-
در نشست هم اندیشی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و مهندس هاشمیان فعال بخش خصوصی بررسی شد:

ضرورت راه‌اندازی خط هوایی رفسنجان ایرلاین و بهره‌وری از حمل و نقل ترکیبی با تکیه بر توانمندی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

ضرورت راه‌اندازی خط هوایی رفسنجان ایرلاین و بهره‌وری از حمل و نقل ترکیبی با تکیه بر توانمندی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

منطقه ویژه اقتصادی با تشکیل انجمن توسعه شهرستان و آماده سازی زیر ساخت های حمل و نقل ترکیبی، موجب جذب حمایت بخش خصوصی شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه در خصوص فعالیت‌های منتج به تکمیل سه ضلع حمل و نقل در این منطقه گفت: در زمینه حمل و نقل‌ جاده ای برآنیم تا پایانه باربری در منطقه ویژه مستقر شود؛ حمل و نقل هوایی نیز فرودگاه رفسنجان فعال شود؛ و با اقدام برای اخذ مجوز انبارهای تخصصی راه و شهرسازی، این سه ضلع حمل و نقل را در یک نقطه به اشتراک بگذاریم.

روح الله بهرامشاهی در ادامه افزود: فاصله منطقه ویژه اقتصادی تا فرودگاه ۱۲ کیلومتر است و یک جاده اختصاصی از فرودگاه تا انبارهای تخصصی ایجاد شود تا زمینه فعال سازی کارگو ترمینال ها در فرودگاه و انبارهای تخصصی در منطقه ویژه فعال ایجاد شود.

وی درباره راه‌اندازی خط ریلی، به مصوبه سفر اول ریاست جمهوری شهید رییسی اشاره و بیان کرد: رفسنجان به شبکه ریلی کشور وصل نیست و برای توسعه شهر، یکی از مهمترین موارد راه اندازی خط ریلی است. اتصال خط ریلی احمد آباد به منطقه ویژه و کرمان، با مشارکت مجتمع مس سرچشمه و بر اساس تفاهم مابین استانداری، شرکت راه آهن و مجتمع مس سرچشمه اتفاق می‌افتد.

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان که دغدغه توسعه شهرستان را دارد، بر این اساس انجمن توسعه رفسنجان را تشکیل داده است؛ بهرامشاهی در مورد این انجمن گفت: اعضاء این انجمن استادان و کارشناسان ارشد دانشگاه هستند که دوازده کارگروه  نیازها، ظرفیت‌ها و  توانمندی‌ها را جمع آوری و آنالیز، و به صورت تخصصی پروژه های راهبردی را مطالعه می‌کنند و در این راستا نیاز به حمایت دارند.

مطالعات آغاز شده درخصوص پایانه حمل نقل در ورودی منطقه تافضای حمل و نقل پایانه ای ایجاد کنیم و در نهایت طرح حمل و نقل ترکیبی محقق شود.

بهرامشاهی افزود: کارگروه حمل و نقل ترکیبی با محوریت شرکت ناو صنعت راه اندازی شد، که این شرکت می‌تواند حلقه مفقوده حمل و نقل ترکیبی باشد.

مهندس مهدی هاشمیان که به منظور پیگیری راه اندازی ایرلاین رف‌ایر و حمایت از حمل و نقل ترکیبی در این نشست شرکت داشت، بر ضرورت راه اندازی این شبکه تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این امر، لازم است جاده فرودگاه به منطقه ویژه وصل شود و حمل نقل هوایی باری راه اندازی گردد.

وی به ۳۰۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان اشاره کرد و یکی از ویژگی منطقه ویژه را نزدیکی به فرودگاه و باغ‌های پسته عنوان و بیان کرد: ما باید از این فرصت استفاده و با سهولت پسته تازه را صادر کنیم. بر اساس این که پسته تازه زود خراب می شود و حتما باید هوایی صادر شود، این نوع صادرات توجیه اقتصادی دارد.

هاشمیان خاطرنشان کرد: با توجه به این که دانشگاه ولی عصر (عج) توانسته است به فناوری دست یابد که ماندگاری پسته را تا یک ماه افزایش دهد؛ بنابراین حتی با هزینه حمل هوایی، باز هم صادرات پسته تازه توجیه اقتصادی دارد.

وی با بیان این که ۴۵ درصد از باغ های کشور در استان کرمان واقع شده‌اند و از طرفی استان ما بهشت معادن ایران است، گفت: سرمایه گذاران مصمم هستند چند کارگو به رفسنجان بیاورند و از حمل و نقل ترکیبی جهت صادرات پسته بهره ببرند. به این ترتیب عملا به بازار بزرگ بین المللی وصل می‌شویم.

مدیرعامل منطقه ویژه رفسنجان به زیر ساخت های عالی برای توسعه منطقه ویژه اشاره کرد و گفت:

طرح جامع توسعه منطقه ویژه مصوب شده و به سه هزار میلیارد بودجه نیاز داریم تا زیر ساخت‌های منطقه تکمیل شوند.

هاشمیان به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف مجتمع مس سرچشمه و بهترین مسئولیت اجتماعی مس، توسعه منطقه ویژه است که موجب اشتغال زایی و فعال شدن صنعت می‌شود و تولید افزایش پیدا می‌کند و همچنین سرمایه گذرای افزایش می یابد. با این ظرفیت درجه یکی که وجود دارد، امید می‌رود در دو سه سال آینده یک نفر بیکار نباشد و باید به این مسیر سرعت و جهت داد.

در پایان این نشست، تصمیم بر این شد که به منظور تحقق این اهداف، نشست‌های هم‌اندیشی و مطالبه گری استمرار داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین