کردن نام فروشگاه جذاب باید درک عمیق از هویت برند و چشم اندازها داشته باشید. اسم هایی که می فروشند، به سادگی پیدا نمیشوند. شاید مجبور شوید که صدها ایده را کنار هم چیده و سپس با غربالگری جذابترین آنها را پیدا کنید. نامی که به یاد ماندنی باشد و هویت برند را منتقل نماید. قطعاً همین حالا برای ساده بودن و به یاد ماندنی بودن اسم برند فکر میکنید. پس این مقاله برای پیدا کردن نام فروشگاه جذاب را از دست ندهید.
چرا نام برند تا این حد مهم است؟
انتخاب نام فروشگاه آنلاین مرحله مقدماتی و کاملاً استراتژیک است. در آینده شاید کارهای خیلی زیادی انجام بدهید و تغییرات بزرگی در راه داشته باشید. اما نام برند را نمیتوانید به سادگی تغییر دهید. پس بهتر است که همان ابتدای راهاندازی کسب و کارها به دنبال اسم هایی باشید که قابلیت تبدیل و فروش هم داشته باشند. انتخاب نام فروشگاه جذاب مهم است، زیرا:
- زمینه ساز اعتبار برند شما در آینده است.
- نام برند اغلب اولین تاثیر را در مشتری میگذارد.
- میتواند بیانگر هویت و داستان سرایی برند باشد.
- سنگ بنای تمام هویت برند از طراحی لوگو، شعار و بازاریابی است.
- حس اعتماد مشتری را افزایش داده و در ذهن آنها ماندگار میشود.
روانشناسی پشت اسم هایی که می فروشند
نام فروشگاه جذاب صرفاً یک برچسب نیست، بلکه میتواند ابزار روانشناختی بسیار قدرتمند و کاملاً تاثیرگذاری باشد. یک نام خوب توانایی این را دارد که مستقیم در ناخودآگاه مشتری تاثیر گذاشته و رفتار خرید او را هدایت کند. برای تحریک کنجکاوی و القای اعتماد مشتری میتوانید بر روانشناسی اسم های نرختبدیلدار حساب باز کنید. فاکتورهای روانشناسی و تاثیر نام برند بر فروش را از چند منظر بررسی میکنند.
- تاثیر شناخت اولیه روی مشتری
نام برند اولین چیزی است که مشتریان هر کسب و کار با آن روبرو میشوند. از طرفی همین نام تبدیل به هویت برند میشود و حالا مشتریان شما صرفاً با شنیدن نام برند است که کسب و کار شما را پیدا میکنند. یک نام فروشگاه جذاب دروازه ورود به ذهن مشتری است.
انتخاب نام های خاص و لاکچری برای فروشگاه اینترنتی ایدهٔ خوبی هستند ولی باید به این نکته توجه کنید که صرف لاکچری بودن کافی نیست. اسم خاص باید قدرت تأثیرگذاری روی احساسات و تصمیمات مشتری را هم داشته باشد.
حافظه و اسم های به یاد ماندنی
نام فروشگاه خوب عملاً میتواند یک اهرم تاثیرگذار و به یادماندنی در مشتریان باشد. اسمهایی که به یاد ماندنی هستند از مهمترین نکات برای روانشناسی بازاریابی میشوند. یک نام خوب در عمق یاد مشتریها خانه میکند و به راحتی فراموش نمیشود. در این صورت از هزینههای بازاریابی مجدد جلوگیری کرده و در مقابل از بازاریابی دهان به دهان استفاده کردهاید. نامهای به یاد ماندنی همگی ساده و تلفظ آسانی دارند.
چه اسمهایی فروش را افزایش میدهند؟
قبل از آنکه فهرست نامها را لیست کنید، بهتر است با ویژگیهای اسم هایی که می فروشند، آشنا شوید. یک نام خوب برای برند در فروشگاههای آنلاین و یا مغازههای سطح شهر زمانی خوب است که حداقل سه شرط کلیدی را داشته باشد.
- اسمهایی که ساده و قابل تلفظ باشند
سادگی و قابل تلفظ بودن اولین و البته اصلیترین شرط نام فروشگاه جذاب است. انتخاب یک نام ساده و قابل فهم مهمترین قوانین اولیه برندینگ است و همین نکته به ظاهر ساده میتواند تفاوت بین موفقیت یا شکست هر برند را تضمین کند. برای فروشگاه حتماً به دنبال نامی ساده و قابل تلفظ باشید. زیرا مغز انسانها به طور طبیعی به سمت چیزهایی جذب میشود که پردازش آنها راحتتر هستند. یک نام ساده در ذهن هر مخاطبی ماندگار میشود. حتی امکان جستجوی برند شما در اینترنت را سادهتر میکند.
- اسمهایی با بار احساسی مثبت
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که از نام یک برند یا شرکت احساس خوبی مانند یک خاطره نوستالژیک و یا حس تعلق داشته باشید؟ مثلاً برخورد با نام شرکتی که یادآور محل یا شهر خاصی است و حتی شما را به یاد کارهای خاص میاندازد، همان بار احساسی مثبت است. نامهایی که بار احساسی مثبت دارند، میتوانند اعتماد مشتریان را جلب کرده و در آنها حس وفاداری ایجاد کنند. در عین حال نامهایی با قدرت اشتراک گذاری هستند.
- اسمهایی که داستان دارند
داستان سرایی نام برند به معنای کنجکاو کردن مشتریان است. یک نام فروشگاه جذاب میتواند حس کنجکاوی مخاطب را افزایش داده و داستانی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال اگر فروشگاهی که در زمینه اکسسوری سفر فعالیت میکند، از کلمه چمدان در نام خود استفاده کند آیا حس داستان سرایی ندارد؟ آیا در ذهن مخاطب یک رشته افکار به هم پیوسته را تکمیل نمیکند؟
اشتباهات رایج در انتخاب نام فروشگاه یا برند
باید حواستان باشند در مسیر انتخاب اسم برندی که فروش به همراه دارد، چند اشتباه گمراه کننده را مرتکب نشوید:
- تقلید از برندهای معروف
خیلیها برای نام شرکت خود از نام برندهای معروف تقلید کردهاند. احتمالاً میخواهند در حاشیه اعتبار آن برند دیده شوند. اما نه تنها این اتفاق نمیافتد، بلکه برند شما به عنوان یک نام تجاری متفرقه و احتمالاً یادآور کالاها و یا خدمات فیک و تقلبی شناخته میشود. از طرفی هرگز نمیتوانید هویت مستقل برای کسب و کارتان بسازید. با تقلید از نام برندهای معروف این ذهنیت در مشتریان ایجاد میشود که شما یک برند اصلی و نوآور نیستید.
- انتخاب نام خیلی خاص یا مبهم
انتخاب نامهای توصیفی و یا محدود و خیلی خاص که تدایی کننده حس مبهمی هستند، دامنه فعالیت برند شما را به شدت محدود میکند. به عنوان مثال اگر نام برند شما فقط روی یک محصول، یک خدمت و یا یک منطقه جغرافیایی باشد، امکان گسترش کسب و کار در آینده خیلی دشوار است. برای همین بهتر است در انتخاب نام فروشگاه آنلاین به دنبال گزینههای خیلی خاص و یا مبهم نروید.
مثالهای واقعی از برندهایی با نامهای موثر
شرکتهای زیادی در سراسر جهان فعالیت میکنند که بخشی از موفقیت و بازاریابی خود را مدیون نامهای ساده، برندینگ شده و البته هدفمند هستند. در میان شرکتهای ایرانی میتوان از نامهایی مانند اسنپ به دلیل کوتاه و مدرن بودن، دیجی کالا با قابلیت کاملاً توصیفی شده، بازار به علت یک نام فوق العاده ساده اما نوستالژیک و یا کاله که نامی بسیار کوتاه اما نرم و ملایم است یاد کنیم.
نتیجهگیری: انتخاب اسم یک فرصت سرمایهگذاری است!
قطعاً پس از مطالعه این مقاله حالا میدانید که انتخاب نام فروشگاه جذاب تنها یک تصمیم خلاقانه نیست، بلکه یک مفهوم استراتژیک و سرمایهگذاری برای آینده است. تاثیر نام برند زمینه ساز تبلیغات هدفمند، کاهش هزینههای بازاریابی و اعتبار برند است. مهمترین نکته خلق یک هویت مستقل تجاری است. پس اگر در مرحله راهاندازی کسب و کار هستید و یا هنوز کسب و کار خود را کاملا جدی در سطح کلان بزرگ نکردهاید، از همین حالا به دنبال یک نام فروشگاه جذاب باشید.