-
معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان تشریح کرد:

چگونه «فخاس» بهترین فولادساز شد

در عالم تحلیلگری مالی، به‌قصد سرمایه‌گذاری ابتدا شرایط گذشته شرکت را تحلیل کرده و هنر تحلیلگری آتیه شرکت را بر اساس اپتیمم شواهد و قرائن برآورد می‌کند. اینجا تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. از این نقطه به ادامه تحلیلگری مالی، نه به‌قصد برآورد آینده بلکه باهدف ساخت آینده، راه را ادامه می‌دهند.

چگونه «فخاس» بهترین فولادساز شد

در عالم تحلیلگری مالی، به‌قصد سرمایه‌گذاری ابتدا شرایط گذشته شرکت را تحلیل کرده و هنر تحلیلگری آتیه شرکت را بر اساس اپتیمم شواهد و قرائن برآورد می‌کند. اینجا تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. از این نقطه به ادامه تحلیلگری مالی، نه به‌قصد برآورد آینده بلکه باهدف ساخت آینده، راه را ادامه می‌دهند.

دانیال آستانه، معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان در باره این مجتمع گفت: «در سال ۱۴۰۲ در مجتمع فولاد خراسان مسیر را برای خودمان دشوارتر از تصور برنامه‌ریزی کردیم؛ با بودجه ۹۶۰.۰۰۰ تن تولید شمش، ۱۸ همت فروش محصولات، ۴.۸ همت سود خالص و ۲۳ درصد حاشیه سود خالص. در این مجتمع عظیم از ابتدای سال ریل جدیدی گسترده شده بود و در تلاش بودیم هر ماه بخشی از تحول را در بدنه شرکت جاری کنیم. از اولین ماه‌های سال و ‌به‌خصوص در مجمع عادی سالانه سال مالی ۱۴۰۱ اندک‌اندک توجه خوانندگان گزارشات عملکرد شرکت به نتایج این تحول جذب شد. از جمله تصمیمات اصلی در این مقطع افزایش بهره‌وری تولید و مدیریت بهای تمام شده بود.»

متن کامل گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* جایگاه «فخاس» بین شرکت‌ها و هلدینگ‌های دیگر چگونه است؟

فولاد خراسان خط تولیدی بسیار جذاب و متوازن با شروع از گندله‌سازی و اتمام در نورد میل‌گرد دارد. یعنی کنسانتره و سایر مواد ادتیو خرید می‌شود و نهایتاً حاصل شمش است و محصول نوردی میل‌گرد.

طبق زنجیره ارزش فولاد، شرکت پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره‌سازی در معادن سنگان خواف را طبق قرارداد، سهمیه سنگ لازم از ایمیدرو دارد. پس از آن در حال حاضر ظرفیت مجتمع شامل ۲.۵ میلیون تن گندله، ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی، ۱.۳۵ میلیون تن شمش و ۵۵۰ هزارتن میلگرد است. با این ظرفیت تولید شمش جایگاه شرکت بین شرکت‌ها و هلدینگ‌های تولید کننده شمش، کرسی هشتم است. ۶ درصد میلگرد کشور و ۵ درصد شمش کشور در فولاد خراسان تولید می‌شود. در سال ۱۴۰۲ فولاد خراسان با عرضه ۷۳۱.۳۶۴ تن میلگرد در بورس کالا رتبه اول بزرگ‌ترین عرضه کننده میلگرد بورس کالا را کسب کرده است. این زنجیره بواسطه فولاد خراسان در کشور بالغ بر ۷ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به همراه داشته است.

* درباره تأمین کنسانتره شرکت توضیح دهید؟

اولین تصمیم مدیریت بهای تمام شده در شرکت، تمرکز خرید کنسانتره از منطقه سنگان که در نزدیکی مجتمع قرار دارد بوده که ازیک‌طرف هزینه حمل یک تن کنسانتره را با احتساب افزایش نرخ‌های حمل‌ونقل از ۴۳۶.۴۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۳۲.۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ رسانده است که نشان دهنده ۲۸ درصد کاهش است. از طرف دیگر شرکت بار مرغوب‌تری تأمین کرده، به نحوی که شاخص میانگین وزنی آهن کل بار خریداری شده از ۶۵.۵ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. این دو شاخص در عملکرد تأمین ۱.۵۵۷.۰۰۰ تن کنسانتره در سال ۱۴۰۲ آثار مثبت خود را در تناژ تولید و حاشیه سود ناخالص بالای شرکت نشان داده است.

سال گذشته فخاس رکوردهای بسیاری زد...

درست است، سال ۱۴۰۲ سال رکوردهای پیاپی تولید بوده، رکورد تناژ تولید روزانه و ماهانه همه مناطق تولید شرکت در بیش از سه مرتبه، شکسته شده است. یکی از دلایل با اهمیت این رخداد که کمتر ممکن است به آن توجه کنیم همت پرسنل تولید است. همکاران در سال گذشته مفهوم شعار «خواستن توانستن است» را با دل و جان در شرکت جاری کردند. در کنار آن تمام همیت تیم مدیریتی شرکت بر حذف محدودیت‌های تکنیکال تولید متمرکز شد. به‌عنوان حاصل این مشروحات، شرکت در واحد گندله‌سازی تولید خود را از ۱.۵۰۸.۵۸۰ تن در سال ۱۴۰۱ به ۱.۷۲۷.۱۲۲ در سال ۱۴۰۲ معادل با ۱۴ درصد افزایش داده. رکورد ماهانه این واحد در آبان ماه ۲۱۴.۵۲۳ تن بوده است.

در مدول‌های تولید آهن اسفنجی تولید از ۹۸۰.۲۵۰ تن در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۹ درصدی به ۱.۲۶۵.۵۶۰ تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این واحد نیز در آبان ۱۴۰۲ رکورد تولید ۱۴۳.۳۳۸ تن محصول را زده است. و اما اصلی‌ترین آمار تولید یک مجموعه فولادساز، تولید شمش فولادی است. تمام تلاش واحد تولید خود را در تولید شمش نشان می‌دهد و این تلاش برای مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ معادل با ۱.۰۵۵.۷۰۰ تن بوده که نسبت به رقم متناظر سال گذشته ۳۶.۷ درصد (۲۸۳.۳۰۰ تن) رشد داشته است. این عدد سالانه در سنوات اخیر شرکت بی سابقه بوده و بیشترین رکورد ماهانه تولید شمش نیز متعلق به آذرماه ۱۴۰۲ و معادل با ۱۱۱.۱۶۲ تن بوده است.

چهار دلیل اصلی تحقق این میزان تولید کیفیت و بازدهی فرآیند، تأمین به موقع قراضه، فرهنگ سازی نیروی تولید و مواد اولیه مرغوب بوده است. در حوزه تولید محصول نهایی نوردی، شرکت توانسته در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰۵.۸۲۵ تن میلگرد تولید کند که از سال قبل با مقدار ۴۹۲.۰۸۷ تن و همچنین از ظرفیت اسمی ۵۵۰.۰۰۰ تنی خود نیز بهتر عمل کرده است. گاهی تغییرات اساسی و نگهداری ویژه از خط می‌تواند باعث بوستینگ خط و خلق همچنین عملکردی شود که در سال ۱۴۰۲ شاهد آن بودیم.

عظیم به‌مثابه پیل عظیم الجسه ای بوده که متأسفانه در سنوات گذشته رفته‌رفته تحت‌فشارهای مختلف به چالش کشیده شده است. امروز از هر سویی علیه این صنعت مصوبه و قانون و مقررات و تصمیم گسیل می‌شود. نرخ‌گذاری دستوری در فروش، نرخ دستوری ارز در صادرات، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، معضلات زیرساختی انرژی و ناپایداری تأمین برق و گاز و هزار و یک معضل دیگر شرکت‌های این صنعت را واداشته تا تحت عنوانی به نام تاب‌آوری گردهمایی تشکیل دهند. این یعنی وضعیت فعلی صنعت تحت‌فشار شدید قانون‌گذاری در موقعیت تضعیف مطلق است که تنها امید در حال حاضر تغییر نگرش قانون‌گذار بوده تا بتوان اندکی فرصت نفس‌کشیدن به این رکن عظیم اقتصاد کشور داده شود. آثار مخرب این تصمیم‌گیری‌های غلط در سنوات آینده نمایان خواهد شد و آن زمان شاید برای افسوس و ناامیدی دیر باشد. شاید باید امروز پشت هر تریبونی عاجزانه از ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر تمنا کنیم بر این صنعت و در حقیقت بر اقتصاد کشور رحم کنند.

 سخن پایانی...

فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ در تمامی شاخص‌های عملکردی یک شرکت تولیدی اعم از تناژ تولید، توسعه، مقدار فروش، ریال فروش، صادرات، سودآوری و حاشیه سود توامان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است که این یعنی پتانسیل رشد پایه‌ای و اساسی در شرکت شکل گرفته و آینده آن دچار تحول شگرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین