نکات مهم در رابطه با سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستم سوخترسانی خودرو، مجموعهای از قطعات است که بنزین را از باک به موتور میرساند تا خودرو حرکت کند. این سیستم شامل باک، پمپ بنزین، فیلتر سوخت، لولهها و انژکتور یا کاربراتور میشود.
سیستم سوخترسانی خودرو، مجموعهای از قطعات است که بنزین را از باک به موتور میرساند تا خودرو حرکت کند. این سیستم شامل باک، پمپ بنزین، فیلتر سوخت، لولهها و انژکتور یا کاربراتور میشود. برای اینکه این سیستم در بهترین حالت خود کار کند، باید چند نکته مهم را رعایت کنید؛ از جمله تعویض منظم فیلتر سوخت و استفاده از بنزین باکیفیت. البته، نکات مربوط به سیستم سوخت رسانی خودرو بیشتر از این موارد هستند که در ادامه به همه آنها میپردازیم.
1. استفاده از سوخت باکیفیت
سوخت باکیفیت، طول عمر سیستم سوخت رسانی خودرو را افزایش میدهد. بنزین یا گازوئیل نامرغوب باعث انباشته شدن رسوب در لولهها و انژکتورهای ماشین میشود. همچنین، این رسوبات عملکرد موتور را کاهش میدهند و باعث افزایش مصرف سوخت میشوند. بنابراین، همیشه از جایگاههای معتبر سوختگیری کنید و به کیفیت بنزین یا گازوئیل اهمیت بدهید.
2. تعویض منظم فیلتر سوخت
فیلتر سوخت، از ورود ذرات و ناخالصیها به موتور جلوگیری میکند. این فیلتر باید طبق توصیه سازنده خودرو، در بازههای زمانی مشخص تعویض شود. فراموش نکنید که تعویض بهموقع فیلتر باعث جلوگیری از گرفتگی انژکتور و افزایش راندمان موتور میشود.
در جدول زیر، زمان تعویض فیلتر بنزین خودرو را برای چند مدل مختلف مشاهده میکنید:
نوع خودرو |
بازه تقریبی تعویض فیلتر سوخت |
نکات مهمی که باید رعایت شوند! |
خودروهای بنزینی |
هر 20.000 تا 30.000 کیلومتر |
در مسیرهای خاکی و پُر از گردوغبار، این زمان کوتاهتر میشود. |
خودروهای دیزلی |
هر 15.000 تا 20.000 کیلومتر |
فیلتر دیزلی، نسبت به آلودگی حساستر است. |
خودروهای هیبریدی |
هر 25.000 تا 35.000 کیلومتر |
بستگی به میزان استفاده از موتور بنزینی دارد. |
3. بررسی دورهای پمپ بنزین
پمپ بنزین، وظیفه ارسال سوخت یا بنزین را به موتور خودرو دارد. در نتیجه، خرابی آن باعث میشود که موتور روشن نشود یا عملکرد ضعیفی داشته باشد. بهتر است که صدای غیرعادی پمپ را جدی بگیرید و هر چند وقت یکبار، فشار پمپ بنزین را بررسی کنید. ضمناً یادتان نرود که استفاده از باک تقریباً خالی بهصورت مداوم، باعث آسیب به پمپ میشود. برای نگهداری هرچه بهتر پمپ بنزین، راهنمای علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + تعمیر و نگهداری را مطالعه کنید.
4. تمیز نگه داشتن انژکتورها
انژکتورها نقش مهمی در پاشِش دقیق سوخت دارند. به طور کلی، انژکتور کثیف باعث کاهش توان موتور و افزایش مصرف سوخت میشود. به همین دلیل، استفاده از شوینده انژکتور یا مراجعه به تعمیرکار برای شستوشوی تخصصی آنها همیشه ضروری است.
رعایت نکات زیر، به شما در نگهداری بهتر انژکتورها کمک میکند:
-
استفاده از سوخت با کیفیت
-
پیشگیری از ورود گرد و خاک به باک
-
پرهیز از رانندگی طولانی با باک تقریباً خالی
-
استفاده از افزودنیهای تمیزکننده سوخت
-
سرویس دورهای انژکتورها طبق دستور کارخانه
5. کنترل منظم نشتی سوخت
نشتیِ سوخت، خطرناک است و میتواند باعث آتشسوزی شود. لولهها، اتصالات و باک باید بهطور منظم بررسی کنید و هر علامتی را جدی بگیرید. ضمناً یادتان باشد که بوی شدید بنزین یا لکههای سوخت روی زمین، نشانهای از وجود مشکل است. در صورت مشاهده، خودرو را سریعاً متوقف کنید و به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.
6. سوخترسانی بهموقع و جلوگیری از روشن شدن چراغ بنزین
طبق تجربه شما با چراغ بنزین روشن چند کیلومتر میتوان رانندگی کرد و با مشکل خاصی روبهرو نشد؟ مطمئناً با چراغ روشن بنزین، باید به نزدیکترین پمپ بنزین در مسیرتان بروید. بنابراین، همیشه بهتر است باک خودرو کمتر از نصف نشود. وقتی سوخت کم باشد، فعالیت پمپ بنزین بیشتر میشود و باید فشار بیشتری را تحمل کند.
7. توجه به علائم هشدار سیستم سوخت رسانی
چراغ چک موتور یا چراغ اخطار سیستم سوخت رسانی را همیشه جدی بگیرید. روشن بودن این چراغها معمولاً نشانهای از مشکلات جبرانناپذیر مثل گرفتگی انژکتور، فشار نامناسب سوخت یا خرابی پمپ است. بنابراین، بیتوجهی به این علائم، باعث آسیب بیشتر و افزایش هزینه تعمیرات میشود. در صورت روشن شدن چراغ، خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا سیستم سوخت با دستگاه عیبیاب بررسی شود.
8. جلوگیری از ورود آلودگی به باک سوخت
باز کردن درپوش باک در محیطهای آلوده، گردوغبار یا آب را وارد باک خودرو میکند. این آلودگیها در سیستم سوخترسانی مشکل ایجاد میکنند و باعث خرابی سیستم سوخترسانی میشوند. در نتیجه، در هنگام سوختگیری، از اطمینان کامل نسبت به تمیز بودن نازل پمپ بنزین و محیط جایگاه مطمئن شوید.
برای جلوگیری از ورود آلودگی به باک سوخت خودرو، نکات زیر را در نظر بگیرید:
-
نگهداری درپوش باک در شرایط تمیز
-
استفاده از فیلتر باک در صورت امکان
-
جلوگیری از ورود آب به باک در روزهای بارانی
-
بستن کامل درپوش باک بعد از سوختگیری
-
پرهیز از سوختگیری در جایگاههای شلوغ و آلوده
9. سرویس دورهای کامل سیستم سوخت رسانی
بررسی همه اجزای سیستم سوخترسانی بهصورت دورهای، از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری میکند. در این سرویس، فیلتر سوخت، فشار پمپ، وضعیت لولهها و تمیزی انژکتورها بررسی میشوند. بهتر است که این سرویس حداقل سالی یکبار و توسط تکنسینهای متخصص و باتجربه انجام شود.
10. استفاده از افزودنیهای مجاز سوخت
بعضی از افزودنیهای استاندارد، باعث تقویت و بهینهسازی عملکرد سیستم سوخترسانی میشوند. این مواد، رسوبات داخل لولهها و انژکتورها را کاهش میدهند و تاثیر مثبت آنها را میتوان در مرور زمان مشاهده کرد. البته یادتان باشد که باید از محصولات معتبر و مطابق توصیه سازنده خودرو استفاده کنید و نسبت به نوع افزودنیها حساس باشید.
11. بررسی منظم فشار سوخت
فشار سوخت مناسب، نقش کلیدی در عملکرد موتور دارد. اگر فشار کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، مصرف سوخت افزایش یافته و توان موتور کاهش پیدا میکند. این مشکل میتواند ناشی از خرابی پمپ، گرفتگی فیلتر یا نشتی در لولهها باشد.
در جدول زیر، محدوده تقریبی فشار سوخت را در بعضی از خودروها مشاهده میکنید:
نوع خودرو |
محدوده فشار سوخت (بار) |
خودروهای بنزینی |
3 تا 4.5 |
خودروهای دیزلی |
200 تا 1800 |
خودروهای توربوشارژ |
4 تا 5.5 |
چرا رعایت این نکات در سیستم سوخترسانی خودرو مهم است؟
رعایت نکات مربوط به سیستم سوخترسانی، باعث افزایش عمر قطعات، بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت میشود. این سیستم، مهمترین بخش در تأمین انرژی خودرو است و کوچکترین مشکل در آن باعث بروز خطر و حوادث مختلف میشود.
بنابراین، همیشه با استفاده از سوخت با کیفیت، سرویسهای منظم و پیشگیری از ورود آلودگی، از هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری کنید. ضمناً به خاطر داشته باشید که پیشگیری و نگهداری، همیشه آسانتر و بهصرفهتر از تعمیرات است.