-

بازیافت آسان برای کودکان

بچه‌ها عاشق انجام کاردستی هستند. بکارگیری از اشیاء بازیافتی برای ساختن کاردستی راهی سرگرم‌کننده برای آموزش مزایای بازیافت به کودکان است. ما فهرستی از چند روش نوآورانه برای کاربردی کردن دور ریختنی‌های بازیافتی را پیشنهاد می‌کنیم. فرزند شما از ساخت این پروژه‌های هنری زیبا و درست کردن آویز و تزیینات رنگارنگ برای فضای بیرون از خانه لذت خواهند برد.

خطیر

برگرفته از cleanriver.com- برگردان مهتاب خطیر:

۱. ماهی با در بطری

بهشت زیر آب خود را پر از ماهی ها، گیاهان و حباب‌های رنگارنگ بسازید. در بطری‌های پلاستیکی آب و نوشیدنی را جمع، سپس آنها را با رنگ‌های روشن رنگ آمیزی کنید و یک مدرسه بی‌همتا از ماهی‌های دوستانه به جهان بیفزایید.

۲. با رول دستمال توالت به پرنده‌ها دانه رسانی کنید

این ایده برای همه دوستدارهای پرندگان است. چند رول توالت را با کره بادام زمینی بپوشانید، دانه و خوراک پرنده را روی آن بپاشید سپس بیرون آویزان کنید. از تماشای همه پرندگانی که به سمت این خوراکی‌های خوشمزه هجوم می‌آورند لذت ببرید.

۳. سنجاقک با شانه ی تخم‌مرغ

این می‌تواند یکی از بهترین پروژه‌های بازیافتی برای پیش دبستانی و دبستانی‌ها باشد. با این کاردستی کاغذی سرگرم کننده، شانه ی تخم‌مرغ را ببرید با رنگی که دوست دارید رنگ آمیزی کنید سپس با لوله‌ شوی شاخک‌های آن را بسازید. اینگونه می‌توانید صدای وزوز همه سنجاقک‌ها را بشنوید!

۴. ماهی با بطری آب

جای اینکه بطری‌های خالی آب خود را دور بیندازید، با این پروژه بازیافت سرگرم‌کننده برای بچه ها، از آنها ماهی‌های رنگارنگ بسازید. با صاف و مچاله کردن بطری‌ها می‌توانید آنها را به دسته ی ماهی‌های شگفت‌انگیز دگرگون کنید.

۵. بادنمای دستساز خانگی

شما می‌توانید از قوطی‌های فلزی کنسرو و کمپوت بازیافتی برای ساخت بادنما برای ایوان خانه یا آموزشگاه بهره ببرید. قوطی‌های فلزی را رنگ و به دلخواه تزیین کنید. وسایل گوناگونی مانند واشر فلزی یا مهره را درون قوطی آویزان کنید تا هارمونی صداها را هم به نمایش بگذارید. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از دیرباز تاکنون در همیاری و آموزش این زمینه پیشرو بوده است. کتاب هایی چون دورریختنی ها، هسته ها، میوه ها، دکمه ها، صدف ها، پیله ها، تخم‌مرغ‌ها از کانون و در راستای پرورش ذهن کودک و پیوندش با طبیعت به چاپ رسیده‌اند.در یادداشت کتاب خرده ریزها را دور نریزیم می‌خوانیم: « آنچه می‌سازید، نشانه‌ای از ذوق و کوشش و اندیشه ی شماست. تجربه ایست در این راه که با کمک دست و اندیشه ی خود، از هیچ، چیز قشنگی را به وجود آورید. همین تجربه هاست که به شما کمک می‌کند در آینده چیزهای بهتر و سودمندتری بسازید.

کودکان

چیزهایی که هم برای خود و هم دیگران سودآور باشد.» همچنین در ادامه همراه با جهان بینی معنوی وار نهان در فرهنگ ایرانی می‌خوانیم: « این جور نگاه کردن به اشیا و بکارگیری آنها نه تنها یک سرگرمی مفید است، روحیه‌ای را هم در شما نیرو می‌بخشد که یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین میراث‌های فرهنگی و اجتماعی ماست: روحیه ی صرفه جویی و قناعت. به معنای درست و دقیقش. همان قناعتی که سعدی می‌گوید انسان را توانگر می‌کند. نه تنها توانگری مادی، که توانگری معنوی هم؛ که بزرگترین و ارجمندترین توانگری هاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین