-

موتورسواری زنان در خیابان ها

بحث ها و مشکلات
موتورسواری زنان در خیابان ها

این روزها زنان موتورسوار بسیاری را در خیابان های سطح شهر مشاهده می کنیم که با رعایت کامل قوانین رانندگی، سوار بر موتور هستند و به سر کار خود می روند یا در خیابان ها تردد دارند. اما به دور از تمام علایق و خواسته هایشان با مشکلا بی شماری هم مواجه هستند. در ایران موتورسواری زنان غیرقانونی نیست و قانونی وجود ندارد که در آن تصریح شده باشد زنان حق ندارند سوار موتورسیکلت شوند، اما بر اساس تبصره ماده ۲۰ «قانون رسیدگی به مجازات رانندگی»، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

در زیر صحبت های دو نفر از موتورسواران خانم را می خوانیم:

یک موتورسوار زن در تهران می‌گوید: "متاسفانه بیشتر از اینکه حواسم به کنترل موتور باشه یا نگران دزد و خفتگیر باشم، مراقبم پلیس راهنمایی و رانندگی نبینم و همیشه اضطراب دارم. از طرف دیگه اگر تصادف کنم و کسی بهم بزنه در هر حال من مقصرم چون گواهینامه ندارم."

زن-موتور

موتورسوار خانم دیگری هم می‌گوید: "خیلی‌ها وقتی می‌بینن راننده موتور دختره می‌گن دمت گرم. اما بعضی مردها هم متلک می‌اندازن و معمولا می‌گن برو بشین پشت ماشین ظرفشویی. البته من سعی کردم به این واکنش‌های بد هم عادت کنم، هرچند که هنوز هم برام درد داره."

زن-موتور 3

نکته‌ای که فرمانده پیشین پلیس راه هم به آن اشاره کرده است. علیرضا اسماعیلی می‌گوید: «این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می‌توانند ترک موتورسیکلت بنشنینند، اما نمی‌توانند راننده آن باشند. این یک کج‌سلیقگی بوده که باید اصلاح شود. موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده‌اند از آن محروم شده‌اند».

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین