-

آیا بوتاکس معده بهترین روش لاغری است؟

چاقی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن و حفظ آن تلاش می کنند. خوشبختانه گزینه های درمانی زیادی برای رهایی از این مشکل وجود دارد. بوتاکس معده یک روش جدید لاغری است. این کار نسبت به جراحی معده و بای پس خطر کمتری دارد.

البته در این روش همچون جراحی اسلیو معده محدودیت هایی وجود دارد. تزریق بوتاکس یا سم بوتولینوم به ماهیچه های معده از طریق آندوسکوپی تا حدودی فلج می شوند و این مکانیسم کاهش وزن این روش است.

تاثیر بوتاکس در عضلات معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش مانند سیستم عصبی احساس می شود، اما در روده ها تاثیری ندارد. به نظر شما بوتاکس معده روشی ایده آل برای لاغری است یا جراحی اسلیو معده؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعاتی را در خصوص روش لاغری بدون جراحی در اختیارتان بگذاریم.

بوتاکس معده چیست؟

تزریق بوتاکس معده روش جدید در دنیای درمان چاقی است. این یک روش لاغری بدون جراحی است که به افرادی که به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند و تمام تلاش های خود را برای لاغری انجام داده اند، کمک می کند تا وزن خود را بدون عوارضی کاهش دهند.

بوتاکس معده معمولا به روش آندوسکوپی انجام می گیرد و شامل فلج موقت عضلات گوارشی معده بیمار می شود. بوتاکس ماده ای است که از یک نوع میکروب استخراج می شود. این روش به شل شدن عضلات معده کمک می کند که به طور موقت انقباضات عضلانی را کاهش می دهد.

بوتاکس معده چگونه انجام می شود؟

تزریق بوتاکس معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از بیهوشی، ابتدا معده شما توسط دکتر آندوسکوپی می شود، سپس داروی بوتولیسم یا بوتاکس به قسمت های خاصی از معده تزریق می شود. این کار می تواند حدود 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.

در تمام مدت بیهوشی، علائم حیاتی شما توسط تیم بیهوشی کنترل می شود و جای نگرانی نیست. پس از اتمام تزریق بوتاکس معده، شما به بخش مراقبت های پس از بیهوشی یا ریکاوری منتقل می شوید تا هوشیاری خود را به دست آورید.

بعد از تزریق بوتاکس در معده، حدود سه تا پنج روز طول می کشد تا اثر آن شروع شود. 6 ماه طول می کشد تا اثر تزریق بوتاکس در معده به طور کامل مشاهده شود.

کاندیدای مناسب برای بوتاکس و اسلیو معده

تعدادی از ویژگی های فیزیکی وجود دارد که باید قبل از تصمیم به انجام بوتاکس معده یا جراحی چاقی در نظر بگیرید. شاخص توده بدنی یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید در نظر گرفته شود و وزن بدن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد بر حسب متر مجذور شود.

بوتاکس معده را می توان برای هرکسی که می خواهد وزن کم کند اعمال کرد، اما این روش لاغری، بهترین گزینه نیست. با این حال، معیارهای خاص بیمار وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

افراد مناسب برای اسلیو معده

  • شاخص توده بدنی 40 به بالا.
  • بیماران چاق که با ورزش و رژیم غذایی قادر به حفظ وزن کافی نبوده اند.
  • شاخص توده بدنی 35 تا 39.9، با مشکلات سلامتی مرتبط با وزن، مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا.

واجد شرایط برای بوتاکس معده

  • شاخص توده بدنی بین 27 تا 35 و بالاتر.
  • افرادی که با ورزش و رژیم غذایی نتوانسته اند وزن خود را کنترل کنند.
  • اینکه بیمار یک مشکل سلامتی مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2 دارد.

جراحی اسلیو معده یا بوتاکس معده

تفاوت اسلیو با بوتاکس معده

اگرچه هدف این دو روش جراحی چاقی، کاهش وزن است، اما تفاوت های زیادی نیز بین آنها وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود.

اسلیو معده

  • جراحی اسلیو معده نیاز به کمی برش دارد
  • نتایج دائمی می دهد، مشروط بر اینکه بیمار یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد.
  • بیمار باید حداقل یک روز در بیمارستان بماند
  • عمل دو تا سه ساعت طول می کشد.
  • بهترین گزینه برای افراد چاق

بوتاکس معده

  • غیر جراحی است و نیازی به برش جراحی ندارد.
  • بیمار در همان روز بیمارستان را ترک می کند.
  • تزریق بوتاکس نیم ساعت زمان می برد.
  • مناسب برای افرادی که شاخص توده بدنی زیر 30 دارند.
  • دوره نقاهت بوتاکس معده بسیار کوتاه است.

خطرات بوتاکس معده

بوتاکس معده خطر بسیار کمی دارد. این روش در صورتی که توسط پزشک متخصص انجام شود عوارض جدی ندارد. عوارض جانبی احتمالی بوتاکس ممکن است شامل موارد زیر باشد.

  • خونریزی و عفونت
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات تنفسی
  • نشت معده

بوتاکس معده برای لاغری بهتر است یا اسلیو معده؟

تزریق بوتاکس در معده برای لاغری برای کسانی که می خواهند در زمان معینی 10-15 کیلوگرم وزن کم کنند مناسب است و برای افراد چاق مناسب نیست و باید از روش های دیگر مانند جراحی اسلیو معده مراجعه کنند.

جراحی اسلیو معده کم خطر روشی رایج و موثر برای کاهش وزن و لاغری است که در آن تقریباً 70 تا 80 درصد معده بیمار برداشته می شود. جراحی چاقی غیر قابل برگشت است، اما بیمار می تواند تا یک سال پس از جراحی حدود 40 درصد وزن خود را از دست بدهد.

علاوه بر این در جراحی اسلیو معده هورمون گرلین که به فرد احساس گرسنگی می دهد از بدن ترشح می شود. در این صورت فرد کمتر گرسنه می شود و میزان غذای مصرفی نیز کاهش می یابد.

مزایای اسلیو معده برای لاغری نسبت به بوتاکس

جراحی اسلیو معده برای کسانی که از اضافه وزن و بیماری ها و مشکلات مربوط به آن رنج می برند فواید زیادی دارد. در ادامه این مقاله به طور مفصل به بررسی مزایای جراحی اسلیو معده برای کاهش وزن می پردازیم.

کاهش وزن ماندگار

افراد چاق پس از جراحی اسلیو معده، تغییرات فیزیکی قابل توجهی از جمله وزن طولانی مدت را مشاهده می کنند. کاهش گرسنگی، تغییر در ترجیحات غذایی و افزایش مصرف انرژی و کاهش شاخص توده بدنی (BMI).

رفع مشکلات روانی

به دلیل ارتباط معنادار افسردگی با چاقی و اضافه وزن، یکی از اختلالات شایع در افرادی است که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند. مطالعات و بررسی های متعدد نشان می دهد که جراحی اسلیو معده با کاهش افسردگی در سال های اول پس از جراحی همراه است.

بهبود شاخص های بالینی

جراحی اسلیو معده تاثیرات تنظیمی قابل توجهی بر پارامترهای بالینی مختلف از جمله ترکیب لیپیدی سرم، نشانگرهای بیوشیمیایی، بافت شناسی، خونی و التهابی دارد که همگی به عنوان شاخص های سلامت مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین