سرمایهگذاری بخش خصوصی در ارس
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه اتصال ریلی از جلفا به نخجوان و ایروان یکی از مطالبات ما است، افزود: ۲ مسیر ریلی از جلفا خارج میشود که مسیر غربی آن به سمت ایروان اکنون بسته شده و نیازمند کار دیپلماتیک است از این رو از طریق مسئولان مربوطه و مدیرعامل راه آهن پیگیر هستیم تا این هدف محقق شود.
مجید کیانی در نشست خبری، درباره ماجرای محدوده تردد خودروهای ارس پلاک و تعارضاتی که در توضیحات مسئولان ذی ربط در این خصوص وجود داشت، اظهار کرد: بنا بر اعلام دادستان تبریز نباید در این زمینه مصاحبهای انجام شود اما جهت شفاف سازی، ماجرا از این قرار است که بنا بر مصوبه سال ۱۳۹۰ درباره محدوده تردد خودروهای ارس پلاک که تا امروز قانونی بوده و اعتبار دارد، این خودروها میتوانند تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری از محدوده منطقه آزاد ارس تردد کنند.
وی افزود: فارغ از اینکه این ۱۳۵ کیلومتر در سالهای گذشته به درستی اجرا نشده است اما ۲ دلیل وجود دارد که امروز باید برای تعیین تردد خودروهای ارس پلاک لحاظ شود و نخست اینکه محدوده منطقه آزاد ارس به ۷۱هزار هکتار توسعه یافته و امروز این شعاع باید از محدوده جدید لحاظ شود بنابراین لازم است تا محدوده حرکت خودروهای ارس پلاک افزایش یابد.
وی ادامه داد: پلیس در این خصوص برخی ملاحظات دارد و اکنون با ورود دادستانی به موضوع افزایش محدوده تردد بهزودی جمعبندی و اطلاعرسانی نهایی در این خصوص انجام میشود.
کیانی به آزادسازی واردات خودرو در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: واردکنندگان میتوانند خودرو کشنده با عمر 5 سال و دارای ارس پلاک خریداری و استفاده کنند. وی ادامه داد: مجوز واردات ماشینآلات عمرانی، اتوبوس، مینیبوس، ون و خودروهای هیبریدی سواری نیز بهتازگی جزو مصوبات خودروهای ارس پلاک لحاظ شده و امکان واردات وجود دارد و آغاز شده است.
افزایش تقاضای سرمایهگذاری در منطقه
وی ادامه داد: تقاضای سرمایهگذاری در منطقه آزاد ارس از ۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفتماهه نخست امسال رسیده است.
کیانی گفت: منطقه آزاد ارس در سالهای گذشته با مشکل تامین زمین برای سرمایهگذاران مواجه بود و تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۰۶ هکتار زمین برای واگذاری آماده شده بود ولی در ۲ سال اخیر ۴۵۰ هکتار دیگر نیز برای واگذاری آماده شده است. وی در خصوص واحدهای تولیدی جدید ارس در ۲ سال گذشته، اعلام کرد: در ۲ سال گذشته تعداد ۵۵ واحد تولیدی جدید افتتاح و مجور تاسیس ۵۷ واحد و مجوز توسعه ۵۷ واحد دیگر نیز صادر شده است.
وی با اشاره به افزایش تولیدات کالا در منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: مرز جلفا با ارمنستان تنها معبر اتصال کشور به اوراسیا بوده و بیش از ۱۰ درصد ترانزیت عبوری کشور از گمرک نوردوز و جلفا است، در این راستا با تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا، خودروهای ترازیتی بدون ورود به شهر جلفا به کریدور ارس وصل شده و زمان کوتاهتر میشود که دوبانده شدن جاده مرند-جلفا به آن کمک میکند.
رویکرد آینده ارس تغییر میکند
وی ادامه داد: با راهاندازی آن و تکمیل زیرساختهای لجستیکی، رویکرد آینده ارس تغییر میکند و اکنون نیز افزایش تقاضاهای سرمایهگذاری جهت انبارداری، نشانی برای آن است، چراکه از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تقاضا، ۱۱۰ میلیارد ریال مربوط به بخش انبارداری است.
کیانی با تاکید بر اینکه رویکرد منطقه آزاد ارس در ۲ سال گذشته افزایش تعامل با دیگر نهادها بوده است، گفت: قبلا منطقه شخصا اقدام به احداث مدرسه میکرد اما اکنون با مشارکت و هماهنگی با اداره نوسازی مدارس اقدام میکند و این موضوع در حوزههای دیگری چون پروژههای زیرساختی، آبی، جاده و میراث فرهنگی نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد: مهمترین کارکرد ارس که باید تا امروز در سطح کلان به آن پرداخت میشد، نگاه گردشگری است اما پس از سالها غلفت، در ۲ سال گذشته آمادهسازی ساحل و پیاده راه ارس در دستورکار قرار گرفت و عملیاتی شد.
وی با اشاره به اجرای پروژههای گردشگری و اقامتگاهها، ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران و ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر جلفا در یونسکو را از دیگر اقدامات جهانی منطقه در معرفی ظرفیت گردشگری برشمرد. مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: مناطق آزاد ایران یکی از فرصتهای مهم توسعه کشور بوده و فارغ از اینکه چه بلایی بر سر مناطق آزاد در طول سالهای گذشته آمده اما در مجموع روند رو به رشدی داشته است.
وی با اشاره به تاسیس منطقه آزاد ارس در ۱۹ سال پیش، افزود: نزدیک 3 سال گذشته اتفاقات مثبت و تحولاتی در ارس انجام گرفته که مهمترین آن، معرفی ظرفیت کشاورزی و گردشگری منطقه بوده است چراکه تا سال ۱۴۰۱ ارس را بیشتر به عنوان منطقه آزاد صنعتی میشناختند، در حالی که امروز در حوزه کشاورزی و گردشگری نیز حرفی برای گفتن دارد.