تقویت برند در خودروسازی با مدیریت ارتباط با شرکا
شهرام شیرکوند-پژوهشگر و مشاور صنعت خودرو
![]()
باتوجه به گستردگی صنایع خودروسازی در ایران، این صنعت از حیث اثرگذاری بر توسعه کسب وکار، افزایش فرصتهای شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حملونقل عمومی، افزایش رفاه اجتماعی نقشی بیبدیل دارد. بهجرأت میتوان گفت، توسعهیافتگی صنعت خودرو ایران در زمینه فناوری، کارآمدی و توانمندی برای حرکت در مسیر تولید نوآورانه، بستر توسعه صنعتی را در کشورمان فراهم میکند.
در صنعت خودروسازی ایران، روابط با شرکای تجاری همواره وجود داشته، اما این روابط بیشتر بهشکل سنتی و غیرسیستماتیک بودهاند. اگر این ارتباطات بهصورت مدیریتشده، مبتنی بر اعتماد، نوآوری و آموزش پیش بروند، خودروسازان ایران میتوانند از یک صنعت داخلی به یک صنعت رقابتپذیر جهانی تبدیل شوند.ارتباط با شرکا در حقیقت یک راهبرد تجاری برای بهبود و روانسازی ارتباطات بین شرکتها با ذینفعان و سایر شرکای آنهاست و در سازمانها و شرکتها اهمیت راهبردی دارد.در طیف گروههای ذینفع در بنگاههای اقتصادی و تولیدی، این گروهها را میتوان مشاهده کرد: مالکان (سهامداران)، مدیران، کارکنان، مشتریان، تامینکنندگان، نمایندگان و توزیعکنندگان، دستگاههای ناظر بر حسن اجرای قوانین، سازمانهای حافظ محیطزیست و جامعه علمی؛ بنابراین متولیان حوزه صنعت باید با هدف توسعه ارتباطات تجاری خود با گروههای یادشده و بهمنظور افزایش اثربخشی و کارآیی در صنعت علاوه بر مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت ارتباط با شرکای تجاری نیز ایجاد کنند تا با ارتباطات نوآورانه شاهد توسعه صنعتی و تحولی عظیم در بخش ارتباطات سازمان با شرکای تجاری باشند.
مدیریت ارتباط با شرکا و ذینفعان PRM (partner relationship management)یک راهبرد نوین برای بهبود همکاریهای تجاری، افزایش بهرهوری و ایجاد ارزش مشترک در زنجیره تامین است. این سیستم به سازمانها کمک میکند تا ارتباطات خود با شرکای تجاری (توزیعکنندگان، تامینکنندگان، نمایندگان) را بهینه کنند.لذا اجرای PRM یا نظام مدیریت ارتباط با شرکا در صنعت خودروسازی ایران اهمیت ویژهای دارد، زیرا این صنعت برپایه شبکهای گسترده از ذینفعان داخلی و خارجی بنا شده است.
PRMمفهومی قدرتمند است که اگر با روش درست و اصولی اجرا و نهادینه شود، قادر است پایههای برند را در صنعت مهمی مانند خودروسازی که نیازمند هماهنگی میان بخشهای متعدد است، مستحکم سازد. بهطورکلی برندسازی موفق خودرو در ایران نیازمند یک استراتژی PRM است که ثبات زنجیره تامین، یکپارچگی تجربه نمایندگی و اعتباربخشی از طریق همکاریهای استراتژیک را در درون خود جای دهد. برند صرفا محصول یا خدمت نیست، بلکه شبکه گستردهای از روابط است که نشان میدهد شرکت در برابر شرکای خود چگونه عمل میکند.
در محیطی که ثبات تامین قطعات همواره یک چالش مستمر محسوب میشود، PRM بهعنوان یک استراتژی محوری عمل میکند. این نظام با ایجاد شفافیت و تعهد متقابل با تامینکنندگان اصلی، علاوه بر تضمین کیفیت قطعات، مانع از اختلالات پرهزینه در خط تولید میگردد.از سویی نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش خودرو بهعنوان تصویر و نماد اصلی برند با مشتریان نهایی در ارتباط و تعامل هستند. پایداری و موفقیت شرکت زمانی رقم میخورد که ارزشهای مشتریان و سایر شرکای تجاری خود را بشناسیم، به آنها احترام بگذاریم و با همکاری و اعتماد متقابل فرصتهای مشترک برای موفقیت بسازیم. مدیریت موفق ارتباط با شرکا، پایهای برای اعتماد، همکاری و رشد مشترک است. پژوهشها نشان میدهند سازمانهایی PRM را پیادهسازی و اجرا کردهاند، ۳۰ درصد افزایش در کارآیی توزیع ۲۵ درصد کاهش در هزینههای ارتباطی تجربه کردهاند.
PRM با تضمین اجرای یکپارچه فرهنگ و استانداردهای خدمات فروش و پس از فروش شرکت مادر توسط کلیه نمایندگیها، تجربهای قابلاعتماد برای مصرفکننده ایجاد کرده و سبب افزایش وفاداری مشتریان به برند میشود. افزون بر این، همکاری هدفمند با نهادهای دولتی و پژوهشی در چارچوب PRM، اعتبار نوآوری و توسعه بومیسازی را برای برند به ارمغان میآورد. در مجموع PRM در صنعت خودروی ایران، روابط میان بخشهای مختلف تامین، تولید و فروش را به یک مزیت رقابتی تبدیل کرده و اعتبار برند را در شبکه شرکای تجاری ارتقا میدهد.
در صنعت خودروسازی، اجرای دقیق راهبردهای برندسازی و بازسازی برند نیازمند تخصص در مدیریت روابط استراتژیک است. با توجه به تمرکز بر معرفی و ترویج نظام مدیریت ارتباط با (PRM) با رویکردی استراتژیک، این سیستم بهعنوان یک چارچوب اصلی برای تقویت برند عمل میکند. کاربرد این رویکرد در تقویت برندسازی خودرو به این نحو است که مدیریت ارتباط با شرکا بهعنوان ستون اصلی برندسازی خودرویی، تمرکز را از مدیریت ارتباط با مشتری (CRMفراتر برده و روابط حیاتی شرکت با تمامی ذینفعانی را که مستقیما بر تصویر ذهنی برند تاثیرگذارهستند، مدیریت میکند.
بدیهی است، پیادهسازی یک مدل نوآورانه بهمنظور توسعه ارتباطات تجاری، مستلزم ایجاد یک ارتباط دوسویه برای پاسخگویی به ذینفعان و شرکای تجاری در چارچوب ارائه خدمات موردنیاز به آنهاست، بهنحویکه همه انتظارات شرکا برای توسعه بازار و سودآوری پوشش داده شود که در این راستا انتخاب مدل نوآورانه ارتباطات تجاری و راهبرد مناسب برای تقویت برند در خودروسازی امری ضروری است.