-
مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر همراهی با دولت برای ساخت یک میلیون مسکن:

نگذاشتیم تحریم‌ها باعث افت تولید شود

شرکت فولاد مبارکه از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌کند.

این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به‌عنوان سازمانی جهان‌تراز بیش از ۵۰ درصد مصرف فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌کند. این شرکت در طول سال‌های گذشته باوجود فشار تحریم‌ها توانسته عملکرد درخشانی را از خود به نمایش بگذارد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت فولاد مبارکه حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت فولادی ضمن اشاره به تشدید تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده همزمان با روزهایی که وی فعالیتش را در این واحد فولادی آغاز کرد، گفت: پس از حدود ۲ هفته از پذیرفتن سمت مدیرعاملی، در مهر ۹۷، شرکت فولاد مبارکه همچون صنایع پتروشیمی، نفت، حمل‌ونقل و هوایی مشمول تحریم‌ها شد.

در آبان همان سال، وزارت خزانه‌داری امریکا، شرکت فولاد مبارکه را در لیست تحریم‌های سختگیرانه (اس‌دی‌ان) قرار داد و در این ۳ سال ۲ اطلاعیه عمومی و یک اطلاعیه خاص برای شرکت فولاد مبارکه صادر شد و حتی بنده را هم شخصاً به‌عنوان مدیرعامل این شرکت مورد تحریم قرار دادند.

عظیمیان افزود: تحریم‌های ناجوانمردانه بر صادرات، واردات، توسعه فناوری و جابه‌جایی ارزی تاثیر گذاشت، اما این تحریم‌ها هیچ گاه حرکت پیشروانه شرکت فولاد مبارکه را متوقف نساخت. روند صادراتی این شرکت همواره تداوم داشته و منابع ارزی هم مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در برهه‌هایی همین درآمد ارزی به بخش‌های غیرفولادی کشور هم تخصیص یافته است.

۱۶۰ میلیون یورو دارایی بلوکه‌شده

عظیمیان با اشاره به بلوکه شدن ارز و کالاهای خریداری شده شرکت فولاد مبارکه در انبارهای شرکت‌های اروپایی، ادامه داد: ارزش پول‌های نقد بلوکه شده شرکت فولاد مبارکه در بانک‌های اروپایی معادل ۱۰۰ میلیون یورو و کالاهای بلوکه شده در انبار هم ۶۰ میلیون یورو است؛ البته شرکت طرف حساب و بانک‌ها، از اعتبار کافی برخوردارند اما در چارچوب تحریم‌ها به این اقدام مبادرت ورزیدند که با رفع تحریم‌های ظالمانه این دارایی‌ها به حساب شرکت فولاد مبارکه واریز می‌شود.

صنایع کوچک و بزرگ مشتری فولاد

وی بیان کرد: در این ۳ سال که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هستم، باوجود همه چالش‌ها، این شرکت به‌عنوان بنگاه اقتصادی و صنعتی مطرح در کشور، توانسته اهداف خود را به‌خوبی دنبال کند. محصولات شرکت فولاد مبارکه به نیاز صنایع پایین‌دستی، قطعه‌سازان، بخش ساختمان و همچنین به درخواست وزارت‌های نیرو و نفت برای انتقال نفت و آب پاسخ می‌دهد. ۳۴ درصد مشتریان شرکت فولاد مبارکه در بخش ورق، پروفیل‌سازان هستند و در مجموع مشتریان شرکت فولاد مبارکه را صنایع کوچک و بزرگ تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با استناد به گفته یکی از بزرگان صنایع، این شرکت را «لکوموتیو صنعت کشور» نامید و توضیح داد: بالغ بر ۳ هزار واحد صنعتی به شرکت فولاد مبارکه وابسته است و تاثیر عملکرد این شرکت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر واحدهای صنعتی کشور مشهود بوده و این شرکت سهم عمده‌ای در اقتصاد، صنعت و اشتغال کشور دارد.

محدودیت برق و گاز

وی در ادامه به میزان تولیدات شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و توضیح داد: گروه فولاد مبارکه با کارخانه فولاد مبارکه واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب اصفهان متفاوت است. کارخانه فولاد مبارکه نزدیک ۶.۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و گروه فولاد مبارکه شامل فولاد هرمزگان و مجتمع فولاد سبا با ظرفیت اسمی ۱۰.۲ میلیون تن تولید، فعالیت می‌کند.

دو ساعت مانده به پایان سال ۹۹، شرکت فولاد مبارکه توانست از مرز تولید ۷ میلیون تن عبور کند. همچنین در ۳ دهه گذشته، گروه فولاد مبارکه ۸.۵ میلیون تن فولاد تولید کرده که این مقدار در سال جهش تولید به نزدیک ۱۰ میلیون تن افزایش یافت، این درحالی است که در اتفاقی بی‌سابقه در زمستان سال گذشته، به‌طور همزمان برق و گاز شرکت، به مدت ۲۵ روز قطع بود.

آمار شفاف تولید و فروش

به‌گفته عظیمیان، برای رعایت دستورالعمل‌های فروش، تمام ارقام شفاف و با مقیاس کیلوگرم در اختیار تعزیرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش‌های دیگر دولت قرار می‌گیرد و تولید در شرکت فولاد مبارکه نه‌تنها افت نکرده، بلکه روند افزایشی داشته است.

وی در ادامه به طرح‌های گسترده توسعه‌ای در شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: در سال ۸۹، ابرپروژه نورد گرم ۲ به ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد در این شرکت تعریف شد. در شرکت فولاد مبارکه، ۷ میلیون تن فولاد خام تولید می‌شود که بالغ بر ۳ میلیون تن از این مقدار به‌صورت خام به فروش می‌رسد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر ضرورت توسعه ابرپروژه نورد گرم ۲ تاکید کرد و گفت: از ۱۱ سال گذشته درصدد بودیم که تمام تولیدات فولاد خام در این شرکت نورد شود تا با ارزش افزوده بالا به بازار عرضه شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که ۸۰ درصد هزینه تولید فولاد به‌صورت فولاد خام و اسلب از سالن ریخته‌گری خارج می‌شود و به ازای هر کیلوگرم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان سود دارد. فولاد خام در مرحله نورد گرم به ازای هر کیلوگرم بیش از هزار تومان سود خواهد داشت، چراکه در صنایع فولادی سود، در مراحل انتهایی تولید حاصل می‌شود.

فولاد جذابیت واسطه‌گری دارد

به‌گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با پایش‌های مستمر، عمده محصولات شرکت فولاد مبارکه به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و نباید از این نکته غافل شد که به‌علت حجم بالای نقدینگی ممکن است کالای سرمایه‌ای فولاد، در مسیر سوداگری و واسطه‌گری قرار گیرد که خوشبختانه در زمینه محصولات این شرکت درصد اندکی را شامل می‌شود.

تلاش ما بر این است که بازار دچار آشفتگی نشود. شرکت فولاد مبارکه نزدیک ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار مشتریان قرار داده است؛ به این معنا که با فروش اعتباری و گشایش LC داخلی توسط بانک‌ها به مدت ۳ ماه این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کردیم که کالا را از ما خریداری و به محصولات نهایی بدل کنند و بفروشند و سود ببرند.

بیشتر مشتریان شرکت فولاد مبارکه «صنایع» هستند. در بورس کالا براساس تعیین سهمیه و سامانه بهین‌یاب، افراد می‌توانند خرید کنند، نرخ هم کشف می‌شود و بر همین اساس توسط کارگزاران خرید انجام می‌شود. یک نکته مهم وجود دارد و آن هم اینکه شرکت فولاد مبارکه تولیدکننده است، نه توزیع‌کننده! با اجرای دقیق دستورالعمل‌های مربوطه درصددیم که محصولات در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد. ما بر این باوریم که با تامین ۸۰ درصد نیاز مصرف‌کنندگان واقعی، جایی برای سفته‌بازی و واسطه‌گری باقی نمی‌ماند.

برای ساخت یک‌میلیون مسکن درکنار دولت هستیم

عظیمیان اظهار کرد: در دنیا سالانه بیش از ۲ میلیارد تن فولاد تولید می‌شود که بیش از یک میلیارد تن در چین و مابقی که کمتر از یک میلیارد تن است توسط مابقی کشورها از جمله ژاپن، کره، آلمان و امریکا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران دهمین تولیدکننده فولاد در دنیاست، گفت: بازیگر بلامنازع و بدون رقیب فولاد جهان، چین است و این کشور تعیین‌کننده نرخ سنگ آهن، گندله و کنسانتره و فولاد است. عظیمیان اضافه کرد: براساس تحلیل کارشناسان با تسریع واکسیناسیون کرونا، بازار فولاد روند مثبتی خواهد داشت؛ به این معنا که این بازار دوباره رونق می‌گیرد و افت‌وخیزهای ایام کرونا را شاهد نخواهیم بود و پیش‌فرض نرخ ورق هزار دلار در سال، در تحلیل سهام شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ منطقی است.

دلیل افزایش حاشیه سود فولاد مبارکه چه بود؟

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه کنترل هزینه‌ها، شفافیت در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی، بازدهی سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها و رونق بازار فولاد را از دلایل مهم بالا رفتن حاشیه سود فولاد مبارکه دانست و خاطرنشان کرد: جز موارد ذکرشده جهش نرخ ارز هم کمک ویژه‌ای به افزایش حاشیه سود شرکت فولاد مبارکه کرده است.

وی علت خرید ۱۵۰۰ میلیارد تومان سهام هزینه را توضیح داد و افزود: طبق قوانین هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خود را بخرد اما بورس کالا راهکاری به‌نام «سهام خزانه» ارائه داد و نخستین مجوز را برای ما صادر کرد. البته برای اینکه هیجانات را در بورس کنترل کند و برای جلوگیری از ریزش سهام و حفظ حقوق سهامداران، مجوز «سهام خزانه» را به ما داد و توانستیم حدود یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۸۳۶ سهم را به مبلغ ۱۵۴۴ میلیارد تومان خریداری کنیم و این در روزهای مختلف توسط صندوق سبدگردان شرکت توسعه توکا فولاد مبارکه که از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه است، انجام شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: صندوق سبدگردان ۴۰۳ میلیون سهم از شرکت فولاد مبارکه و ۱۶۱ میلیون سهم از فولاد هرمزگان و ۶۲ میلیون سهم از توسعه معادن، به ارزش ۱۵۴۴ میلیارد تومان خریداری کرد و همین باعث کاهش ریزش سهم در بازار سرمایه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*