-

چگونه قیمت بیت کوین را در آینده پیش‌بینی کنیم؟ | بررسی روش‌های مختلف تحلیل

بیت کوین به عنوان شاخص تعیین کننده روند کلی بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت ویژهخ‌ای برخوردار است. بنابراین قیمت بیت کوین می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کل بازار داشته باشد و جهت بازار را تعیین کند. به طور کلی عوامل بسیار زیادی بر قیمت بیت کوین تاثیر گذارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان عرضه و تقاضا، عوامل تکنیکال و همچنین وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورها اشاره کرد.

چگونه قیمت بیت کوین را در آینده پیش‌بینی کنیم؟ | بررسی روش‌های مختلف تحلیل

بر همین اساس برای آن که بتوان روند قیمت در آینده را با درصد خطای پایین‌تری پیش بینی کنیم نیاز است که تمامی این عوامل را در نظر بگیریم و سهم هر یک در تاثیرگذاری بر قیمت بیت کوین را شناسایی نماییم. در ادامه مطلب بیشتر با روش‌های تعیین قیمت و پیش بینی روند قیمت بیت کوین در آینده صحبت خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

به طور کلی عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تاثیر دارند که در زیر به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

عرضه و تقاضا

سیستم عرضه و تقاضای بیت کوین مانند هر کالای دیگری تاثیر مستقیم بر قیمت آن دارد. بنابراین هنگامیکه میزان تقاضا برای خرید بیت کوین بالا می‌رود قیمت آن نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و در جهت مخالف نیز با کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت بیت کوین نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

میزان سختی استخراج بیت کوین

استخراج کنندگان بیت کوین بر اساس مکانیسم گواه اثبات کار یا همان POW امکان آزادسازی باک‌های بیت کوین در مدت زمان مشخصی را دارند. این مدت زمان بر اساس میزان سختی استخراج تعیین می‌شود که به طور میانگین هر ده دقیقه یک بلاک آزاد می‌شود.

چنانچه به هر دلیلی زمان استخراج کوتاه‌تر شود و میزان سختی کاهش بیابد، بنابراین تعداد بیشتری بیت کوین تولید خواهد شد که ارزش آن را پایین خواهد آورد و قیمت بیت کوین نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

پدیده هاوینگ بیت کوین

پدیده هاوینگ در بیت کوین تا به حال هر ۴ سال یکبار اتفاق افتاده است و طی آن پاداش استخراج کنندگان نصف گردیده است. سیستم بازار بیت کوین طوری طراحی شده است که در شرایط هاوینگ برای جبران ضررهای مورد توجه استخراج کنندگان قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند و آن‌ها همچنان رغبت به استخراج این رمز ارز را داشته باشند. از اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ تا به حال سه بار هاوینگ بیت کوین رخ داده است و هر سه بار پاداش‌ها نصف و قیمت بیت کوین رشد چند برابری را تجربه کرده است.

بیت کوین 2

میزان سودمندی بیت کوین

سودمند بودن یک ارز دیجیتال تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد. بیت کوین به خودی خود ارزش ندارد و داشتن شبکه اختصاصی، امکان سرمایه‌گذاری بر آن، روشی مناسب و کم هزینه برای انتقال وجه و… همگی باعث ارزشمندی آن شده و قیمت بیت کوین را بالا برده اند.

تبلیغات و فعالیت‌های اجتماعی

تبلیغات بر روی بیت کوین و همه گیر شدن آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین شده‌اند و همان طور که در گذشته‌ام مشاهده شده است با حمایت افراد مشهور و سلبریتی‌ها از بیت کوین و سایر رمز ارزها میزان تقاضا برای آن بالا رفته و قیمت بیت کوین افزایش یافته است.

اخبار و شایعات

اخبار و شایعات می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت بیت کوین داشته باشند. اخبار سیاسی و اقتصادی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نوسان در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند که معمولا تاثیر سریع و پر قدرتی دارند.

حجم معاملات

حجم معاملات یکی از تاثیرگذارترین عوامل تعیین کننده روند قیمت بیت کوین در آینده است. بنابراین معامله گران حرفه‌ای این فاکتور را همواره مورد توجه قرار می‌دهند و به طوری که با بالا رفتن حجم معاملات معمولا قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد و با کاهش حجم نیز قیمت روندی نزولی را طی خواهد کرد.

روش‌های پیش بینی قیمت بیت کوین

پیش بینی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاری بسیار پیچیده، تخصصی و غیر حتمی است که با استفاده از ابزارهای مختلفی امکان کاهش ریسک و اتخاذ بهترین تصمیم ممکن در هنگام سرمایه‌گذاری بر آن‌ها به وجود می‌آید. از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان به وسیله آن قیمت بیت کوین را در آینده پیش بینی کرد به قرار زیر می‌باشد.

استفاده از تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روشی است معامله گران برای پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده بر اساس سوابق آن استفاده می‌کنند. روش تکنیکال خود بسیار گسترده است و از ابزارها و الگوهای مختلفی مانند الگوهای هارمونیک، شمع‌های ژاپنی، خطوط روند، خطوط حمایت و مقاومت، امواج الیوت، تحلیل‌های زمانی، اندیکاتورها و… برای پیش بینی بازار استفاده می‌شود.

به طور کلی تحلیل تکنیکال شامل تحلیل بر اساس اندیکاتور ها، پرایس اکشن کلاسیک و مدرن، تحلیل بر اساس عرضه و تقاضا، امواج الیوت، تحلیل بر اساس زمان و یا ترکیبی از چند سبک با یکدیگر انجام می‌شود. این روش متکی بر چارت قیمتی است و شامل اطلاعات مفیدی مانند قیمت و حجم معاملات در طی زمان است.

بیت کوین 3

تحلیل بنیادین یا فاندامنتال

معمولا سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال برای پیش بینی بازار و به خصوص پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده از تحلیل بنیادین استفاده می‌کنند. در واقع این افراد دیدگاه بلند مدت به سرمایه‌گذاری دارند و گاها تا چندین سال بر روی بیت کوین و یا اسیر رمز ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد در تحلیل‌های خود خبرها و رویدادهای سیاسی و اقتصادی موثر بر قیمت بیت کوین را مد نظر قرار می‌دهند و همچنین پروژه مورد نظر را از زوایای مختلف بررسی می‌کنند.

تحلیل سنتیمنتال

روش دیگری که معامله گران و سرمایه گذاران پیش از خرید ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین استفاده می‌کنند، روش سنتیمنتال یا همان روانشناسی بازار است. بر اساس این روش احساسات و افکار کلی سرمایه گذاران بر روی بیت کوین و در نتیجه تاثیر آن بر میزان عرضه و تقاضا شناسایی می‌شود و می‌توان از آن برای پیش بینی روند قیمت بیت کوین در روزهای پیش رو استفاده کرد.

این روش برای پیش بینی قیمت بیت کوین در کوتاه و میان مدت بیشتر کاربرد دارد و می‌تواند مکمل بسیار مناسبی در کنار روش‌های تکنیکال و یا بنیادین باشد. در روش سنتیمنتال بررسی شبکه‌های اجتماعی مرتبط با بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار کمک دهنده باشد.

سخن نهایی

همانطور که در این مطلب متوجه شدیم قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا، حجم معاملات، اخبار و شایعات، میزان سختی استخراج، پدیده هاوینگ، ارزشمندی پروژه و بسیاری از عوامل دیگر قرار دارد. معامله گران برای پیش بینی قیمت بیت کوین از روش‌های مختلفی مانند تحلیل‌های تکنیکال، بنیادین، سنتیمنتال و با استفاده از ابزارهای گوناگون بهره می‌برند. پیش بینی قاطعانه قیمت بیت کوین در واقع امری خلاف واقع است و تنها با بهره‌گیری از روش‌های مختلف تحلیل، می‌توان آینده احتمالی آن را پیش‌بینی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین