-

چرا ریزپیما مناسب ایران است؟

هیوندای با همکاری TVS Motor از ریکشای برقی خود در هند رونمایی کرد تا همگام با سیاست‌های این کشور برای توسعه حمل‌ونقل پاک و ارزان‌قیمت عمل کند. این ریکشاها با ویژگی‌هایی چون مصرف انرژی پاک، ایمنی بالا و طراحی مناسب برای بافت شهری شلوغ معرفی شده‌اند که می‌توانند الگویی مناسب برای بهبود حمل‌و‌نقل کلان‌شهرهای ایران باشند.

چرا ریزپیما مناسب ایران است؟

ریزپیماها؛ الگویی برای تاکسیرانی ایران

هیوندای با همکاری TVS Motor از ریکشای برقی خود در هند رونمایی کرد تا همگام با سیاست‌های این کشور برای توسعه حمل‌ونقل پاک و ارزان‌قیمت عمل کند. این ریکشاها با ویژگی‌هایی چون مصرف انرژی پاک، ایمنی بالا و طراحی مناسب برای بافت شهری شلوغ معرفی شده‌اند که می‌توانند الگویی مناسب برای بهبود حمل‌و‌نقل کلان‌شهرهای ایران باشند.

هند پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست که به لحاظ فروش خودرو در رتبه چهارم می‌ایستد. سیاست‌گذاران هندی اخیراً به توسعه و تشویق مردم محلی به استفاده از خودرو برقی پرداخته‌اند. در همین زمینه خودروساز کره‌ای هیوندای از وسایل نقلیه سبک خود هم‌راستا با سیاست‌های هند و نیاز مردم پرده برداشته است.

هیوندای با همکاری شرکت TVS Motor به توسعه وسایل نقلیه سه‌چرخ و چهارچرخ کوچک در هند می‌پردازد که در این همکاری هیوندای به مهندسی، طراحی و تکنولوژی میکروخودروها پرداخته و TVS نقش تولید و بازاریابی خودروها را در هند بر عهده دارد.

TVS یک شرکت چندملیتی موتورسیکلت‌سازی ‌هندی است که تا پیش از این تولید ریکشا را در هند بر عهده داشته است. این خودرو تا پیش از سال 99 حضور پررنگی در بازار ایران داشته و موتورهایی چون آپاچی، پالس ان اس و آر اس از بازماندگان این برند هندی پرطرفدار هستند.

معرفی ریزپیما E3W و E4W

در جریان این رویداد دو کانسپت E3W و E4W معرفی شده‌اند که نکات قابل توجه آنها می‌تواند عاملی برای موفقیت در بازار هند و حتی ایران باشد.

ریکشا برقی

 

عرض کم برای عبور و مرور راحت در بافت شهری هند، تنظیم ارتفاع خودرو برای گذر از مناطق رودخانه‌ای، امکان حمل ویلچر، فضای مناسب سرنشینان به نسبت ابعاد و اندازه، صفحه‌نمایش تعبیه شده در نمای جلویی خودرو با قابلیت نمایش متن و از همه مهم‌تر برقی بودن خودرو که در کانون توجه دولت هند قرار گرفته است.

هیوندای در این ریزپیما به توسعه ملزومات ایمنی پرداخته تا ریکشا جدید مقاومت بیشتری نسبت به ریکشای سنتی هند داشته باشد. این شرکت همچنین در حال توسعه رنگ مشکی براقی کاهش‌دهنده گرما برای سقف و مواد ضدآب برای فضای داخلی است.

در جریان این رونمایی، مدیران هیوندای بر تعهد این شرکت به نوآووری‌های مشتری محور و هدف بهبود تجربیات حمل و نقل تاکید کرده‌اند. سانگ‌یپ‌لی، معاون اجرایی و رئیس بخش طراحی جهانی هیوندای در این خصوص گفته است: مراقبت از مردم هند اولین ماموریت ماست که ما را به طراحی وسایل نقلیه سبک متناسب با شرایط محیطی منحصربه‌فرد هند سوق داده تا با طراحی نمادین ریکشا، تجربیات حمل‌ونقل را از طریق طراحی هوشمندانه بهبود بخشیم.

auto-expo-2025-hyundai-tvs-electric-three-wheelers-showcased-1737202998079-1200x675

از سوی دیگر TVS این همکاری را فرصتی برای ترکیب تخصص جهانی هیوندای با درک عمیق خود از بازار هند دانسته و این همکاری را نشانه‌‌ای از تعهد به نوآوری و پایداری به شمار می‌آورد.

چرا ریزپیما مناسب ایران است؟

سه هدف تولید میکروموبیلیتی‌ها یا ریزپیماها دقیقاً راه‌حل سه مشکل حمل‌و‌نقل شخصی در کشور هستند.

اول اینکه طبق آمار بانک مرکزی بیش از 44 درصد جمعیت شهرنشینان ایران فاقد خودرو شخصی هستند. اولین هدف تولید ریزپیماها، حمل‌ونقل شخصی ارزان‌تر از خودرو سواری است؛ بدین معنا که این وسایل نقلیه هم در بهای فروش و هم در بهای استهلاک تفاوت فاحشی با خودروهای سواری دارند.

طی سالیان گذشته و تورم حاکم بر بازار، خودروهای داخلی با 1600 درصد رشد قیمتی مواجه بوده‌اند که این امر خرید خودرو را تبدیل به رویا کرده است، بنابراین واردات چنین وسایل نقلیه‌ای می‌تواند پاسخگوی قشر ضعیف جامعه برای حمل‌ونقل شهری باشد.

دومین مساله استفاده این ریزپیماها از انرژی پاک است که با توجه به آمار اعلام‌شده از سوی سازمان محیط زیست بیش از هشت کلان‌شهر ایران مشکل شاخص آلودگی بالا را دارند.

 با توجه به اینکه توسعه خودروهای برقی مورد توجه وزارت صمت در دوره پیشین بوده است، اما توسعه پایین زیرساخت‌ها و قیمت بالای خودروهای برقی از جذابیت طرح وزارت صمت کاسته است، واردات میکروموبیلیتی‌های قیمت مناسب، راه‌حل درستی برای تشویق مردم به استفاده از انرژی‌های پاک است. همچنین توسعه جایگاه‌های شارژ این ریزپیماها به‌مراتب ساده‌تر از خودروهای برقی بوده و با توجه به ناترازی انرژی، مصرفی انرژی پایین‌تری نیز دارند.

به نقل از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف سوخت‌ موتور سیکلت‌های اسقاطی به بیش از سه میلیون لیتر در روز رسیده است. بنابراین اگر این میکروموبیلیتی‌ها با شرایط جایگزینی و قیمت مناسب به بازار عرضه شوند، می‌توانند بخشی از جامعه موتورسیکلت سوار را به سمت استفاده از ریزپیماها دعوت کنند.hyundai-e3w-and-e4w

مساله سوم ایمنی بیشتر این وسایل نقلیه نسبت به موتورسیکلت است. بر اساس آمار بیش از 12 میلیون موتورسیکلت در حال تردد در خیابان‌های ایران هستند که این وسایل نه‌تنها از ایمنی پایینی برخوردارند، بلکه بیشتر مدل‌های مورد استفاده تولید آلایندگی و آلودگی صوتی زیادی دارند.

در سال‌های گذشته نوعی از این وسایل نقلیه با برچسب اصالت ایرانی در بازار به فروش رسیده که حواشی زیادی داشته و حاشیه قیمت آن در بازار با لوکس‌ترین خودروهای ایرانی برابری می‌کند.

هدف تولید ریزپیماها دسترسی قشر متوسط جامعه به انرژی پاک است، بنابراین نباید توسعه و پیشرفت فدای سودآوری بیشتر شود. توجه به انرژی پاک، ساماندهی موتورسیکلت‌های آلاینده و توسعه انرژی سبز باید بیش‌ از پیش در کانون توجه دولت قرار گیرد.

از آنجا که توسعه خودروهای برقی و زیرساخت‌های آن نیازمند اصلاحات ساختاری فراوانی است، توسعه موتورسیکلت‌ها و ریزپیماهای برقی می‌تواند راه‌حل بهتری برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت باشد. 

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین