تغییر کردن حد مجاز فنی معاینه خودرو
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست از بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در امسال و تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا با رویکردی جدید خبر داد.
آلودگی ناشی از ذرات معلق بزرگتر از ۲.۵ میکرون در پاییز امسال هم نفس کشیدن در کلانشهرها را سخت کرده است و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی افزایش غلظت آلایندهها در کلانشهرها تا پنجشنبه (۲۹ آذر) ادامه دارد. تهران نیز طی 7 روز اخیر تنها 2 روز هوای مطلوب را به خود دیده است. در این شرایط به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست تکالیف انجامنشده انباشته متعددی در قانون هوای پاک داریم؛ قانونی که سال ۹۶ به امید کاهش آلودگی هوا تصویب شد.
احمد طاهری با بیان اینکه طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، مهمترین وظیفه سازمان حفاظت محیطزیست نظارت بر اجرای این قانون در سایر دستگاههاست، تاکید کرد: تکالیف انجامنشده و انباشته متعددی در قانون هوای پاک داریم، از جمله اسقاط خودروهای فرسوده. میزان خودروهای فرسوده اسقاطشده از زمان تصویب قانون هوای پاک تاکنون (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳) نسبت به تکلیف قانونی ناچیز بوده است. سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست اضافه کرد: نظارتمان را بهصورت خیلی جدیتر انجام میدهیم و در دولت چهاردهم هم تا به امروز 3 جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا برگزار شده که در هر کدام از این جلسات، یک موضوع بهصورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است و دستگاه موظف شدهاند که برنامهای با قابلیت رصد و پایش بهصورت ساختار یافته ارائه بدهند که عملکرد آنها بر اساس برنامه ارائهشده مورد رصد قرار بگیرد.
بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی در امسال
طاهری درباره توجه به معاینه فنی خودروها گفت: آخرین بار حدود مجازمعاینه فنی سال ۹۷ بهروزرسانی شد. این موضوع دوباره در امسال در دستور کار قرار گرفته است و بهزودی بعضی از مصوبات آن اصلاح و ابلاغ میشود. افزایش کیفیت معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز در دستور کارما قرار دارد.
وی افزود: گسترش ناوگان برقی نیز مد نظر است چراکه میزان آلایندگی کمتری نسبت به ناوگان حملونقل بنزینی دارد و به این موضوع هم در مصوبه اسقاط توجه ویژه شده است. سعی میکنیم در بروزرسانی این مصوبه سیاستهای تشویقی بیشتری برای ترغیب به برقیسازی خوروها بهویژه حملونقل کار مثل موتورسیکلت کار و تاکسیها در نظر گرفته شود تا با شتاب بیشتری برقیسازی صورت گیرد.
تغییر شیوه تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهرها
سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیطزیست درباره تدوین سیاهه جدید انتشار آلودگی هوا گفت: آخرین بار این سیاهه برمبنای اطلاعات سال ۱۳۹۶ برای کلانشهرهای کشور تدوین و در سال ۱۴۰۰ منتشر شد بنابراین حدود 7 سال از تدوین آن میگذرد.
طاهری اضافه کرد: در تدوین سیاهههای انتشار قبلی انتشار آلایندهها بهصورت کلانشهری مورد بررسی قرار میگرفت اما ما مرزبندی بین شهرها را برای پدیده آلودگی هوا قائل نیستیم. در نتیجه تدوین سیاهه انتشار را با رویکرد ملی در دستور کار قرار دادهایم و در تلاش هستیم که در کل کشور سیاهه انتشار را تدوین کنیم و منابع بیشتری نسبت به مطالعه قبلی در این سیاهه در نظر گرفته شود.
سند مدیریت تغییر اقلیم
طاهری در پایان درباره تدوین سند مدیریت تغییر اقلیم گفت: در ماده ۲۲ برنامه هفتم توسعه، وظیفه تدوین برنامه مدیریت تغییر اقلیم، به عهده سازمان حفاظت از محیطزیست گذاشته شده است. از ابلاغ برنامه هفتم، این موضوع با جدیت در دستورکار قرار گرفته و کارگروههای هفتگی با حضور سایر دستگاههایی که در قانون ذکر شدند همچنین سایر دستگاههای اثرگذار و متاثر برگزار میشود. حتما در بازه زمانی مشخصشده (طی سال اول برنامه) در قانون این کار ر انجام میدهیم.