مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت ایران

سیاست ارزی صادرات محور شود

مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت ایران در آستانه روز ملی صادرات گفت: مهم‌ترین اتفاقی که باید در حوزه صادرات بیفتد، این است که باید صادرات را اولویت کشورمان قرار دهیم یعنی استراتژی تجاری، صنعتی و اقتصادی ما متمرکز بر صادرات باشد.

مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، سیدعلی امامی، مهم‌ترین مساله کنونی برای تجارت و حوزه اقتصاد کشور را سیاست‌های ارزی قلمداد کرد و گفت: واقعیت این است که اکنون جهان ما دنیای بدون مرز است و کشوری در آن موفق است ومی‌تواند در دنیا سربالا بیاورد که در بازارهای جهانی و منطقه‌ای بتواند محصولش را بفروشد واگر نتواند، قطعا محکوم به شکست است. اکنون هر کشوری که در دنیا توسعه یافته و جهان اولی محسوب می‌شود، قطع به یقین برای این است که توانسته بازارهای بین‌المللی را فتح کند و این جایگاه را به‌دست بیاورد.

مدیرکل پشتیبانی و آماده‌سازی سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: ایران هم از این مسیر خارج نیست اما متاسفانه حدود یک دهه است که از بازارهای بین‌المللی دور شده و فاصله ما از این مسیر مدام دورتر می‌شود. اوایل دهه 90، 55 دهم درصد از بازارهای جهانی متعلق به ما بود که اکنون این میزان به 33 صدم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: این یعنی بازارهای ما در حال از دست رفتن است که دلیل آن؛ یکی این است که توجه ما به بازارهای جهانی کمتر است و دیگر اینکه رقبای ما قوی‌تر شده و توانسته‌اند این بازارها را تسخیر کنند. رقبایی همچون ترکیه، چین وهند به بازارها آمده‌اند و جای ما را تنگ کرده‌اند. بنابراین مهم‌ترین اتفاقی که باید در حوزه صادرات بیفتد، این است که اولویت کشورمان را روی صادرات قرار دهیم یعنی استراتژی تجاری، صنعتی و اقتصادی ما متمرکز بر صادرات باشد.

امامی با تاکید بر اینکه اگر سیاست ارزی تعریف می‌کنیم باید با نگاه صادرات محور باشد، تصریح کرد: اگر از تولید حمایت می‌کنیم باید از نگاه بازارهای صادراتی از آن حمایت کنیم، یعنی محصول صادراتی را در اولویت قرار دهیم. در اصل استراتژی به ما می‌گوید که چه چیزی تولید کنیم تا بتوانیم آن‌ را صادر کنیم.

وی در پایان گفت: اگرهم قرار است واردات انجام دهیم، اولویت ما باید برای تامین نیاز کارخانه‌هایی باشد که صادرات انجام می‌دهند. اگر از تولید حمایت می‌کنیم، باید برای تولیدی باشد که صادرات محور باشد. بنابراین اگر نگاه حاکمیت به این سمت برود که برون‌گرا باشد و نگاه ما به اقتصاد، نگاه جهانی باشد، قاعدتا می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم. به طور کلی باید پاردایم اقتصادی ایران، صادرات محور باشد.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین