رشد نرخ دلار اصلاح نرخ خودرو را بیاثر کرد
کارشناس صنعت خودرو گفت: همزمان با اصلاح ۳۰ درصدی نرخ خودرو، نرخ دلار افزایش بیشتری را تجربه کرده و اثرگذاری اصلاح نرخ خودرو پیش از اعمال آن از میان رفته است.
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه اصلاح نرخ خودرو اتفاق لاجرمی بود که انجام شد، اظهار کرد: اگر اصلاح نرخ صورت نمیگرفت، تولید خودروسازی متوقف میشد، طبق اسناد موجود، باید افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی در نرخ خودروها اعمال میشد تا هزینههایی که طی ۱۸ ماه افزایش یافته بود جبران شود، اما با ملاحظاتی که سازمان حمایت از مصرفکننده داشت، برای جلوگیری از فشار به مصرفکننده تصمیم به افزایش ۳۰ درصدی گرفت. وی با بیان اینکه در پنج، ششماهه گذشته بازار خودرو راکد بوده و ثبات نسبی در بازار ارز داشتیم، پیشبینی این بود که در صورت ثبات شرایط تیراژ تولید افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: اما تغییر و بیثباتی در سایر متغیرها مانع از این شد که افزایش نرخ کارخانه اثری روی تیراژ تولید بگذارد. به گفته کاکایی، این موضوع برای خودروسازان ایرانخودرو و سایپا مصداق دارد و مونتاژکاران به واسطه بروزآوری قیمتها براساس هزینههای تولید مشمول این شرایط نبودهاند. وی افزود: در تابستان سالهای گذشته کمبود برق اهمیت داشت و از مهر و آبان دیگر مشکلات برق حل میشد و در مقطع کوتاهی نیز با ناترازی گاز مواجه بودیم اما امسال موضوع ناترازی ابعاد عمیقتری پیدا کرده است، دیگر فقط ایرانخودرو و سایپا مهم نیستند، بلکه شرکتهای زیرمجموعه و زنجیره تامین آنان درگیر موضوع انرژی است و در برخی از شهرها گاز و برق به مدت طولانی قطع و مانع از تولید قطعات خودرو میشود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید تمامی عوامل و مولفهها سرجای خود به درستی کار کنند تا تولید خودرو نیز بتواند به جریان عادی خود بپردازد. میتوان گفت بیش از سه ماه زمان مفید تولید را در نهماهه امسال از دست دادهایم. وی موضوع حذف ارز نیمایی را از دیگر دلایل ایجاد مشکل در تولید خودرو دانست و گفت: اتفاق خارج از پیشبینی تولیدکننده، حذف ارز نیمایی بود و نرخ ارز مبادلهای هم از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به ۶۵ هزار تومان رسیده است که این افزایش نه تنها سبب تسهیل در تخصیص ارز نشده، مستقیما در تمامی زنجیره تولید خودرو و افزایش بهای نهادههای تولید اثرگذار بوده است و علاوه بر آن، ارزش ریال نیز تغییر قابل توجهی یافته که در هزینههای جنبی داخل کشور و تورم کلی اثر گذاشته است.
کاکایی با اشاره به افزایش هزینههایی چون سوخت گازوئیل، عنوان کرد: نرخ گازوییل در دو ماه پیش ۱۲ هزار تومان بود که ظرف دو هفته اخیر به ۲۵ هزار تومان افزایش یافته که این موضوع علاوه بر نرخ تامین انرژی کارخانجات، هزینه حملونقل آنان را نیز افزایش داده که مستقیما در بهای تمام شده تولید اثرگذار است.