دلربایی سیتروئن در بازار خودرو + عکس

دی‌اس (DS)، برند لوکس خودروسازی فرانسوی، یک خودروی جدید طراحی کرده است که نسخه‌ای مدرن از سیتروئن SM، یکی از معروف‌ترین خودروهای دهه ۷۰ میلادی، به شمار می‌رود. این خودرو با عنوان «اس‌ام تریبیوت» (SM Tribute) در جشنواره خودروهای کلاسیک شانتی واقع در شمال پاریس به نمایش درآمد.

دلربایی سیتروئن در بازار خودرو + عکس

سیتروئن اس‌ام بین سال‌های ۱۹۷۰تا ۱۹۷۵ تولید شد و از مدرن‌ترین خودرو‌های زمان خود بود. از جمله فناوری‌های پیشرفته این خودرو سیستمی بود که حساسیت فرمان را با تغییر سرعت تنظیم می‌کرد. خودرو همچنین کمک‌فنرهای هیدروپنوماتیک بسیار راحتی داشت که ارتفاع را به طور خودکار تنظیم می‌کرد و ترمزهایش به جای چرخ‌ها روی محورهای خروجی جعبه‌دنده بود. اس‌ام جدید خودرویی کاملا مدرن است، اما ظاهرش با خطوطی شبیه به مدل کلاسیک طراحی شده و همین باعث می‌شود مدل پنجاه سال پیش را یادآوری کند.

 

لللللللللللللل

در مدل جدید محفظه شیشه‌ای جلوی اس‌ام کلاسیک به نمایشگری سه‌بعدی تبدیل شده و بخشی از چرخ‌های عقب هم شبیه به مدل قدیمی زیر بدنه مخفی شده است. در اتاق هم نمایشگر دیجیتال روبه‌روی راننده طرحی شبیه به داشبورد مدل کلاسیک را نمایش می‌دهد. طراحی صندلی‌ها هم مشابه مدل دهه هفتاد است. قرار نیست خودرویی براساس اس‌ام تریبیوت تولید شود، اما تیه‌ری متروز، مدیر طراحی دی‌اس می‌گوید این خودرو بخشی از پروژه طراحان کارخانه برای شکل‌دادن به مدل‌هایی است که تا پایان دهه جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

دی‌اس فعالیتش را در سال ۲۰۰۹ و به عنوان زیرمجموعه‌ای از سیتروئن آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ به عنوان خودروسازی لوکس در مجموعه پژو-سیتروئن معرفی شد. با پیوستن پژو-سیتروئن به فیات-کرایسلر در سال ۲۰۲۱ و تشکیل گروه استلانتیس، دی‌اس در کنار آلفارومئو، لانچیا و مازراتی از خودروسازان لوکس این مجموعه است. دی‌اس با ایده رقابت با خودروسازان لوکس آلمانی و ژاپنی تاسیس شد، اما در ده سالی که از فعالیتش گذشته نتوانسته موقعیت رقیبانش را به خطر بیندازد. این شرکت در حال حاضر چهار مدل در محصولاتش دارد و قرار است سال آینده یک شاسی‌بلند و یک سدان جدید به بازار عرضه کند. با توجه به سیاست برقی‌سازی در اکثر خودروسازی‌های جهان باید منتظر ماند و دید آیا دی‌اس برنامه‌ای وسیع برای حرکت به سمت خودروهای برقی دارد. در حال حاضر دیگر خودروسازان لوکس نیز به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین