-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

آینده شغلی و بازار کار رشته حسابداری برای خانم ها در ایران

حسابداری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی است و هر ساله متقاضیان زیادی این رشته را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. سوالی که ذهن متقاضیان را به خود مشغول کرده این است که آینده شغلی و بازار کار رشته حسابداری چگونه است؟ آیا با تحصیل در این رشته می‌توانند شغل مناسبی به‌دست آورند یا خیر.

آینده شغلی و بازار کار رشته حسابداری برای خانم ها در ایران

آیا شما هم دانشجوی رشته حسابداری هستید و یا قصد شرکت در «دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار » را دارید؟ آیا از خود می‌پرسید که «آینده شغلی من چه خواهد شد؟» و «بازار کار رشته حسابداری چگونه است؟»

برای پاسخ به این پرسش‌ها تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف حسابداری

حسابداری به معنای ثبت و ذخیره کردن اطلاعات مالی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، به مدیران است. این اطلاعات به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا راجع‌به مسائل مالی و همچنین نحوه تخصیص و بودجه‌بندی‌ها در آینده، تصمیم‌های درستی بگیرند.

اشاره به حسابداری به‌عنوان زبان تجارت، ساده‌ترین و درعین‌حال ملموس‌ترین تعریفی است که می‌توان ارائه کرد. به‌عبارتی هدف از حسابداری، بهبود دقت و شفافیت در گزارش دادن و کمک به مدیریت کسب‌وکار در اتخاذ تصمیمات مالی و مدیریتی است.

راه‌های ورود به رشته حسابداری

ورود به رشته پرطرفدار حسابداری از سه طریق امکان‌پذیر است.

  • هنرستان
  • دانشگاه
  • آموزشگاه

هنرستان

حسابداری هنرستان یکی از شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است که در آن دانش‌آموزان باید استعداد، علاقه، کارنامه قبولی پایه نهم و همچنین شرایط ورود به این رشته را نیز داشته باشند. دانش‌آموزان این رشته همچون سایر رشته‌ها ملزم به گذراندن دروس عمومی و تخصصی هستند.

پس از اتمام دوره هنرستان، دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت در آزمون کاردانی وارد دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای شوند و پس از دو سال مدرک کاردانی حسابداری خود را اخذ کنند. افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل نیز می‌توانند با شرکت در آزمون‌های آموزش عالی، تحصیلات خود را در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند.

دانشگاه

دانش‌آموزان تمام رشته‌های ریاضی، تجربی، علوم‌انسانی، می‌توانند پس از قبولی در کنکور و کسب رتبه مجاز، رشته حسابداری را انتخاب کرده و پس از چهار سال مدرک کارشناسی حسابداری خود را اخذ نمایند.

آموزشگاه‌های حسابداری

امروزه بسیاری از موسسات آموزشی، زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای، اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی حسابداری می‌کنند. به همین خاطر، افرادی که به شغل حسابداری علاقه‌مند هستند اما تحصیلات دانشگاهی مرتبط ندارند هم می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار ، مطالب تئوری و عملی را فرا‌گرفته و در حوزه حسابداری مشغول به‌کار شوند.

آینده شغلی رشته‌ حسابداری

افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند یا دوره آموزش حسابداری بازار‌ کار را گذرانده‌اند، می‌توانند به‌عنوان حسابدار ، حسابرس ، حسابدار مالیاتی ، حسابدار صنعتی ، تحلیلگر مالی ، مدیر حسابداری ، مشاور مالیاتی و … مشغول به‌کار شوند. بر اساس گزارشات آمار در زمینه کار، اکثر شاغلان در رشته حسابداری از رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند.

به‌طور کلی، رشته‌های مختلف دانشگاهی دارای مزایا و معایب زیادی هستند و دانشجویان در حین تحصیل یا پس از اتمام تحصیل با آن‌ها مواجه می‌شوند. رشته حسابداری به‌دلیل کاربرد وسیعی که دارد، مزایای زیادی دارد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مزیت‌های رشته حسابداری آشنا خواهیم شد.

مزایای رشته حسابداری چیست؟

مزایای رشته حسابدرای

آینده شغلی

حسابداری شغلی است که با توسعه و افزایش تعداد سازمان‌ها و شرکت‌ها بیشتر مورد نیاز است. امروزه اکثر کسب‌وکارها برای مدیریت امور مالی و حسابداری خود نیاز به یک تیم حسابداری دارند. در‌واقع می‌توان چشم‌انداز و آینده خوبی را برای این رشته متصور شد، زیرا در سال‌های آینده نیاز به حسابدار، همچنان در سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود خواهد داشت.

امکان ارتقا شغلی

هنگام ورود به بازار کار می‌توانید به‌عنوان دستیار حسابداری و یا حسابدار ساده مشغول به‌‌کار شوید، اما نگران نباشید! با کسب سابقه و مهارت‌های لازم از طریق شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار ، می‌توانید به‌راحتی در این شغل ارتقا پیدا کنید. بعد از ارتقای شغلی، در سمت‌های بالاتر مانند سرپرست حسابداری، حسابدار مالیاتی، حسابرس، مدیر مالی و… مشغول به‌کار خواهید شد.

کسب درآمد مطلوب

یکی از مهم‌ترین اهداف هر فرد برای کار‌ کردن، کسب درآمد و تامین مخارج زندگی است. بنابراین، میزان درآمد در هر شغلی بسیار مهم است. حسابداری یکی از شغل‌هایی است که از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و متخصصان این رشته از درآمد خوب و مزایای ویژه بهره‌مند می‌شوند.

نیاز جامعه به حسابدار

تا زمانی که شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها وجود دارند نیاز به استخدام حسابدار نیز وجود خواهد داشت. با توجه به پیشرفت روز‌افزون جامعه، حسابداری همچنان جزو مشاغل مورد نیاز بوده و بعید به‌نظر می‌رسد که از دور خارج شود.

امکان دورکاری

با آغاز همه‌گیری کرونا در دنیا، بیشتر مشاغل به‌صورت دورکاری به‌ کار خود ادامه دادند. حسابداری نیز یکی از همین شغل‌ها بود. وجود نرم‌افزارهای حسابداری ابری نیز امکان دورکاری را راحت‌تر کرد. از مزایای دورکاری می‌توان به حذف هزینه‌هایی رفت و آمد و همچنین ساعات کاری شناور اشاره کرد.

شغل‌های مختلف رشته حسابداری

شغل های مختلف حسابداری

رشته حسابداری یکی از رشته‌هایی است که هم برای خانم‌ها و هم آقایان، فرصت‌های شغلی مناسبی را ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی از شغل‌های مختلف حسابداری خواهیم پرداخت.

حسابدار مالی

مسئولیت‌های حسابدار مالی در یک شرکت عبارتند از: تنظیم صورت‌های مالی، تجزیه و تحلیل اقلام مالی، بودجه‌بندی و گزارش‌دهی.

حسابدار مالیاتی

مشاوره در زمینه مالیات و راهنمایی در امور مالیاتی برای مشتریان بر عهده حسابدار مالیاتی است.

حسابدار هزینه

یک حسابدار هزینه، مسئولیت‌های مربوط به تحلیل هزینه‌ها، محاسبه هزینه‌های تولید و کنترل هزینه‌های سازمان را به‌عهده دارد.

حسابدار بانکی

حسابدار بانکی در بخش حسابداری بانک‌ها و مؤسسات مالی فعالیت می‌کند و مسئولیت‌هایی مانند بررسی حساب‌ها، گزارش‌دهی مالی و کنترل سیستم‌های مالی را به‌عهده دارد.

بازار کار رشته حسابداری برای خانم‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که همه کسب‌وکارها به حسابدار نیاز دارند. یک حسابدار با تخصص خود می‌تواند به بهبود شرایط مالی سازمان کمک کند و در عین حال از ضرر و زیان‌های بزرگ جلوگیری نماید. این رابطه برد-برد، فرصت‌های شغلی مناسبی را برای حسابداران فراهم کرده است. با توجه به محیط کاری و آینده شغلی، رشته حسابداری برای خانم‌ها بسیار مناسب است.

بازار کار و آینده شغلی حسابداری در ایران

آینده شغلی حسابداری در ایران بسیار روشن است. هر ساله درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان حسابداری از هنرستان، دانشگاه و آموزشگاه جذب بازار کار می‌شوند. استخدام حسابداران خبره و متخصص، در تمامی شرکت‌ها، کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار متداول است. بنابراین، آینده شغلی حسابداری با راه‌هایی که برای کسب درآمد بیشتر و گرفتن فرصت‌های شغلی بهتر وجود دارد، روشن است.

با داشتن رزومه قوی در زمینه حسابداری، می‌توان شانس خود را برای کسب مشاغل بهتر افزایش داد. به این ترتیب، با گذراندن دوره‌های تخصصی مانند آموزش حسابداری بازار کار، حسابداری صنعتی، حسابداری پیمانکاری، حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی و حسابرسی می‌توان برای استخدام در موقعیت‌های شغلی بهتر، تلاش نمود.



دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین