جزئیاتی جدید از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

با تغییرات در آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، نگرانی‌هایی در میان آنها به وجود آمده است که ممکن است مبلغ افزایش حقوق‌شان کاهش یابد. اما این مسئله تا چه اندازه نگران‌کننده است؟

جزئیاتی جدید از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

کشمکش‌های طولانی در مورد همسان‌سازی حقوق، مدت‌هاست که بازنشستگان را دچار نگرانی کرده است. در میان وعده‌های مکرر دولت برای اجرای این همسان‌سازی، انتشار خبر اصلاح یک بند از آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، نگرانی‌های این قشر را افزایش داده است. اکنون بازنشستگانی که مدت‌هاست منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق خود هستند، نگران‌اند که مبلغ افزایش این حقوق کمتر از آنچه انتظار دارند، باشد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که با اصلاح این بند، تغییری در میزان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایجاد نخواهد شد.

بند اصلاح‌شده از آیین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان چه بود؟

ماجرا از جایی شروع شد که هیات وزیران، در جلسه ۷ شهریورماه، اصلاح جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. پیش از این اصلاحیه، بند مذکور به این شرح بود: «مابه‌التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز.»

پس از اصلاح اما واژه «خالص» از این بند حذف و عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند (ث) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» به انتهای آن اضافه شد.

بازنشستگان باید نگران مبلغ همسان سازی حقوق‌شان باشند؟

برخی از بازنشستگان چنین برداشتی کردند که این اصلاح، به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد این اصلاحیه تنها برای شفاف‌سازی در مورد واژه «خالص» در این بند بوده است. در واقع خالص حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

به عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف‌اند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین