روایتی از پری صنم اسدی : کارآفرین برتر و مدیر برند بیست تک
اغلب اوقات وقتی حرف کسب و کارهای محلی به میان میآید، همه یک کسب و کار کوچک خانگی را تصور میکنند که اعضای یک خانواده آن را اداره میکنند و فقط به محدودهی اطراف خود خدمات رسانی میکنند. پری صنم اسدی، مدیرعامل فروشگاه بیست تک در پاکدشت، اما تمام معادلات این تصور را برهم زده است.

هیچ کس تصورش را نمی کرد روزی که پری صنم اسدی کارش را از یک فروشگاه صد متری در پاکدشت آغاز کرد، به جایی برسد که حالا به فکر حضور در بازارهای بین المللی بیفتد و بخواهد شعب این فروشگاه را تا شهرهای بزرگ ایران و جهان ببرد.
پری صنم اسدی مدیر فروشگاه بیست تک فارغ التحصیل رشته صنایع غذایی است. او ابتدا همراه با همسرش در سال 1378 یک فروشگاه مواد غذایی باز کرد. در کمتر از یک دهه اما صنم اسدی فهمید اگر بخواهد بخش بیشتری از بازار منطقه را تصاحب کند، باید به فکر یک فروشگاه بزرگتر با تنوع محصولات بیشتر باشد.
او در این باره به ما گفت: «من و همسرم کارمان را با یک فروشگاه کوچک شروع کردیم. به خوبی هم توانستیم رضایت مشتریانمان را جلب کنیم و مشتریان وفادار زیادی داشتیم. اما از یک جایی من دیدم مشتریان نیازهایی دارند که ما در این فروشگاه قادر به تامین آنها نیستیم. همین باعث شد به فکر افتتاح یک مجموعه چند منظوره بیفتم.»
مشتریان امروز نیازهایی متفاوت با بازار بیست سال پیش دارند. رقابت در بازار FMCG هم مثل گذشته نیست. حالا بازیکنان اصلی این صنعت به خوبی بازار را میشناسند و سعی میکنند با تامین نیازهای بخشهای مختلف بازار سهم بیشتری را نصیب خود کنند. پری صنم اسدی به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده است. او با افتتاح یک مجموعه چند منظوره 2000 متری شامل یک هایپر مارکت بزرگ با فروشگاه مواد غذایی، قصابی، نانوایی، غرفه سبزی و یک فودکورت بزرگ با نام بیست تک توانسته یکی از بازیگران اصلی FMCG در منطقه پاکدشت باشد.
صنم اسدی در این باره به خبرنگاران ما گفت: «مشتریان امروز نیازهای متنوعی دارند. ورزشکارها، گیاه خوارها، افراد با بیماریهای خاص مثل دیابت، حالا محصولاتی را میخواهند که با رژیم غذاییشان تطابق داشته باشد. همچنین سلامت مواد غذایی بسیار برای خانوادهها اهمیت پیدا کرده است. ما میخواستیم هم تنوع داشته باشیم و هم بتوانیم بهترینها را برای مشتریان فراهم کنیم. ما مشتریانی داریم که فقط محصولات خارجی مصرف میکنند. همین نیازها باعث شد ما هم با تامین کنندگان خارجی قرارداد ببندیم و هم به صورت مستقیم سراغ دامداران ،مزرعه های ارگانیک سبزی و میوه ،تولید کنندگان ارد و روغن های حیوانی برویم و با عقد قراردادهای بلند مدت بتوانیم محصولات تازه را با قیمتهای عالی به مشتریان عرضه کنیم.»
پری صنم اسدی در طول مدتی که یک فروشگاه کوچک را اداره میکرد، به خوبی بازار را رصد کرده بود. او هم رقبایش را در منطقه میشناخت و هم نیازهای مشتریان را به خوبی درک کرده بود. به همین خاطر طولی نکشید که بیست تک به یکی از بهترین فروشگاههای منطقه تبدیل شود.
او درباره جذب مشتریان اولیه خاطر نشان کرد: «ما برای جذب مشتریان اولیه از تبلیغات محلی، تخفیفهای ویژه افتتاحیه و برنامههای وفاداری مشتری استفاده کردیم. برای برندسازی تبلیغات محیطی نیز در دستور کار قرار گرفت.
علاوه بر این ما نمیخواستیم فقط بازار منطقه را داشته باشیم. اولین قدم برای توسعه بازار را با آنلاین شدن برداشتیم. فروشگاههای تک شعبه زیادی نیستند که سایت و صفحه اینستاگرام اختصاصی داشته باشند. همین موضوع باعث شد که ما بتوانیم مشتریان آنلاین را به سمت خودمان بکشانیم. از طرفی هم با حضور در پلتفرمها و اپلیکیشنهای سفارش آنلاین بازار ما گستردهتر شد.»
بیست تک حالا به خوبی جای خود را در دل مشتریان باز کرده است. پری صنم اسدی این موفقیت را حاصل چیدمان صحیح تیم و سیستم سازی میداند. او با بیان این مطلب گفت: «ما با جذب مدیران توانمند و با تجربه، تیمهایی برای بخشهای مختلف فروشگاه شامل فروش، انبار، خدمات مشتریان و حسابداری تشکیل دادیم و آموزشهای لازم در زمینه خدمات مشتری، فروش و استفاده از سیستمهای نرمافزاری را مرحله به مرحله به تمام افراد آموزش دادیم. ما علاوه بر پرداخت حقوق با پرداخت پاداش ماهیانه و اضافه کاری، انتخاب بهترین غرفه هر ماه و پرداخت پاداش کالایی، دور همی و جشن به مناسبت های مختلف
سعی میکنیم تا رضایت پرسنل را جلب کنیم. تیم ما برای ما به اندازه مشتریانمان اهمیت دارد. اگر هر یک از اعضای تیم ارزش خودش را نداند و به نقشش در کیفیت ارائه خدمات آگاه نباشد، هرگز نمیتواند خود را بخشی از یک سیستم بزرگ بداند. ما با برگزاری دوره های اموزشی تخصصی برای غرفه ها بر حسب نیاز، دوره های ارتباط با مشتری، کنترل استرس و اضطراب توسط مشاورین ماهر توانستهایم یک تیم پرقدرت بسازیم.
علاوه بر این بعد از خودم به عنوان مدیریت فروشگاه در دو قسمت کلیدی (همسرم ) به عنوان مدیر بازرگانی و (خانم سمیه اقایاری) به عنوان مدیر داخلی و حسابداری فعالیت میکن.و قسمت های مختلف فروشگاه به صورت زیر گروه و تحت نظر سه نفر اصلی فروشگاه فعالیت دارند . ما در تیم مدیریت با گزارشات و تبادل روزانه اطلاعات و جلسات منجسم هفتگی در جریان کامل امورات فروشگاه هستیم . خوبی تقسیم وظایف این است که در نبود یکی از مدیران فروشگاه مدیر های دیگر امورات جاری را پوشش می دهند .»
پری صنم اسدی معتقد است که بیست تک فقط یک فروشگاه عرضه مواد غذایی نیست بلکه جایی است که مردم اعتماد، کیفیت و احترام به سفره خودشان را احساس میکنند. او سعی کرده است تا نیازهای هیچ یک از اقشار بازار هدفش نادیده گرفته نشود. اما برای او این فروشگاه 2000 متری پایان ماجرا نیست. او حالا برنامههای گسترده تری برای بیست تک دارد و احتمالا به زودی نام این فروشگاه را در تهران و شهرهای بزرگ دیگر خواهیم شنید.
پری صنم اسدی آینده بیست تک را در بین المللی شدن این مجموعه میبیند. او در این خصوص بیان کرد که: «همان طور که حالا ما واردکنندهی برخی محصولات هستیم که خواهان زیادی در ایران دارد برنامه داریم تا با افتتاح شعب در خارج از کشور محصولات با کیفیت ایرانی را به مشتریان خارجی عرضه کنیم. ما میتوانیم با وجود مشکلاتی که وجود دارد در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم و من این مسیر را سخت میبینم اما ناممکن نمیدانم.»
آینده همیشه از آن کسانی است که برای آن تلاش میکنند. پری صنم اسدی و امثال او کسانی هستند که دست از تلاش برای ساختن آینده برنمیدارند و همین آدمها هستند که تحولات را در صنایع ایجاد میکنند و حتی با نوآوری سلیقهی بازار را تحت تاثیر قرار میدهند. قصه او در صنعت FMCG به این زودی به پایان نخواهد رسید و به زودی بیست تک نامی آشنا برای مردم ایران و حتی جهان خواهد بود.