نگاهی به اهمیت نمایشگاه در روز جهانی نمایشگاهها
احمدرضا طحانیان-مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی اصفهان
انجمن جهانی صنعت نمایشگاه ( UFI ) از سال ۲۰۱۶ در نخستین چهارشنبه ماه ژوئن با هدف توجه هرچه بیشتر در سطح محلی، منطقه ای و جهانی به این صنعت، اقدام به بزرگداشت روز جهانی نمایشگاه ( GED ) می کند. امسال هشتمین دوره از GED در ۷ ژوئن مصادف با ۱۷ خرداد ماه با شعار «ما مکان های ملاقات و بازارها را برای همه اداره و مدیریت می کنیم» برگزار می شود. چنین شعاری بیش از هر چیز نمایان گر نقش تسهیلگر نمایشگاه در پیشبرد اهداف کسب وکارها و تحقق امر توسعه اقتصادی است. بنا بر گزارش های UFI همه ساله بیش از ۴ هزار نمایشگاه در فضایی به مساحت بیش از ۱۲ میلیون مترمربع در نقاط مختلف جهان برگزار می شود. نمایشگاه ها برای برگزار کنندگان و جامعه میزبان که تسهیلات لازم را برای برگزاری نمایشگاه تامین می کنند، اهمیت زیادی دارند و فرصتی جهت تحول در بافت اقتصادی منطقه به شمار می رود. بنابراین هم سیاست گذاران و هم صاحبان کسب وکار لازم است این فرصت را با دقت و حساسیت مورد بهره برداری قرار دهند، به باور ما نمایشگاه یک فرصت است و نمی بایست این وقت مناسب با ظرفیت بالا را نادیده گرفت.طی یک قرن گذشته عرصه رقابت در بازار هر روز فشرده تر می شود و پیشرفت های گسترده در عرصه فناوری موجب افزایش استانداردهای تولید شده و به مرور تفاوت بین بنگاه های اقتصادی از نظر کیفیت تولید و خدمات کاهش پیدا کرده است. از این رو میدان رقابت از عرصه تولید و ارائه خدمات به حوزه بازاریابی و تبلیغات انتقال پیدا کرده و شرکت هایی که می توانند امکان و ارزش متفاوتی را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کنند، قادر خواهند بود از سهم بازار خود محافظت کنند و افق های جدیدی را پیش روی کسب وکار خود بگشایند. در سوی دیگر فناوری اگرچه تسهیلگر ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده است اما سبب افزایش فاصله فیزیکی آنان شده است. امروزه تحقیقات بازار، تبلیغات، گرفتن و ثبت سفارش و... را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد. با این حال، ایجاد روابط چهره به چهره هنوز بخش مهمی از تجارت بین المللی است که نقش مهمی در اعتمادسازی، توسعه ارتباطات و ایجاد مشتریان وفادار دارد. نمایشگاه ها به یقین فرصتی ایده آل برای انجام این کار فراهم می کنند.
مخاطبان نمایشگاه معمولا اهداف مشخصی دارند و این دلیل بسیار خوبی است که چرا باید بازاریابی در نمایشگاه جدی گرفته شود. با تمام فناوری و داده هایی که این روزها در دسترس ما است، ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب وکار وسوسه انگیز باشد که هرگز نیازی به ترک میز کار خود ندارند اما رویدادها و نمایشگاه ها همواره فرصتی بی تکرار و کم نظیر هستند که به مشارکت کنندگان امکان می دهند با برنامه های مشخص بازاریابی و روابط عمومی سود مجموعه خود را به حداکثر برسانند. نمایشگاه اصفهان امسال در حالی روز جهانی نمایشگاه را گرامی می دارد که وارد سی امین سال فعالیت خود شده است و همچون هر بنگاه اقتصادی دیگری فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است. با این همه این مجموعه بنابر کارکرد خود همواره بسترساز توسعه اقتصادی استان و تسهیلگر برای صاحبان کسب وکار بوده است. نمایشگاه بین المللی اصفهان در حالی چهارمین دهه از فعالیت خود را آغاز می کند که هم به لحاظ سخت افزاری توسعه چشم گیری پیدا کرده و هم خوشبختانه با تدوین برنامه ۴ ساله و شناخت نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت ها به جهت راهبردی برنامه و هدف گذاری های مشخصی را دنبال می کند. در این چشم انداز نمایشگاه فراتر از کارکردهای سنتی خود قدم خواهد گذاشت و با شعار «شتاب دهنده، هویت ساز، شبکه محور» به یک برگزار کننده تمام عیار رویدادهای استانی، ملی و حتی بین المللی مبدل خواهد شد.نمایشگاه اصفهان بیش از هر چیز به دنبال برگزاری رویدادهای تخصصی و توسعه برند خود در صنعت نمایشگاهی است، این مجموعه این مهم را از طریق برگزاری نمایشگاه و رویداد به صورت مجازی نیز با جدیت پیگیری می کند.در پایان بر خود لازم می دانم از تمام همکاران در سایر سایت های نمایشگاهی، مجریان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، کارکنان نمایشگاه بین المللی اصفهان و تمام کسانی که در امر برپایی نمایشگاه ها کوشش می کنند سپاسگزاری و قدردانی کنم.