خودروسازان از برنامه وزارت صمت عقب هستند
بررسی آمار تولید خودروسازان نشان میدهد که هر چند که خودروسازان بزرگ عملکرد بهتری در مهر ماه امسال نسبت به ماههای گذشته داشتهاند اما در مجموع تولید هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، همچنان کاهشی است و علیرغم تلاش برای افزایش تولید ماهانه، هنوز نتوانستهاند به اهداف تعیین شده در ابتدای سال توسط وزارت صمت، دست پیدا کنند.
در همین حال واردات خودرو از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ برابری داشته است که نشانگر سرعت گرفتن تخصیص ارز و استقبال از واردات است.
بررسی آمار تولید خودروسازان بزرگ (ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا) طی هفت ماهه امسال نشان میدهد که در مجموع این شرکتهای خودروساز ۵۵۲ هزار و ۱۵ دستگاه خودرو سواری تولید کردهاند که نسبت به ۵۶۵ هزار و ۵۳۷ دستگاه تولیدی در مجموع هفت ماهه ۱۴۰۲، بالغ بر دو درصد، به میزان ۱۳.۵ هزار دستگاه کاهش تولید ثبت کرده است.
به گزارش ایسنا، این درحالیاست که این خودروسازان در مهر ماه امسال ۹۰ هزار و ۹۸۱ دستگاه خودرو تولید کردهاند که نسبت به ۷۸ هزار و ۶۴۸ دستگاه در شهریور ماه امسال، موفق به افزایش تیراژ تولید در اکثر محصولات شدهاند.
۳ درصد کاهش تولید در ایرانخودرو
گروه صنعتی ایرانخودرو در مهر ماه سال جاری ۴۸ هزار و ۲۰ دستگاه خودروی سواری تولید کرده که بیش از ۴۴ هزار و ۵۶۲ دستگاه تولیدی در شهریور ماه است.
تیراژ تولید سواریهای ایرانخودرو در اکثریت محصولات در مهر ماه نسبت به ماه پیش از آن، افزایشی بوده و تنها در خصوص محصولات گروه سورن است که کمتر صحبت شده است. در حالیکه در شهریور امسال ۱۴ هزار و ۷۶۸ دستگاه خودرو تولید شده بود میزان تولید محصولات این گروه به ۱۱ هزار و ۳۹۲ دستگاه رسیده است.
این خودروساز در هفت ماهه امسال ۲۸۹ هزار و ۹۷۷ دستگاه تولید کرده که نسبت به ۲۹۸ هزار و ۶۰۵ دستگاه تولیدی در هفت ماهه سال گذشته ۲.۴ درصد افت تولید دیده میشود.
۰.۳۸ درصد تولید ۷ ماهه سایپا بیشتر شد
در گروه خودروسازی سایپا در مجموع هفت ماهه امسال ۲۰۲ هزار و ۵۳۶ دستگاه خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۲۰۱ هزار و ۷۶۱ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۷۷۵ دستگاه معادل ۰.۳۸ درصد، تولید را رشد داده است.
در مهر ماه امسال نیز این گروه خودروسازی، ۳۲ هزار و ۱۱۸ دستگاه از محصولات وانت ۱۵۱، شاهین، خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) و سایر محصولات تولید کرده است. آمار تولید این خودروها در شهریور ماه امسال ۲۶ هزار و ۶۳ دستگاه ثبت شده است.
افت ۹.۵ درصدی تولید در پارسخودرو
در نهایت در گروه خودروسازی پارسخودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، در مجموع هفت ماهه امسال ۵۹ هزار و ۵۰۲ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به ۶۵ هزار و ۱۷۱ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، افت ۹.۵ درصدی به تعداد ۵۶۶۹ دستگاهی را نشان میدهد. این گروه صنعتی در مهر ماه امسال اما تیراژ تولید را نسبت به شهریور ماه افزایش داده است؛ در یکماه شهریور ماه ۸۰۲۳ دستگاه خودرو تولید شده که این تیراژ در مهر ماه به ۱۰ هزار و ۸۴۳ دستگاه رسیده و تنها تیراژ ساینا S کمتر شده است.
بر این اساس هر چند که خودروسازان بر اساس وعدهای که تولید را در نیمه دوم سال با سرعت بیشتری پیگیری میکنند، سعی در تحقق این وعده دارند اما تولید ۵۵۲ هزار دستگاهی در هفت ماه سال نشان میدهد که این خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه از مجموع برنامه سال گذشته و بالغ بر ۱.۲ دستگاه از برنامه وزارت صمت (برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۳) عقب هستند.
رشد ۱۲ برابری واردات خودرو در ۷ ماه امسال
سرعت بخشی به واردات خودور از سال گذشته در راستای آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه نقش وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و کشور و نیز سازمان های برنامه و بودجه کشور، حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد. امسال نیز روند رو به جلوی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در حال انجام است و عرضه خودروهای وارداتی از طریق شرکتهای خودروساز و مونتاژکار از ابتدای امسال با جدیت آغاز شده است و همچنان نیز تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت.
اختصاص خودروها به متقاضیان نیز با ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و قرعه کشی انجام میشود و برندگان می توانند پس از اعلام نتایج در مدت اعلامی حدود چهار ماه اقدام به دریافت خودرو کنند. ثبت نام دور جدید خودروهای وارداتی نیز با عرضه ۲۱ مدل خودرو از دوم تا هفتم آبان ماه شروع شد که بر اساس آمارهای منتشر شده، در این دوره بیش از ۷۸ هزار نفر حساب های خود را بلوکه کرده و ۷۳ هزار نفر ثبت نام قطعی و اقدام به انتخاب پنج مدل خودرو کردند. در این مرحله با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ۶ هزار خودرو به برندگان قرعه کشی اختصاص پیدا می کند.
۲۵ هزار خودرو وارد کشور شد
طبق آخرین گزارش گمرک جمهوری اسلامی، از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۲۵ هزار و ۴۴۸ دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شد که ارزش آنها ۵۲۵ میلیون و ۴۲ هزار دلار بوده است. این آمارها در حالی منتشر شده است که نشانگر رشد ۱۲ برابری واردات خودرو از ابتدای امسال است. بر اساس گزارش مقایسه ای گمرک، در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۹۹۹ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۶۰ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار وارد کشور شده بود. بزرگترین شرکت های وارد کننده خودرو شامل شرکتهای معین خودرو ایرانیان، سایپا و بهمن موتور هستند که از ابتدای امسال تا کنون بیشترین سهم را در واردات خودور به خود اختصاص داده اند.
اختصاص ۲ میلیارد یورو برای واردات خودروی سواری
بحث واردات خودرو به قدری داغ است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، نیز به بحث واردات خودرو پرداخته شده است؛ به گونه ای که صادرکنندگان می توانند طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف ۲ میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت همه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است که در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶، صادرکنندگان یا زیرمجموعه ایشان مجازند با رعایت شرط مربوط به اطمینان از تامین خدمات پس از فروش و بندهای (۱) و (۲) ماده (۴) و مواد (۶)، (۱۰) و (۱۳) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف ۲ میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت همه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند. طبق این لایحه، طبق این لایحه، علاوه بر سقف مزبور استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود. واردات خودرو در چارچوب این بند و سقف مقرر منجر به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان میشود. این بند از لایحه وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده است تا در مدت یک ماه از لازمالاجرا شدن این قانون، آییننامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.