-

بومی‌سازی فک قیچی متحرک مکانیسم برش گرم ۲۵۰ تنی

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت شرکت ذوب‌آهن گفت: به‌همت تلاشگران و متخصصان مدیریت مهندسی نت ذوب‌آهن اصفهان، فک قیچی متحرک مکانیسم برش گرم ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ بومی‌سازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن، محمدرضا یزدان‌پناه در این باره اظهار کرد: کارگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی با همکاری سایر واحدهای معاونت ساخت مجموعه (برنامه‌ریزی-تکنولوژی-ترمیست) برای نخستین بار در کشور موفق به ساخت فک قیچی ۲۵۰ تنی کارگاه نورد ۶۵۰ شد.

وی افزود: پرسنل این مجموعه با ۴ ماه تلاش شبانه‌روزی موفق به طراحی، تکنولوژی، ساخت مدل، ریخته‌گری، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری این قطعه شدند که تاکنون از کشور روسیه وارد می‌شد.

وی افزود: مکانیسم مذکور برای برش نهایی شمش گرم چهارگوش با دمای هزار و ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و حداکثر ضخامت ۱۷۰ میلی‌متر استفاده می‌شود و عهده‌دار تغذیه شمش موردنیاز برای کارگاه‌های نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ است که طبیعتا حائز اهمیت بسیار بالایی است و یکی از مکانیسم‌های استراتژیک کارگاه نورد ۶۵۰ محسوب می‌شود.

بهمن خجسته‌بخت، سرپرست کارگاه ریخته‌گری و مدل‌سازی مدیریت مهندسی نت نیز در این باره عنوان کرد: فک قیچی متحرک بالایی به وزن نیمه‌ساخته ۷ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم و ابعاد تقریبی (۳۵۰×۱۱۰۰×۱۲۰۰) میلی‌متر و با وزن مذاب ریخته شده ۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم که طراحی آن توسط دفتر طراحی مهندسی نورد انجام شده، از جمله تولیدات کارگاه‌های ساخت در مجموعه مدیریت مهندسی نت کارخانه به‌شمار می‌آید که طی چندین فرآیند شامل تکنولوژی و برنامه‌ریزی، مدل‌سازی و ریخته‌گری، عملیات حرارتی و ماشین‌کاری به نتیجه نهایی رسیده و تمامی مراحل بومی‌سازی آن بر پایه دانش فنی و تجربه متخصصان داخلی انجام شده است.

وی ادامه داد: از نکات حائز اهمیت در ساخت قطعه مذکور می‌توان به تکنولوژی ساخت مدل و قالب ریخته‌گری آن اشاره کرد که باتوجه به پیچیدگی‌های ابعادی و هندسی آن، ساخت مدل با خلاقیت و نوآوری مدل‌سازان این مجموعه مطابق با استانداردهای روز دنیا و به‌صورت چهارتکه و با ۴ جعبه ماهیچه، برای نخستین مرتبه انجام گرفت و به‌منظور افزایش خواص مکانیکی و همچنین افزایش طول عمر قطعه مذکور، در مرحله ریخته‌گری، با ابتکار عمل متخصصان این مجموعه از مبردهای داخلی در فرآیند قالب‌گیری و ریخته‌گری آن بهره گرفته است.

لازم به توضیح است نمونه اول ساخته شده توسط این مدیریت، کلیه مراحل ارزیابی کیفیت و تست نهایی و عملیات نصب و بهره‌برداری را گذرانده و تاییدیه‌های لازم توسط بهره‌بردار (مدیریت مهندسی نورد) را کسب کرده است.

نگاهی به توانمندی‌های مهندسی نت
یزدان‌پناه با اشاره به اینکه این مدیریت به‌عنوان متولی بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در سطح کارخانه، از بدو تاسیس کارگاه‌های ساخت تاکنون، منشأ خدمات بسیار ارزشمندی بوده، گفت: سیاست ساخت حداکثری داخل کارخانه و استفاده از کلیه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه و پشتوانه بیش از نیم قرن تخصص و تجربه نیروهای این مدیریت که همواره زبانزد کلیه صنعتگران در اقصی نقاط کشور است، منجر به ساخت بیش از ۳۸۷ هزار قطعه در سال ۱۳۹۹ و نیز ثبت رکورد ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد قطعه طی ۲۰ سال گذشته شده است.

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران، قصد داریم تا پایان اسفند و با عبور از مرز تولید ۴۰۵ هزار قطعه، رکورد تولید دوازده سال گذشته را در مجموعه کارگاه‌های ساخت ذوب‌آهن ارتقا دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ساخت مکانیسم‌های سنگین و فوق‌سنگین و پیچیده نظیر لدل تارت ایستگاه ریخته‌گری شماره ۷ و ۸، بازسازی و نوسازی کوره بلند شماره یک، ساخت عدسی میکسرهای هزار و ۳۰۰ تنی، ساخت ۱۶۸ عدد درب فلکسیبل باتری شماره ۳، ساخت قطعات مجموعه هوای دم کوره بلند شماره ۱، ۲ و ۳، ساخت تجهیزات سیستم بارگیری کوره بلند، ساخت خنک‌کننده‌های چدنی کوره‌بلندها، ساخت رتور بارگیر آگلومراسیون، ساخت پاتیل‌های ۱۳۰ تنی فولاد، ساخت دریچه‌های هوای گرم و سرد کوره بلندها، طراحی و ساخت انواع تاندیش‌های ایستگاه‌های ریخته‌گری مداوم، ساخت ستاره خردکن آگلوماشین‌های شماره ۱، ۲، ۳ و ۴ ساخت قطعات و تجهیزات ریومپینگ ایستگاه ریخته‌گری شماره ۷ و صدها مورد دیگر که همه برای نخستین بار در کشور و با دستان توانمند پرسنل مجموعه معاونت ساخت مدیریت مهندسی نت طراحی و ساخته شده‌اند، افتخاری بزرگ در کارنامه عملکرد ۵۳ ساله این مجموعه محسوب می‌شود.

یزدان‌پناه در ادامه با اشاره به توانمندی‌های کم‌نظیر پرسنل معاونت تعمیرات مدیریت مهندسی نت، از بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی در اجرای تعمیرات کارخانه ذوب‌آهن سخن گفت.

مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ساخت از دیگر اقدامات این مجموعه در امسال در راستای بومی‌سازی تجهیزات تامین شده از خارج از کشور، به ساخت اسکیپ کوره بلند شماره ۲ برای نخستین بار در کشور اشاره و اذعان کرد: امیدواریم ساخت این مکانیسم حساس و حیاتی بخش کوره‌بلند که تاکنون از کشورهای روسیه و اوکراین خریداری می‌شد، تا تیر ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*