-

تورهای گردشگری کودکان

تورهای گردشگری کودکان

گردشگری کودک از جمله مهمترین انواع صنعت گردشگری به حساب می‌آید که هدف آن تربیت و رشد کودکان است. همانطور که می‌دانید دوران کودکی مهمترین دوره برای شکل‌گیری شخصیت کودکان است، به همین علت باید توجه ویژه‌ای به کودکان داشت. سفر و گردشگری از همه لحاظ برای کودکان مفید و سودمند است. آنها می‌توانند تجربیات بسیار خوبی به دست بیاورند و برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات آموزش ببینند و آماده شوند. از دیگر مزایای گردشگری می‌توان به استقلال، آشنایی با زبانهای خارجی ارتباط با افراد جدید و ... اشاره کرد که همگی در تور گردشگری کودک و کارگاه‌های آموزشی آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از بهترین برنامه‌ها برای رشد و تقویت توانایی‌های کودکان، کسب تجربه‌های بیشتر و رفتن به سفر است. به همین علت تور گردشگری کودک در بسیاری از شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری وجود دارد.

راهنمای تور گردشگری کودک

بسیاری از پژوهشگران معتقد هستند که کودکان به علت شرایط روحی و جسمی خود نیازهای متفاوتی دارند که در بیرون از محیط خانه و در تعامل و ارتباط با افراد جدید به آنها پاسخ داده می‌شود. به همین علت تور گردشگری کودک برای آنها اهمیت زیادی دارد، اما به طور کلی برای ایجاد شرایط این تور باید به نکات شاخصی توجه کرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1) شاخص‌های فیزیکی در تور گردشگری کودک

  • محیطی ساده برای کودکان
  • امکان آزادی در حرکت و جابجایی برای بچه‌ها
  • فضاهای تجمع و گردهمایی مناسب برای کودکان
  • طراحی پیاده‌روهای مناسب برای کودک
  • دسترسی به مناطق سبز برای تمام کودکان
  • وجود رمپ‌هایی برای کودکان دارای ناتوانی جسمی
  • ایجاد مکان‌های بازی متناسب با نیازهای کودکان

2) شاخص‌های اجتماعی

  • عدم وجود ترس و احساس امنیت برای کودک در فضای اطراف
  • وجود محیطی ایمن، هرچند با ریسک‌های محدود
  • فرصت برای برقراری و تقویت تعاملات گروهی میان کودکان
  • امکان بازی کردن با همسالان در فضای مناسب
  • فرصت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای کودکان
  • وجود ویژگی‌هایی که حس هویت اجتماعی را در کودک تقویت کند

تو گردشگری 2

3) شاخص‌های کیفی

· ایجاد فرصت‌های همکاری و مشارکت برای کودکان در محیط اطراف

· تأمین شرایط ایمن برای تردد کودکان در خیابان‌ها و معابر

· فراهم آوردن فضایی مناسب برای بروز خلاقیت و استعدادهای کودکان

· حفاظت از امنیت کودکان در محیط‌های مختلف

· تأمین نور کافی و مناسب برای کودکان در فضاهای عمومی

· استفاده از رنگ‌های مناسب و جذاب برای جذب توجه کودکان در محیط‌های مرتبط با آن‌ها

5 ویژگی اصولی و مهم تور کودک

سفر با تور یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکان است، زیرا تجربه گردشگری با هم سن و سال‌های خودشان را پیدا می‌کنند، اما باید بدانید که انتخاب آژانس‌های گردشگری معتبر برای این نوع تورها اهمیت زیادی دارد. در واقع اگر والدین آژانس‌های گردشگری تور کودکی را انتخاب کنند که تجربه و دانش مورد نیاز برگزاری این نوع تورها را داشته باشند، تجربه رضایت بخشی از کودکان خود را خواهند داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به پنج ویژگی مهم تور کودک با کیفیت اشاره کنیم.

1) تمرکز بر ایجاد خاطرات خوش برای کودکان

یکی از مهمترین ویژگی‌های آژانس گردشگری تور کودک با کیفیت ایجاد خاطرات خوش و مثبت برای والدین و کودکان است. مهمترین موضوع برای والدین این است که کودک آنها در سفر حال خوب را تجربه کند. به همین علت آژانس‌های گردشگری تور کودک باید بر این موضوع تمرکز کنند تا خانواده‌ها و کودکان برای سفرهای بعدی خود دوباره آنها را انتخاب کنند. برای مثال می‌توانید از والدین سوال کنید که چه فعالیتی باعث خوشحالی بیشتر کودکان آنها می‌شود.

2) خلاقیت در ایجاد تفریحات و پیشنهادات جدید

در این نوع تورها همیشه باید خلاقیت همراه باشد تا کودکان پیشنهادهای جدید و متفاوتی برای بازی و تفریحات داشته باشند. حتی اگر تور کودک بازدید از اماکن تاریخی را در نظر گرفته است، حتماً باید در کنار آن پیشنهادات جذابی هم برای کودکان بگذارد تا برای آنها جالب شود. برای مثال می‌توان داستان آن مکان را با زبان کودکانه و به صورت داستانی برای کودکان تعریف کرد.

3) آموزش همراه با بازی

تور کودک باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر سرگرمی و بازی جنبه یادگیری هم برای کودکان داشته باشد. قطعاً مواردی که کودکان در سفر و تورها آموزش می‌بینند برای همیشه در خاطر آنها می‌ماند. به همین علت آموزش در سفر یکی از مهمترین نکاتی است که باید توجه داشته باشید. در واقع بهتر است آژانس‌های گردشگری تور کودک معتبری را انتخاب کنید که علاوه بر جنبه‌های بازی و سرگرمی برای کودکان شما جنبه‌های آموزشی مانند یادگیری زبان خارجی را هم در نظر می‌گیرند.

4) همراهی مناسب مربی در تور گردشگری کودک

والدین همواره بهترین یاری‌دهنده برای فرزندان خود هستند، اما حضور یک راهنمای تور کودک یا مربی در سفرهای گروهی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. این راهنما باید توانایی‌های زیر را داشته باشد:

· برقراری ارتباط مؤثر با کودکان

· شناسایی و رفع نیازهای آن‌ها در زمان مناسب

· تسهیل تعامل کودک با محیط اطراف

· آشنا کردن کودک با دنیای طبیعت

· تسلط بر زبان کودک و ارائه آموزش‌های لازم

· برخورداری از خلاقیت

5) در نظر گرفتن زمان

نکته مهم دیگر در تور کودک این است که به زمان برنامه‌ها توجه کرد. کودکان در ابتدا انرژی زیادی دارند و پس از مدتی خیلی زود خسته می‌شوند. به همن علت نباید برنامه‌های فشرده برای آنها قرار داد. برای مثال در زمان پیاده‌روی می‌توان از زمان استفاده کرد و برنامه‌های آموزشی را به صورت کودکانه به آنها آموزش داد.

نکات طلایی سرو غذا در تور کودک

سفر به مکان‌های جدید ممکن است تأثیر زیادی بر رژیم غذایی کودکان داشته باشد و عادات خوراکی آن‌ها را تغییر دهد. اگر نمی‌خواهید در غذا خوردن فرزندان خود در طول سفر با مشکلاتی مواجه شوید، رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا اوضاع را تحت کنترل نگه دارید:

· به یاد داشته باشید که زمان گرسنگی کودکان را نباید نادیده گرفت. در طول سفر، آن‌ها ممکن است آن‌قدر درگیر سرگرمی‌ها شوند که به نیازهای غذایی خود توجه نکنند. بنابراین، این والدین هستند که باید به زمان‌های گرسنگی بچه‌ها توجه کنند.

· تلاش کنید تا بخشی از رژیم غذایی معمول کودکان را حفظ کنید؛ به‌عنوان مثال، صبحانه‌ها را به شیوه‌های مرسوم خود سرو کنید.

· در حین گردش، مقداری تنقلات و نوشیدنی‌های محبوب فرزندان را همراه داشته باشید.

· قبل از رفتن به رستوران‌ها، با آن‌ها تماس بگیرید تا از وجود منوی مخصوص کودکان اطمینان حاصل کنید.

· از ارائه غذاهای خطرناک مانند غذاهای دریایی، گوشت‌های نیم‌پز شده، میوه‌ها و سبزیجات خام و همچنین محصولات لبنی غیر پاستوریزه به کودکان پرهیز کنید.

تور گردشگری 3

انتخاب بهترین راهنمای تور گردشگری کودک

انتخاب تور گردشگری کودک مناسب به عهده والدین است، در نتیجه آنها باید با حساسیت بالا به این موضوع بپردازند. در انتخاب تور گردشگری کودک باید به مواردی مانند محتوای آموزشی سفر، مقصد، مربی کودکان، برنامه‌های تور کودک و ... توجه داشت تا بتوان بهترین انتخاب را داشت.

برای این‌که بهترین تور کودک را انتخاب کنید، سایت زونکیدو (zonkido.com) را پیشنهاد می‌کنیم. در صفحه مربوط به تور کودک این سایت همیشه بهترین تورهای گردشگری کودک و نوجوان به والدین معرفی شده که برای انتخاب یک تور خوب برای کودکتان مفید است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین