فقط مرگ است که چاره ندارد!
پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA
راهاندازی یک کسبوکار کوچک در دوران سخت اقتصادی، ممکن است چالشبرانگیز باشد، اما میتوان آن را انجام داد و محال نیست. البته همیشه آویزه گوشم هست این سخن استاد بزرگوارم «محمدرضا نعمتزاده» که فقط مرگ است که چاره ندارد!
بطور کلی راهاندازی یک کسبوکار هر چندکوچک در هر محیطی کار سختی است، اما در وضعیت کنونی اقتصادی علاوه بر سختی، چالشبرانگیزتر است. این تا حدودی به این دلیل است که وقتی بازارهای اعتباری در وضعیت تنگنا و عدمثبات هستند، تأمین مالی به پارامترهای زیادی وابسته میشود که سهم هرکدامشان در نقشآفرینی بالاست. به همین دلیل است که صاحبان کسبوکارهای کوچک همیشه باید برنامههای تجاری خود را بروز کنند.
شروع یک کسب و کار در اقتصاد فعلی نیازمند برنامهریزی دقیق و درک قوی از چالشهای پیش رو است، اما میتواند فرصتهای منحصر بفردی را نیز ارائه دهد. در حالی که ممکن است فضای اقتصادی دلهرهآور به نظر برسد، بسیاری از کارآفرینان با شناسایی نیازهای برآورده نشده و ارائه راهحلهای نوآورانه، در دوران رکود اقتصادی پیشرفت میکنند. موفقیت به ترکیبی از عوامل، از جمله یک طرح تجاری قوی، ارزیابی واقعبینانه از بازار و تمایل به سازگاری بستگی دارد.
۱. پذیرش عدمقطعیت اقتصادی و شناسایی فرصتها در بحران
رکودهای اقتصادی میتوانند فرصتهایی را برای کسب و کارهایی ایجاد کنند که راهحلهای مقرون بهصرفه ارائه میدهند، نیازهای متغیر مصرفکننده را برطرف میکنند یا بر بازارهای خاص تمرکز میکنند.
با یک عملیات ناب میتوانید از شروع خوب لذت ببرید، بنابراین از کوچک شروع کنید، هزینههای سربار را به حداقل برسانید و بر ایجاد یک مدل کسب و کار پایدار از پایه تمرکز کنید. با محیط کسب و کار انتخابیتان سازگاری باشید. آماده باشید تا با تکامل شرایط بازار، استراتژی کسب و کار، محصولات یا خدمات خود را تغییر دهید.
۲. تمرکز بر مبانی قوی بودن
مهم است که یک مشکل واقعی را حل کنید، یک مشکل خاص را که کسب و کار شما میتواند برای بازار هدف شما حل کند، را شناسایی کنید و مخاطب خود را بشناسید تا نیازها، ترجیحات و رفتار خرید مشتری خود را بطور کامل درک کنید. سپس یک طرح کسب و کار دقیق ایجاد کنید. اهداف، استراتژیها، پیشبینیهای مالی و برنامههای احتمالی کسب و کار خود را مشخص کنید و یک شبکه حمایتی برای امنیت ذهنی و بهبود و پیشرفت و کارایی ایجاد کنید، از کارآفرینان، مربیان و مشاوران باتجربه مشاوره و راهنمایی بگیرید.
۳. چالشهای اقتصادی را مدیریت کنید
احتیاط مالی داشته باشید، امور مالی خود را با دقت مدیریت کنید، بودجه کافی را تامین کنید و برای مشکلات احتمالی جریان نقدی آماده باشید. چشمانداز رقابتی ترسیم کنید و رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید، پیشنهاد فروش منحصر بهفردی برای خود شناسایی کنید تا به بازار هدف ارائه گردد و استراتژیهایی را برای تمایز کسب و کار خود تدوین کنید.
به بازاریابی و فروش اهمیت ویژه دهید و یک استراتژی بازاریابی هدفمند برای دستیابی به مشتریان ایدهآل خود و شروع فروش، ایجاد کنید. جذب مشتری را جدی بگیرید و بر استراتژیهای مقرون به صرفه جذب مشتری، مانند بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی محتوا یا مشارکتهای استراتژیک تمرکز کنید.
۴. از شکست نترسید
از اشتباهات درس بگیرید و تشخیص دهید که شکست بخشی از سفر کارآفرینی است و از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده کنید. تابآوری در کسب و کار شرط مهمی است. یک طرز فکر انعطافپذیر، توانایی بازگشت به عقب را دارد و عدم ترس از شکستها را در خود پرورش دهید و بهدنبال بهبود مستمر باشید یعنی بهطورمنظم عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنید، زمینههای بهبود را شناسایی کنید و استراتژیهای خود را براساس آن تطبیق دهید.
در نتیجه: شروع یک کسب و کار در یک اقتصاد راکد نیاز به ترکیبی از برنامهریزی استراتژیک، سازگاری و یک طرز فکر قوی کارآفرینی دارد. با تمرکز بر مبانی قوی، عبور از چالشهای اقتصادی و پذیرش فرصتهای یادگیری که با شکست همراه است، کارآفرینان میتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند.
شما میتوانید در دوران عدمقطعیت اقتصادی با موفقیت یک کسب و کار کوچک را راهاندازی کنید.