-

انتخاب غبارگیر صنعتی مناسب برای صنایع مختلف

امروزه در بسیاری از شهرهای کشور، حتی در بیشتر شهرها و کشورهای جهان، شاهد به وجود آمدن پدیده آلودگی هوا، ایجاد غبار و ذرات خطرناک موجود در هوا هستیم. آلودگی‌هایی که دارای وزن سنگینی هستند و می‌توانند مشکلات تنفسی زیادی را در افراد به وجود آورند. به همین دلیل دستگاه‌هایی به نام غبارگیرهای صنعتی مانند سیکلون به وجود آمده‌اند که با جمع‌آوری ذرات ناسالم و معلق در هوا، می‌توانند تا حدی هوایی پاک تولید کرده و از مشکلات به وجود آمده توسط هوا ناسالم جلوگیری ‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در خصوص سیستم عملکرد و مزایایی که این دستگاه‌های غبارگیر صنعتی دارند توضیحات بیشتری را خدمتتان ارائه نماییم.

انتخاب غبارگیر صنعتی مناسب برای صنایع مختلف

غبارگیر صنعتی چیست؟

غبارگیرهای صنعتی دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند گردوغبار و ذرات موجود در هوا را توسط کیسه‌ای پارچه‌ای جذب کرده و آنها را از محیط حذف کنند. پس می‌توان گفت که این وسایل صنعتی نقش حیاتی در کنترل آلودگی و حفظ کیفیت هوای محیط ایفا می‌کنند.

در واقع این دستگاه‌ها با حذف آلاینده‌های موجود در هوا، محیط را برای حضور موثر افراد فراهم می‌کنند. بنابراین بیشتر در محیط‌های صنعتی و تجاری به کار گرفته می‌شوند تا بتوانند سلامت کارکنان را تضمین کرده و کیفیت کار آنها را افزایش دهند‌.

انواع غبارگیرهای صنعتی

انواع غبارگیرهای صنعتی

با توجه به استقبال کاربران از این دستگاه‌ها در محیط‌‌های صنعتی، استفاده از غبارگیرهای صنعتی گسترش بسیاری پیدا کرده است. از این‌رو امروزه این دستگاه‌ها در مدل‌‌های مختلفی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند. بر همین اساس در ادامه مطلب به معرفی رایج‌ترین این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

بگ فیلترها یا فیلترهای کیسه‌ای

بگ فیلترها، کیسه‌هایی از جنس پلی‌استر هستند که با عبور جریان هوا، گرد‌وغبار و سایر ذرات را به خود جذب کرده و از محیط حذف می‌کنند. این دستگاه‌ها از تعداد زیادی کیسه‌ هوا تشکیل شده‌اند که در ردیف‌های موازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.‌ به همین جهت می‌توانند در حدود ۹۹ درصد از ذرات موجود در هوا را به خود جذب کنند.

غبارگیرهای سیکلونی یا جدا کننده‌های اینرسی

غبارگیرهای سیکلونی نمونه‌ای دیگر از انواع غبارگیرهای صنعتی بوده که بسیار به صرفه و پرکاربرد  هستند. این غبارگیر صنعتی بدون فیلتر و از طریق نیروی گریز از مرکز کار می‌کند و با این روش می‌تواند ذرات موجود در جریان هوا یا گازهای دیگر را به راحتی جدا کند.

جمع کننده‌های کارتریج

غبارگیرهای کارتریج معمولاً در محیط‌ها و صنایع خاص صنعتی به کار می‌روند. باید بدانید در ساخت این دستگاه‌ها، فیلتری ساخته شده با پلی پروپیلن خالص به کار رفته که در دو مرحله ذرات معلق موجود در محیط را به خود جذب می‌کند‌. در واقع این دستگاه‌‌‌‌ها در مرحله اول ذرات درشت را غربال کرده و پس از آن در قسمت داخلی دستگاه ذرات ریزتر را به دام می‌اندازند.

غبارگیر اسکرابر

غبارگیرهای اسکرابر، سیستم‌های فیلتراسیونی هستند که با حذف ذراتی ریزی مانند گازها و مواد شیمیایی از هوا، تا درصد بسیار زیادی آلودگی‌های موجود در محیط‌های صنعتی پرخطر را از بین می‌برند. در واقع دستگاه غبارگیر اسکرابر با مکش هوای آلوده که حاوی ذرات ریز شیمیایی است و عبور آنها از فیلترهای تعبیه شده داخل دستگاه، می‌تواند آلایندگی‌ها موجود در هوا را حذف کرده و آن‌ها را تصفیه کند.

رسوب دهنده‌های الکترواستاتیک

غبارگیرهای الکترواستاتیک دستگاه‌هایی هستند که به کمک ایجاد یک میدان الکتریکی کار می‌کنند و برای از بین بردن غبار، ذرات ریز و دوده‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین بیشتر در نیروگاه‌های صنعتی سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز به کار می‌روند.

مزایای غبارگیر

مزایای غبارگیر صنعتی

به عنوان مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های غبارگیر می‌توان به بهبود کیفیت هوا و از بین بردن ذرات معلق موجود در محیط اشاره کرد. علاوه بر آن استفاده از این لوازم صنعتی و جذب ذرات معلق توسط آنها، در محیط‌هایی که گردوغبار ایجاد شده مانع از دید کارکنان می‌شود، باعث افزایش ایمنی کار و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار می‌گردد.

همچنین می‌توان گفت جمع‌آوری ذرات معلق و رسوباتی که در هوا ایجاد شده، مانع از انباشته شدن آنها روی تجهیزات صنعتی می‌شود و از خرابی آنها جلوگیری می‌کند. پس مراقبت از تجهیزات صنعتی یکی دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها محسوب می‌گردد. کاهش خطر انفجار، کاهش هزینه‌های نگهداری از وسایل صنعتی، جلوگیری از خطرات زیست محیطی و افزایش بهره‌برداری از لوازم صنعتی موارد دیگری از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها به شمار می‌آیند.

نحوه کار غبارگیر صنعتی

در غبارگیرها ذرات سنگین به سمت پایین دستگاه آمده و ذرات سبک‌تر در قسمت بالای آن می‌مانند. سپس از فیلترهایی که در این قسمت تعبیه گردیده عبور کرده و از هوا جدا می‌شوند. در نهایت هوای پاک تولید شده توسط اجزای غبارگیر صنعتی، پس از ورود از فیلترهای تصفیه به محیط باز می‌گردد. البته مهم‌ترین رکن کارکرد دستگاه‌های غبارگیر، اجزای به کار رفته در ساختار آنها است. به همین دلیل ضمن آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه باید در خصوص اجزای تشکیل دهنده آن نیز اطلاعاتی داشته باشید.

انتخاب بهترین غبارگیر صنعتی

با توجه به گسترش استفاده از غبارگیری‌های صنعتی و وجود مدل‌های مختلف این محصول در بازار، انتخاب بهترین مدل  غبارگیر کار آسانی نخواهد بود. پس هنگام انتخاب بهترین نوع غبارگیر‌های صنعتی، باید نکات و پارامترها مختلفی را در نظر بگیرید تا دستگاه خریداری شده بیشترین کارایی را داشته باشد.

اولین نکته محل کاربرد این وسیله صنعتی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر پیش از خرید باید در خصوص نوع ذرات معلق موجود در محیط یا خواص فیزیکی و شیمیایی آنها مثل چگالی ظاهری ذره، ترکیبات اسیدی یا بازی آن اطلاعات کافی کسب کرده تا بر اساس این پارامترها، محصولی را انتخاب کنید که  بیشترین بازدهی را داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نگهداری و تعمیرات دستگاه‌های غبارگیر است. این را بدانید که بهترین غبارگیرها مدل‌هایی هستند که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب و طولانی مدت باشند. در این حالت  می‌توانید در صورت خرابی به راحتی وسیله مورد نظر را تعمیر کرده و مشکل آن را رفع نمایید.

قیمت غبارگیرهای صنعتی

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید این وسیله صنعتی باید به آن توجه کنید، قیمت آن و بودجه‌ای است که باید برای خرید دستگاه در نظر گرفته‌اید. بر این اساس باید بدانید که پارامترهای مختلفی بر تعیین قیمت این محصولات تاثیر دارند که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع دستگاه مثل قیمت وت اسکرابر و اندازه آن اشاره نمود. علاوه بر آن فناوری که در تولید غبارگیر استفاده شده و نوع فیلتراسیون داخلی دستگاه نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت آن خواهد گذاشت.

همچنین کاربرد دستگاه، کیفیت متریال‌های به کار رفته در ساخت آن و تعداد واحدهای تولید کننده دستگاه عوامل دیگری هستند که بر تعیین قیمت این دستگاه‌ تاثیر دارند. از دیگر موارد تاثیرگذار بر قیمت می‌توان به رقابت برندهای مختلف تولید‌کننده، سیاست‌های قیمت‌گذاری در بازار، نوسانات نرخ ارز و متریال‌های استفاده شده در تولید، برخورداری از ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین